Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Helkass bultskalle framdrev

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Är den dragen med huggmejsel så skulle jag försöka lossa den med huggmejsel.Svetsa fast en mutter kräver ju en svets med lite power i så risken är att tätningen går.
    I det här fallet kan en vattenslang applicerad så att det rinner lite grann hela tiden bakom drevet och håller axeln kyld. Använder man MIGsvets, så kan man lättare svetsa i korta intervaller och då borde det inte hinna bli så varmt.

  2. #12
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Det räcker ju att nästa dit den ngt underdimensionerade hylsan.
    Sen hade jag gjort ett ryckande och skulle inte tveka en sekund att ta muttermaskin för att säkra att det släpper.

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Det verkar vara ett vettigt verktyg, jag visste inte ens att det fans. Nu vet jag.
    Ja dom funkar faktiskt rätt bra har jag hört om det inte sitter för hårt.Har man ingen tryckluft så kommer man rätt långt.Har hört att Julas funkar bättre.Har ingen egen erfarenhet av dessa då jag kör med en luftmaskin som tar det mesta.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Var rädd om tätningen på utgående axel.
    Ja det slog mig att applicerad värme kanske inte är en ideal lösning, och utefter diskussionen här och lite självransakan i garaget så lär det nog bli att inhandla detta bultavdragare på biltema imorgon på lunchen...

    Efter att ha känt lite på bulten märkte jag att drevet inte satt helt fixerat bakom bult+bricka.

    Detta bekräftar ju oljudet jag upplevde ifrån drivpaketet och även det faktum att det är någon riktig klåpare bakom föregående byte..
    Det kan ju vara så jäkla illa att splinesen är helslaktade om det suttit fel drev på, och vi pratar ett glapp frammåt bakåt på ca 1mm, och utåt mot bulten på nästan 1mm....

    Än värre är att det är en erkänt bra mc verkstad i mitt närområde som bytt drivpaketet enl kvitto.....

    Jag håller tummarna på att jag får dän bulten imorgon, och att jag slipper byta axeln med allt riv det drar med sig.
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Ja det slog mig att applicerad värme kanske inte är en ideal lösning, och utefter diskussionen här och lite självransakan i garaget så lär det nog bli att inhandla detta bultavdragare på biltema imorgon på lunchen...

    Efter att ha känt lite på bulten märkte jag att drevet inte satt helt fixerat bakom bult+bricka.

    Detta bekräftar ju oljudet jag upplevde ifrån drivpaketet och även det faktum att det är någon riktig klåpare bakom föregående byte..
    Det kan ju vara så jäkla illa att splinesen är helslaktade om det suttit fel drev på, och vi pratar ett glapp frammåt bakåt på ca 1mm, och utåt mot bulten på nästan 1mm....

    Än värre är att det är en erkänt bra mc verkstad i mitt närområde som bytt drivpaketet enl kvitto.....

    Jag håller tummarna på att jag får dän bulten imorgon, och att jag slipper byta axeln med allt riv det drar med sig.
    Du skall passa dig noga för att om drever glappar för mycket, så åker du snart på att riva motorn och byta axeln. Varje gaspådrag och släpp gör ju att drevet åker fram och tillbaka på splinsen. Försök få tag i ett originaldrev som passar på din hoj.
    Tror du har rätt ang. drevet. Det verkar vara den typ av drev som sitter på några Hondamodeller och de låses med två bultar in i drevet, genom en bricka som är exentrisk och passar i ett spår på axeln.
    Att det är en verkstad som gjort jobbet är tyvärr ingen garanti att det är gjort på bästa sätt.
    Senast redigerat av Olle Å den 2014-03-23 klockan 11:30.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Nej detta drevet låses i mitten av en centrumbult, men i de två hålen på sidorna sitter en kedjeguide.

    Jag har beställt ett orginaldrivpaket, så det ska vara rätt grejer.

    Bara hoppas axeln inte fått för mycket stryk, annars blir det en kort säsong i år med
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  7. #17
    Skall du klaga så får du nog inte röra förr något, förrän dom har fått titta hur det ser ut.
    Jan-Olov

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Nej klaga lär jag nog inte göra, det är ju lika sannolikt att någon klåpare varit på det hemma i garaget efter byte på verkstad, jag har väldigt svårt att tro att någon på ens den sämsta tänkbara verkstad lämnar sånt efter sig. (Men vad vet jag..)

    Det är bara bita i det sura äpplet, har som sagt monterat tillbaka bakhjulet och gamla kedjan så jag får ordentligt mothåll ska prova slipa till skallen lite och se om jag kan få på en 13mm hylsa, funkar inte det så blir det bultavdragare för hela slanten hehe.. Ska väll vara glad att jag har både biltema och würth nära och bra
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Att tillägga är att den tydligen bara ska dras motsvarande 5,4kg enl verkstadshandbok.. Förutsätter att det är en vanlig högergänga, det står iallafall inget annat i boken jag hitta på nätet..
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  10. #20
    Köper du den nya bulten först så ser du hur den är gängad.
    Jan-Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •