Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 33

Ämne: Få bort rost från krom?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Autosol är himla bra men vill man prova på mer gamla metoder på mindre ytor så kan du ta en bra tandkräm och en tandborste för att få bort rostfläckar.Vidare kan man skrynkla ihop lite aluminiumfolie och doppa i citronsyra för större ytor.
    Ja det var det. Visste att det fanns någon vätska att ta bort rost med. Det går nog inte på gravrost men den fula missfärgningen som uppstå går bort. Undrar om inte ketchup oxå hjälper.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Har rosten trängt igenom kromet, så går det aldrig att få helt bra. Inte utan att kroma om bitarna. Autosol fungerar bra, men innehåller slipmedel. Bra för dassigt krom som behöver fixas till, mindre lämpligt för regelbunden finputs. För eller senare nöter man igenom kromlagret.

    Fosforsyra kan användas för att omvandla rost. Fungerar fint på järn, men har ingen aning om hur det blir tillsammans med krom.

  3. #13
    Det finns vax i autosol som skyddar ett tag efter putts.
    Jan-Olov

  4. #14
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ja det var det. Visste att det fanns någon vätska att ta bort rost med. Det går nog inte på gravrost men den fula missfärgningen som uppstå går bort. Undrar om inte ketchup oxå hjälper.
    Har aldrig provat med ketchup men vet att om man häller bensin på ett föremål och tänder på så blir man av med allt inklusive rost ... LOL.

  5. #15
    Det finns speciell kromputs för diskbänkar som inte skall repa/slita. Jag har ett som heter Franke Twister

  6. #16
    Medlem LinusEs avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Skåne / Harlösa
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Har aldrig provat med ketchup men vet att om man häller bensin på ett föremål och tänder på så blir man av med allt inklusive rost ... LOL.
    Hahaha
    Linus E
    -------------------
    Besök görna min äventyrssida där jag löpande läger upp
    mina förberedelser, resor stora som små o ideer kring de mesta...
    www.facebook.com/AdventureLinus

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    17
    Är de bara ytrost, typ vatten som legat på för länge funkar det utmärkt med svinto! men se till att du har en jävla massa vatten hela tiden annars så börjar det repa

  8. #18
    Jag använder ofta ketchup. Dock oftast på insexskruvar och dylikt som får ligga i 24-timmars bad. Blir lite lättare då att rengöra med topex(heter det så, små bomullspinnarna?)/ytrosen lossnar sen lättare.

    Annars kör jag alltid med autosol eller bara vanlig rubbingwax.

    Förresten, mitt senaste ketchupbad vart lite konstigt:
    "Brukar lägga in ytrostiga saker i ett tjugiofyratimmars bad i ketchup. Den här gången fyra stycken ventillock. Efter ett par timmar så gick jag förbi sk badet och trodde jag fått minneslucka, badet var tomt på ketchup. Fick dock en förklaring, team Repsol hade smitit in i garaget och gjort en snabbpolering"
    http://www.saarela.se/aktuellt/aktue...13/131006.html

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Vilket är det verksamma ämnet i Ketchup? Det är väl knappast tomaten som gör jobbet? :-)

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Svinto och autosol äger

Liknande ämnen

  1. Avgasbandage och krom?
    Av TheCrow i forum Mekhörnan
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-02-16, 19:56
  2. Ta bort emblem från bensintanken
    Av Twenty2 i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 19:44
  3. Ingen rost!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 10:18
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 10:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •