Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Helkass bultskalle framdrev

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544

    Helkass bultskalle framdrev

    Goderdag!

    Jag fick den briljanta idén idag att nu när avgassystemet är nylackat och slipons hemkomna passa på att göra rent svingen på allt gammalt oljebös som blir.

    Detta ledde mig till att skruva dän koppling och hastighetsmätar"givare" för att blotta framdrevet och göra rent o snyggt inför byte av drivpaketet när det väl kommer.

    Vad jag påträffade var ganska förvånande med tanke på hojens i övrigt goda skick men det är må jag lova en nöt jag har lite svårt att knäcka.. =/

    Bultskallen som håller drevet är tokslaktad, av märkena på den att tolka har den monterats med huggmejsel eller värre =/...




    Tänkte jag ska smäcka på gamla kedjan imorgon och försöka med hylsa samtidigt som jag står på bromsen MEN jag har mycket svårt att tänka mig att en hylsa kommer fixa detta..

    Och drevet sitter allt för knixigt till för att kommas åt med en rörtång ordentligt.

    Nu var ju drevet såklart inte helkass fram, men med lite lite framförsikt inser jag att detta måste man ju lösa..


    Är det någon som har någon ljus idé/erfarenhet rörande detta för jag känner inte till någon bra standardlösning på detta hära
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Är bulten monterad med huggmejsel så sitter den kanske inte så hårt.
    Istället för att stå på bromsen så ta en plankstump i hjulet och svingen om det inte är ekerhjul förstås.
    Lossar inte muttern så är väl alternativet att svetsa fast en rejäl mutter ovanpå bultresterna.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Ja jag fick på en 14hylsa som satt helt okay, men det satt iallafall för hårt för att den skulle betta hela vägen.

    Får väl eventuellt bli att svetsa fast en gammel hylsa eller mutter på som du säger, det kan ju iallafall inte bli värre
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  4. #4
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Värme, mutterknack kanske kan hjälpa dig?
    Alt svetsa dit hylsan och muttermaskin.
    Irriterande det där du…

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Värme, mutterknack kanske kan hjälpa dig?
    Alt svetsa dit hylsan och muttermaskin.
    Irriterande det där du…
    Muttermaskin har jag hört man ska undvika där, men lär nog svetsa imorgon, har en liten svets hemma med flusstråd så hoppas det bettar tillräckligt bara
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Svets och mutter är alltid bra, om man kommer åt och värmen inte är ett problem. Annars har jag haft goda erfarenheter av biltemas mutteravdragare. Muttrar med vassa vänstergängor, som skruvas fast på den skadade skallen.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    Svets och mutter är alltid bra, om man kommer åt och värmen inte är ett problem. Annars har jag haft goda erfarenheter av biltemas mutteravdragare. Muttrar med vassa vänstergängor, som skruvas fast på den skadade skallen.
    Det verkar vara ett vettigt verktyg, jag visste inte ens att det fans. Nu vet jag.
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Ja det blir nog ett försök med svets och mutter först, men precis som du säger Jan-Olov så verkar det vara ett vettigt verktyg som jag inte hade en aning om att det ens fanns
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Ja det blir nog ett försök med svets och mutter först, men precis som du säger Jan-Olov så verkar det vara ett vettigt verktyg som jag inte hade en aning om att det ens fanns
    Var rädd om tätningen på utgående axel.
    Jan-Olov

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Är den dragen med huggmejsel så skulle jag försöka lossa den med huggmejsel.Svetsa fast en mutter kräver ju en svets med lite power i.Och risken är stor att packboxen går.
    Senast redigerat av engström67 den 2014-03-23 klockan 08:49.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •