Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kärvande bromsok

  1. #1
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Kärvande bromsok

    Fredag!
    Fråga 1
    Har rivit och smort upp mina bromsok på Yamahan, men ändå visar det sig att det ena kärvar fast i alla fall..vad göra?

    Fråga 2
    Ett aningens glapp i gaffelkronan- kan man i regel få bort det genom att dra åt det eller är det nya lager som gäller?

    Trevlig helg på er alla- hoppas det blir åka av..




    Sent from my iPad using Tapatalk

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Fredag!
    Fråga 1
    Har rivit och smort upp mina bromsok på Yamahan, men ändå visar det sig att det ena kärvar fast i alla fall..vad göra?

    Fråga 2
    Ett aningens glapp i gaffelkronan- kan man i regel få bort det genom att dra åt det eller är det nya lager som gäller?

    Trevlig helg på er alla- hoppas det blir åka av..




    Sent from my iPad using Tapatalk
    Har själv haft samma problem. Med bromsoken gjorde jag så här. För att komm åt bättre så lossade jag dem , men lossade inte bromsslangen. Pumpade ut kolven så långt det går utan att den lossnar från oket. Ta bort bromsklossarna. Rev sedan av ett fint slippapper och putsade sedan kolven efter att först ha sprejat på 5-56. Brakecleaner kan man ju också använda. Torka rent och kolla att det inte sitter pålagringar kvar. Akta klossar och bromsskivan från 5-56.
    Om man drar åt den stora muttern lite grann i taget utan att det kärvar i något läge, så går det bra att göra så. Annars så får man vidtaga åtgärder med styrlagren. Finns flera sätt där. Det ena är att ta ur lagren och tvätta dem och fetta in dem igen. Se då till att de inte kommer i samma inbördes läge. Andra är att om du skall byta lagren är att byta till SKF:s koniska lager. Kostar ca 500:- för bägge hos Lelles. Vet inte hur händig du är men byter du själv tar det kanske 1,5 tim. Tänk bara på att inte dra lagren för hårt. Styret skall gå lätt att svänga. Jag provkörde och hade en nyckel med mig och kunde känna mig fram.

    Har gjort dessa operationer på ett par hojar och det funkade perfekt.

  3. #3
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Tack Olle.
    Jag skall testa dina rekommendationer och eftersom jag gillar att skruva så gör jag det själv.
    Fördelen med att ha två hojar, man kan skruva och köra. Fast ändå inte samtidigt.

    Jag kan nästan ana att styrtappen( som sitter i gaffeln genom ramen ) inte är helt i sitt läge så min förhoppning ligger i att kunna justera, men behöver jag köpa lager så är det ju ingen stor investering. Antar att Leles modellsökning hjälper mig hitta rätt dimension?tack och trevlig helg

  4. #4
    Koniska rullager har jag fått lära mig följande. Dra åt reält så att lagret sätter sig, lossa sedan så att det går lätt.
    Jan-Olov

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Koniska rullager har jag fått lära mig följande. Dra åt reält så att lagret sätter sig, lossa sedan så att det går lätt.
    Alldeles riktigt!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Tack Olle.
    Jag skall testa dina rekommendationer och eftersom jag gillar att skruva så gör jag det själv.
    Fördelen med att ha två hojar, man kan skruva och köra. Fast ändå inte samtidigt.

    Jag kan nästan ana att styrtappen( som sitter i gaffeln genom ramen ) inte är helt i sitt läge så min förhoppning ligger i att kunna justera, men behöver jag köpa lager så är det ju ingen stor investering. Antar att Leles modellsökning hjälper mig hitta rätt dimension?tack och trevlig helg
    Går det inte bara att plocka ur befintligt lager eller leta reda på dimensionerna och köpa på typ Swerull eller nått... 500 spänn låter dyrt
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Vad gaffelkronans glapp beträffar så är ju i alla fall Honda kända för att inte direkt slösa med infettning av tex gaffelkronan innan de släpper iväg höjarna till återförsäljarna. Nu kanske de har bättrat sig, men förr var det i alla fall så. Rek för tex XR650R är att direkt när man hämtat hojen så skall man ta isär styrlagren, göra rent och fetta in på nytt med "riktigt" fett. Glapp i styrlagren låter som en grundlig översyn och i värsta fall byte av lagren.

  8. #8
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Lirkade upp oket med hjälp av ovan recept..blev kanon.
    Beträffande glappet i gaffeln så satt den löst...så det var bara att dra åt lite så försvann glappet. Lätt å fin i styret..
    Så nu skall den få sig en tvätt ngn dag och besiktning..


    Sent from my iPad using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Montera bromsok på fel sida
    Av Pinch2007 i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-09-18, 12:17
  2. Inget fäste för bromsok på bobbern!
    Av Strimma i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-22, 13:02
  3. Byta packningar i bromsok XJ 400/550
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 20:58
  4. Nya bultar till bromsok
    Av CPHB i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •