Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Yamaha XJ 650

  1. #11
    Munstycken som fått belägg(stått länge) kräver ju lite mer än att blåsas ut. Ultraljudstvätt är väl inget måste, men har du tillgång till en sån så är det ju definitivt bra. Annars räcker det ju att man rensar ordentligt med nåt som är mjukare material än munstycket.(jag brukar göra de senare)

    Kolla också av att alla grejjor finns i förgasaren. Kanske nån som blåst iväg tidigare nåt. Har noterat ett par gånger bl a luft/bränsleskruvens minimini o-ring saknats. Den följer inte alltid med när man skruvar ur skruven...med påföljd att man blåser ut en i rymden vid rengöring.

    Nästa steg är väl att gå på tändning/ventiler.
    Har du känt(med handen på grenrör) vilken cylinder som inte hänger med. Skifta spole/tändhatt/kabel och se om det blir skillnad.
    Senast redigerat av V Saarela den 2014-03-27 klockan 05:37.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Dåså ta ett komptest om du inte orkar kolla ventilerna, skulle tippa på att ventilerna på avgassidan är på runt noll i spel.

    Komptestet kommer ge ett svar....
    +1
    Förgasarna rengjorda så den tiden kan ju avsättas till en ventiljustering. Om inte annat så...

  3. #13
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Saarela

    Senast jag var ute och provocerade så får jag bra funktion och kraft på högre varv. Dvs den tänder på alla cylindrar och går som den borde och är full av kraft vilket gjorde att när jag kände på grenrören så var dom alla ordentligt varma.
    Däremot så svalnade cyl 3&4 fortare än 1&2 när jag kände efter en stund.
    Kanske pga vindens riktning ute eller för att dom kanske inte arbetar lika hårt?

    Jag skulle säga utifrån min egen bedömning så är förgasarna rengjorda med mycket stor omsorg i samtliga kanaler och i synnerhet på just dom ställen som är kritiska enl. Uppgift.
    Däremot tippar jag att kanske en synkning är nödvändig. Samt att se över flödesinställnungar.

    Denna konstruktionen förefaller mycket mer känslig än min cb 750.
    Nåja, kanske måste börja med ventilerna trots allt för att få ordning på henne?

  4. #14
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    PS! Tack snälla för er support!!

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Synkningen är bara det sista finliret skulle jag säga. Jag antar att du kollat hur spjällen öppnar sig när du hade bryggan på bänken?
    Enkelt att bänksynka med ett litet borr eller pianotråd, ska kännas likadant i alla fuggarna.

    Har du kollat flottörnivån? Enkelt att göra med en bit genomskinlig slang.
    Bensinkran på "pri", sätt slangen på den lilla avrinningstappen och öppna bottenskruven samtidigt som du håller slangen mot den yttre förgasaren. Bensinnivån skall vara typiskt 1-3 mm under skarven mellan förgasarkropp och bottenskål.

  6. #16
    Håller med Borken. Synkningen har nog inget med detta att göra(om inte förgasarna sitter totalt krokigt på plats....fast det gär den väl inte)

    Jag hade på min gamla CBR lite probs med att den inte ville starta, fick inte ut topvarv, gick allmänt dåligt.

    Visade sig att bl a ett av tändhattarna tjorvade och var en del av boven, men sen gjorde detta susen och blev en "helt ny hoj" ...
    Ärjade förgasare och framför allt ventilerna var orsaken(svårstartad speciellt varm=tajta insugsventiler)
    http://www.saarela.se/aktuellt/aktue.../130612b1.html

    Visserligen kör jag med övervarv i princip hela tiden(finns ingen varvtalsregulator).....så ventilerna är nog dags att justera igen

  7. #17
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Ja, det får bli nya tag ngn dag när lusten faller på.
    Skall ge en fullständig översyn av ventiler tändning och förgasarsynk.
    Så får vi se om det blir bättre. Annars blir det tippen. :-)

  8. #18
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Nu kom jag på en sak som hände innan jag smällde igång yaman..
    Innan jag renoverade förgasarna så läckte dom över för att inte flottörerna rörde sig och stängde flödet..läckte som såll.
    Så, jag rev ner å renoverade.
    Efter montering så hängde sig treans förgasare och jag rev ner bryggan igen, och gjorde om jobbet med flottörerna.
    Då blev det bra..MEN då hade det ju flödat över ytterligare en gång och om jag inte missminner mig så rinner det ner i vevhuset och blandar sig med oljan.
    Vet inte hur mycket som rann ner för det var mörkt ute och det var sonen som noterade det och då hade det gått säkert flera minuter på PRI.
    Nu när jag läst lite så står det på en del ställen att för mycket olja eller som i detta fallet olja och bränsle kan göra att motorn vill tjöva sig.

    Jag skall testa att tömma ur oljan igen, och fylla på rätt mängd (2,65 l tror jag det var ) å se om det gör någon skillnad..
    Återkommer...



    Sent from my iPad using Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •