Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 32

Ämne: Kawasaki versys 650 / Suzuki DL1000 v-strom

  1. #1
    Medlem Dannys avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    22

    Kawasaki versys 650 / Suzuki DL1000 v-strom

    Hej, har varit med här ett tag men inte skrivit något.
    Har äntligen fått ekonomi och börjat ta mitt A kort och söker nu efter en bra mc.
    Budget 50 000:- ungefär.
    Den kommer mestadels att användas på asfalt, lugn körning.
    Tanken är att jag och min sambo ska försöka oss på lite länge turer ut i Europa.
    Har tittat på en versys 650 -09 som ligger bra i pris och har gått lagomt långt (drygt 2000 mil)
    Men har läst lite att den kanske kommer vara i minsta laget?
    Har sneglat lite på en dl1000 v-strom 04:a och den har nog en mer lämpad motor till våra behov. Den har gått ca 4000mil.
    Dom kostar ungefär lika mycket 46/48 tusen.
    Gillar utseendet på dom båda.
    Får med tre packväskor till båda två.
    Tyvärr är det bara ABS på versysen.

    Skulle ju gärna vilja provköra båda två med sambon på men blir svårt då jag inte börjat övningsköra än.

    Sen är frågan om det är mycket svårare att hantera v-stromen än versysen. Med tanke på uppkörningen.

    Är det någon som har bra input om dom båda hojarna eller något annat alternativ så är ni välkomna att skriva och tipsa mig.

    //Daniel



    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Nu har jag inte kört V-Strom. Men har en kompis som är grymt nöjd med sin V-Strom. Han bytte från Aprilia Tuono 1000 cc till V-strom 650, och är väldigt nöjd med det. En annan polare bytte sin BMW 1150 GS mot en V-Strom 650. Så den modellen har många fans...

    1000 cc är definitivt att föredra när ni båda skall ut i Europa. Så är det två i sadeln som gäller -> större hoj/motor.

    Å andra sidan...

    ..så är Versys väldigt lättkörd (tänker då på övningskröningen). Den bör var enklare att hantera - mindre motor, lägre vikt. Ett riktigt charmtroll, i mina ögon.

    Läs här http://www.bike.se/test/duell/kawasa...vstrom-650-201 Det är visserligen "fel" V-Strom (650 cc, nya modellen) men den ger dig kanske ändå något lite.

    En del som som testat både V-Strom 650 och 1000 föredrar 650:an. 1000-kubikaren har visserligen mera effekt och vrid, men väger mer och upplevs som mindre smidig.

    Svårt val, tror du blir nöjd med vilken som. Versys för att den är nätt, lättkörd och smidig. V-Strom för att det är en bra hoj - många nöjda ägare.

    Fast så var det där med att åka två i Europa... = 1000 cc! Mycket bekvämare att ha 100 hästar och bra vrid när du behöver dra förbi en långtradare, än att behöva "piska" 650:n för att göra samma jobb.
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-03-18 klockan 21:22.

  3. #3
    Medlem Nysses avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    32
    å andra sidan så beror det på vilken typ av vägar Europa resan sker på. Autobahn, hög fart, mycket trafik, mindre trevligt. Mindre vägar, lägre tempo, behagligare resa, lugnare trafik.
    Fråga frugan vilket hon föredrar!
    Versys räcker gott.


    Skickat från en obestämd plats i värden!

  4. #4
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    verkar som du vill ta tungt kort,då gäller att kolla noga att 650 är inte reggad som begränsad,väldigt vanligt när det gäller 650.
    Frugan övningskör med en kawasaki zr-7 750, smidig övningshoj
    Så min rekommendation är att ta 650 som övningshoj och byt upp dig när kortet är klart,man ska inte göra uppkörningen svårare än det redan är.
    Min erfarenhet av småhojar är att dom är inte roliga med fru och packning, men vi har ju olika smak,och jag kanske är jävig i den frågan med tanke på min egen hoj

  5. #5
    Medlem Dannys avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    22
    TMax500:
    Mycket bra artikel du länkade till, går man på den så är suzukin den hojen jag ska ha. Bra touring hoj och bra komfort för passageraren.

    Nysse:
    Jo det är ju som du antyder att det är det lugnare tempot och den lägre farten vi är ute efter. Sen tror jag att första säsongen med kortet så kommer vi hålla oss i Norden för att testa på det här livet innan vi ger oss ut på en riktig långtur.

    Vi ska iväg på fredag och klämma och känna på V-strom 650 och 1000. Får se vilken som känns bäst då.
    Nackdelen med V-stromen är dom jag har hittat som ryms i min budget är årsmodell 2005 och således utan ABS.
    Så antingen välja,
    *utan abs
    *med abs och mer mil, över 4000
    *med abs men dyrare och egentligen utanför min

    Fördel med versys
    Nyare
    Abs

    Nackdel
    Sämre komfort passagerare
    Mindre bränsletank

    Fördel V-strom
    Bättre komfort passagerare och förmodligen förare för långturer

    Nackdel
    Ingen abs
    Är handtagsvärme original på årsmodell 2005?


    Just nu lutar det mest åt en V-strom men den versysen jag har kollat på såg ut och kändes vara i så bra skick så är inte helt säker. Får se hur det känns på fredag när jag kollat på suzukin.


    Skickas från min iPad via Tapatalk

  6. #6
    Medlem Dannys avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    22
    Klaus:
    Ja det är lika bra att ta tungt kort när man ändå håller på. Dom jag har kollat på hittills ska det inte vara något problem att klara gränserna med, men det ska givetvis kollas upp exakt innan köp.
    Det smartaste kanske är att köpa en lite mindre som första hoj och sen byta ut samtidigt som man blir mer erfaren. Det är ju inget som tvingar mig att behålla den hojen jag köper i x antal år.
    Nu blir det att sova på saken. Har förmodligen någon annan idé när jag vaknar imorgon :-)
    Tack för era tips hittills!


    Skickas från min iPad via Tapatalk

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Om du är intresserad av V-strom tycker jag att du även ska titta på Honda Varadero. En hoj som tål passagerare och last på ett utmärkt sätt. Tror att du ganska snart "växer ur" en 650, inte minst om du ska ha passagerare med dig. Skulle absolut försöka få tag på en modell med ABS. För egen del skulle en hoj utan ABS inte vara ett alternativ att ens fundera på.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Om du är intresserad av V-strom tycker jag att du även ska titta på Honda Varadero. En hoj som tål passagerare och last på ett utmärkt sätt. Tror att du ganska snart "växer ur" en 650, inte minst om du ska ha passagerare med dig. Skulle absolut försöka få tag på en modell med ABS. För egen del skulle en hoj utan ABS inte vara ett alternativ att ens fundera på.
    Har haft kompisar på turer, som kört Varadero. Verkar vara ett hemskt vrid i dem. Kanonfina att ha passagerare med på.
    För en ensamåkare räcker i de flesta fall lillebror Honda Transalp till.

  9. #9
    Medlem Dannys avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    22
    Ja Varadero har jag kikat lite på men inte hittat någon till salu i rätt prisklass och i min närhet.
    Verkar vara svårt att hitta en 1000cc med abs för dom pengarna jag har tänkt lägga på hoj. Så antingen en 650 med abs eller en 1000 utan.



    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Här kan man läsa om Suzuki V-strom!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2014-03-20 klockan 08:58.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Suzuki V-strom
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2014-02-28, 21:42
  2. Kawasaki Versys 1000
    Av Håkan46 i forum Street
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 11:09
  3. Kawasaki Versys
    Av CPHB i forum Touring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 09:37
  4. Första bilderna på Kawasaki Versys Travel
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 17:08
  5. Kawasaki Versys
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 15:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •