Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Yamaha XJ 650

  1. #1
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Yamaha XJ 650

    TJÄÄÄNA!

    Har vi någon som kan sin Yamaha?
    Jag har ett problem med min och det är att den inte går jämt på. Låga varv utan choke och att den inte tar gas från låga varv utan choke. Det är också ett elende att starta utan eter.

    Den har varit stående sedan 02 typ och jag har bytt allt nödvändigt för att den skall funka.
    Har också gjort rent fuggarna.
    När jag väl får igång den med eter så måste kallstarten användas för att överhuvudtaget komma framåt.
    Över typ 3-4000 varv går det jämt och bra med bra kraft. Men inte på låga varv.

    Tänkte synka förgasarna men ser inte hur det är möjligt när jag inte kan få leendet att gå på 2000 varv utan att dö.
    Läste också någonstans att det är känsliga damer med ventilerna på dessa hojar så kanske är det där skon klämmer?

    Har du erfarenhet med detta skulle jag gärna höra din åsikt om vad du gjorde för åtgärder för att få den att funka som en normal hoj.

    Tack på förhand

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Jepp, kolla ventilerna, rengör förgasarna....byt stift.
    Orginal luftburk?

  3. #3
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Med tanke på varvtalet så tror jag att det är lågfartsmunstyckena som det är felet på något sätt. Tyvärr kan jag inte bistå med mer information vad gäller den biten då jag inte är tillräckligt kunnig.

    Antar att den har i princip likadana förgasare som på min, då det är snarlik årsmodell. En mek jag pratat med (jag hade väldigt ojämn tomgång i början som var bättre med choke) sa att just om tomgången är bättre med choke så tyder det på problem med "pilot"-munstyckena. En annan jag pratat med sa att man även kan finjustera just piloterna med skruvar i framkant av förgasarna (närmast cylindrarna), men det har jag inte kollat upp.

    Men iom att det är vid ett visst varvtal som det går bättre så tror jag att det är förgasarproblem. Huvudmunstyckena rätt, lågfartsmunstycken fel.
    /Erik

  4. #4
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Inte meckat med dessa själv men munstycken kan sättas igen. Prova plocka bort dessa och gör rent. Kan funka.

  5. #5
    Hur har du rengjort förgasarna?(munstyckena)

  6. #6
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Ok! Tack alla för svar.
    Sorry att jag var otydlig. Jo, jag har gjort rent förgasarna. 2ggr tom då ena flottören inte ville stänga flödet.
    Alla munstycken är grundligt rengjorda och specifikt pilot munstyckena.
    Modell av förgasare skiljet sig avsevärt från Honda som inte har den här typen av kallstartsfunktion.

    Men jag skall kika lite i manualen och se om jag kan hitta något.

    Tycker bara det är konstigt att en iskruvad hoj skulle behövas justeras efter att bara ha stått?
    Men å andra sidan kanske detta är anledningen till att den stod?

    Rena å fina förgasare
    Nya stift med fin gnista

    Skall kika lite och återkommer när jag börjar närma mig en förbättring.

    Tack så länge

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Dåså ta ett komptest om du inte orkar kolla ventilerna, skulle tippa på att ventilerna på avgassidan är på runt noll i spel.

    Komptestet kommer ge ett svar....

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Ok! ......Alla munstycken är grundligt rengjorda och specifikt pilot munstyckena.
    Vad menas med grundligt?(ultraljud, blåst, annat sätt....)

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Så noggrant som är möjligt utan ultraljudstvätt.
    Tryckluft, rengöringsvätskor, pillverktyg.
    Kanske räcker inte det?
    Snackar vi ultraljud som ett måste ?

  10. #10
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Dåså ta ett komptest om du inte orkar kolla ventilerna, skulle tippa på att ventilerna på avgassidan är på runt noll i spel.

    Komptestet kommer ge ett svar....

    Kanske, men den känns väldigt villig och stark runt 5000 + varv, och visar ingen tendens till att sakna komp, fast det kanske inte märks så tydligt?
    Inga problem att smälla iväg bra mycket kvickare än min 750.

    Jag get min katten på att det är något vajsing med fuggarna.
    Det är ju som jag fattat det en liten mullenecklösning det där med kallstarten just pga av konstruktionen på motorn…
    Det är ju ingen choke som stänger ute luften utan ökar istället bränsleflödet. ( ja, det skulle kunna va samma sak, men i detta fallet är det inte det)

    Har tillgång till ultraljudstvätt så jag skall börja med att testa det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •