Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Råd beg custom hoj

  1. #11
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    En suzuki vz- eller m800 skulle kunna funka. Men du behöver nog framflytt.
    Har själv en vz800 98 som jag trivs rätt bra på. Funderar på att förlänga pinnarna ännu mer men det hänger ihop med att hojen blev lite lägre när jag modifierade sadeln.
    Vz800 går för mellan 20 och 30 på blocket. Tycker det är en prisvärd hoj. Men som någon antyder högre upp i tråden så kan det vara bättre plats på en större hoj. Upplevde att vz1600 jag hade förr förra säsongen var lite rymligare.

  2. #12
    Intruder VS 1400 ;-)

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    3
    Hejsan, ny här på forat och jag tänker också halka in i "customträsket". Så jag lånar tråden lite. Hoppas det ursäktas.

    Min budget är också ganska låg, men kan tänka mig ca 35-40 tkr. (Maximalt). Kort i rocken, liten och eländig är jag, 170 cm/76 kg och hustrun ännu mindre.
    Jag vill ha ett godtagbart acc för omkörningar så mimimum ser jag är minst 800cc/ca 50 hk.

    Men vad har ni för köpråd och vad varnar ni för bland japsmärkena?

    När kan man vänta sig större motorreparationer, ex.vis kamkedjebyten? (Miltal).
    Växellådsproblem?
    Trubbel med kardan, där det finns?
    Andra trubbel?
    -För det finns väl ingen som är helt skottsäker.

    Vilken hoj mår man bäst av efter längre turer?
    Väghållning etc?

    Skulle vara mycket tacksam för sakliga svar, utan pajkastning mellan märkena.

    Mvh
    Björn

    Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hej och välkommen!

    Ett förslag kan jag bidra med, Maruder som är på 800 cc och kan köpas på Blocket för 20-25.00. Då får du ett par slantar över att köra för.
    Ove

  5. #15
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Har själv haft Dragstar 1100 och en 650 -07 i 6 år utan några maskinella problem, det är ju en gammal beprövad motor.
    Men några längre sträckor ska man nog inte räkna med utan besvär.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  6. #16
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Ja Suzukis 800r är väl bland det starkaste i klassen. Tror det finns nån Kawasaki som är starkare, va 39kW på Suzuki. Beroende på årsmodell så hittar dessa från ca 30' skulle jag säga. Från 06 så har de kardan och insprutning. Såg en nyligen på blocket för 35'. Hur långt dom går får nån annan svara på. Men handlaren jag köpte av menade på att det inte är nån större skillnad mot bilar nu för tiden.

    Triumph America är starkare men mycket svåra att hitta till den budgeten.

    Med vänlig hälsning,
    Freddo

  7. #17
    Hade en kawasaki 800vn classic den va både frugan och jag nöjd med , tycker den va bra att köra
    Både med och utan passagerare,
    Fast jag skulle kanske kika på en med kardan i stället för kedja,om man skall åka två

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Gert Visa inlägg
    Har själv haft Dragstar 1100 och en 650 -07 i 6 år utan några maskinella problem, det är ju en gammal beprövad motor.
    Men några längre sträckor ska man nog inte räkna med utan besvär.
    Menar du generellt för Dragstar att längre sträckor kan vara jobbiga, eller menar du 650in?

    Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen Visa inlägg
    Menar du generellt för Dragstar att längre sträckor kan vara jobbiga, eller menar du 650in?
    Det är svårt att ge generella råd som träffar rätt, för folk är olika.

    Du skriver i denna tråden att du är kort och att du vill skjutsa lilla frun. Inget större problem om man är 170 cm lång och inte nödvändigtvis måste nå ner med båda hälarna. I en annan tråd skriver du att du tillhör den äldre skaran vilket torde vara 35+ och då är det än viktigare att ha en rolig hoj.

    Att köra långt med en custom? Det går naturligtvis, men då får man räkna med att ergonomin inte är så bra. Kanske du ska ta och titta lite utanför customträsket. Äventyrsträsket innehåller en hel del som funkar bra. Vad du vinner är frihet att välja vägar, längre fjädring som förlåter mer och framför allt bättre körställning. Kanske som föreslogs tidigare i tråden - Varadero - men det är ingen custom.

    Sen är frågan vad är långt? För någon är det jättelångt med 10 mil, för andra är det över 100 mil/dag.

    Äsch köp en hoj, känns det inte rätt går det ju att byta...
    Ove

  10. #20
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Jag menar som Ove beskriver, jag gjorde en tur till Paris i fjor och sista sträckan på en dag var precis över 100 mil och det var inga problem överhuvudtaget med min 32 år gamla Goldwing men det hade jag inte klarat med en av dem Custom vi har haft i vår ägo.
    Jag har gjort turer på ca 40 mil på en dag med dom andra och det var max för min del, men som tidigare sagt är den siffran hälften eller dubbelt för en annan person.

    Köp det som passar dig men mekaniskt sett så är dem inga problem på Dragstars.

    Här var det 650 som jag körde och trivdes bäst med och fugan hade 1100:an.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

Liknande ämnen

  1. Köp av Custom
    Av MrAlex i forum Custom
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2015-04-17, 09:23
  2. Köpa custom
    Av kenboh i forum Custom
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 09:53
  3. Köra upp med custom?
    Av Mallan i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 11:33
  4. Importerad custom
    Av GrandeCapitano i forum Offroad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-14, 00:39
  5. Touring vs Custom 0-1
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •