Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Vandra till Preikestolen & Kjeragbolten

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    5

    Vandra till Preikestolen & Kjeragbolten

    Tjena grabbar!

    Jag är ny här i forumet och i sommar ska jag ta en sväng till Norge, så tänkte jag höra med er lite info om de platserna som jag ska besöka….


    Jag har planerat att övernatta några dagar i Lysebotn campingen sen tänkte jag ändå jag är närheten av Preikestolen & Kjeragbolten ta liten vandringstur till de ställen.

    Nu undrar jag om hur är det att vandra till Preikestolen & Kjeragbolten från Lysebotn campingen!

    Är det möjligt?

    Vandra till Kjeragbolten verkar möjligt däremot till Preikestolen verkar ganska långt. Finns det några vägar som man kan köra lr går det ta färjan från lysebotn till songesand sen vandra vidare till preikestolen?

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Vandra till Kjeragbolten går nog bra om du har pigga ben! Se t ex här: http://www.visitnorway.com/se/Product/?pid=31134

    Turen verkar utgå från en plats en bit upp på fjället. Om jag fattar rätt så börjar turen vid restarangen ovanför Lysebotn. Dit är det långt och brant. Det sägs att den är c:a 30 kurvor på c:a 800 meters fallhöjd (jag har inte kontrollerat detta i detalj ...). Så jag hade tagit hojen upp. Kul väg upp!

    Att vandra till Preikestolen tar nog en bra stund. Ser ut att vara 25-30 km - fågelvägen - om man tittar på kartan. Ingen väg! Jag tror nog att det går stigar längs fjorden. Folk har ju bott här i 10 000 år, menar jag. Men turistbyrån borde veta det. Leta på www.visitnorway.com/se

    Så färjan låter bättre. Se här: http://www.visitnorway.com/se/Resmal...Preikestolen-/

    Eller ta en dagstur med hojen väg 45 mot sydväst och sikta sedan mot Preikestolen. Vandra till "stolen". Kör tillbaka på eftermiddagen. 45:an är en fin fjällväg, väl värd att köra!

    Kolla upp ställena på Tripadvisor. Lokalbefolkningen har mycket bestämda (negativa) åsikter om vissa inkvarteringar. (Eller kanske är de avundsjuka? Svårt att säga.) Något ställe (B&B) har fått rysliga omdömen på Tripadvisor.

    Annars har du valt ett mycket bra resmål! Underbara mc-vägar i trakten. Kolla in http://www.suleskarvegen.no/. Jag har kört hela sträckningen Ålgård-Dalen (väg 45). Rekommenderas!

    PS. Inget händer vid Lysebotn. Det är vackert som ett vykort, men är stillsamt som en svensk by i november. Så om du inte har mycket pilsner med dig (dyrt i Norge!) eller väldigt trevligt sällskap så ta med många böcker. Kanske är det lite action i högsäsong? När skärmflygarna har högsäsong? När vi har varit där tidigt i juni har det varit stillsamt som "efter atomkriget". Ds.
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-02-27 klockan 01:00.

  3. #3
    Som Tmax nämner så är Lysebotn campingen inget att stanna vid, inte ens en eftermiddag.

    Till Lysebotn finns bara en väg att köra, österifrån via Rysstad(väg 45). Är en fin väg.

    Lämpligvis kör man från toppen nerför serpentinerna till campingen, packar av för övernattning, tar på lämpliga vandringsgrejjor, kör tillbaka upp igen, lämnar hojarna vid parkeringen/cafet/utsikten och knallar till Kjerag.

    Från Lysebotn morgon färja till Forsand. Kör över bron Lysebotn in på väg 13. Övernattar i Jorpeland camping och på morgonen vandrar därifrån till Preikestolen.

    Alltså, tror det är bättre att stanna i Jorpeland camping några dagar och göra lite utflykter därifrån.

    Jag har gjort några Kjerag- och Preikestolenförsök, men nu är det ju så att jag gillar mer bärs och......

  4. #4
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Bästa med Lysbotten är hur man kommer dit. Båt eller GS.
    Jan

  5. #5
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Bra sammanfattning! Lysebotn är fint att se på. Men det är vägen dit som är upplevelsen. Vägen över fjället och "fram till kanten" svänger hela tiden. Smalt, krokigt, skojigt!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    5
    Precis som ni säger, tänkte jag ta vandringsturen från restarangen ovanför Lysebotn till Kjerag .

    Jaså ni föredrar att ta turen till Preikestolen via väg 45 eller med färja till Forsand osv...
    det låter som bra ide o jag får väl fin justera planeringen lite

    Vad bra Saarela! Du har löst ett annat problem som jag hade också För jag har försökt att skriva en rutt i google map, så kan jag köra till Lysebotn österifrån via Rysstad(väg 45) som du nämner här men lyckades aldrig.

    I stället vill google att jag ska köra så...

    https://maps.google.se/maps?saddr=Ry...mra=ls&t=m&z=9

    Då blir en jävla sträcka att köra men nu slipper jag köra den sträckan i alla fall.
    Några bärs låter inte alls dumt Saarela men det blir inte lätt med kärringen för jag måste rasta henne då då :P


    Tack för era svar grabbar !
    Senast redigerat av RWN den 2014-02-27 klockan 17:09.

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Bra sammanfattning! Lysebotn är fint att se på. Men det är vägen dit som är upplevelsen. Vägen över fjället och "fram till kanten" svänger hela tiden. Smalt, krokigt, skojigt!
    Att åka båten från Lysebotn är fint, se dom berömda platserna nerifrån utan ansträngning
    Jan

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Att åka båten från Lysebotn är fint, se dom berömda platserna nerifrån utan ansträngning
    Ja, om man åker snabbfärjan från Stavanger till Lysebotn får man en jättefin tur.

  9. #9
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Ni har nog en poäng där. Vi har valt bort färjan de två gånger vi har varit där med motiveringen att vi är här för att köra hoj, inte åka båt. Men det lär vara en vacker tur.

    Och landsvägen dit är ju också en rätt fin tur. RWN, om du skulle ta 45:an mot sydväst, sväng då t ex av väg 508, och fortsätt ut på väg 13, norrut. Väg 13 är för övrigt en klart trivsam upplevelse även om du skall fortsätta norrut. Eller vart du nu ämnar dig efter Lysefjorden.

    RWN, att Google inte visar upp 45:an österut har kanske att göra med att den är vinterstängd? Se här http://www.suleskarvegen.no/content/...5pnet-20-mai-0

    Eller att den är så liten och smal att Google inte räknar med den? För den är ganska liten och smal... men det är ju bara bra (= rolig att köra).

    Här ser du en översikt över sträckningen i "sommar-mode": http://www.suleskarvegen.no/ I skiftet maj/juni 2013 var vägen öppen sedan någon vecka eller två. Men det fanns fortfarande hyfsat gott om snö i terrängen.
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-02-27 klockan 19:07.

  10. #10
    Nu går nog inte båten från Stavanger(förutom kanske ett ta mig i sommaren?) utan den startar från Lauvvik, stannar till vid Forsand och plockar upp bilar. Ska man sen till Jorpeland(Preikestolen) från Lysebotn så är det som jag skrev tidigare....lämpligast att kliva av vid Forsand.

    Båten måste man boka tid för. Man få samtidigt en guidad tur på den. Mycket intressant att höra.
    Kikare är bra att ha om man nu vill få en skymt av Kjerag och Preikestolen

    RWN, det är inte så långt. Jag har med moped kört från Stavanger till Lauvvik, tagit båten till Lysebotn och sen kört från Lysebotn via Dalenområdet till Notodden(nära Oslo) på en dag(topfart 42km/timmen)

Liknande ämnen

  1. Ruta till hojen, till vettigt pris.
    Av nadako i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 06:27
  2. Vädrar väl till en tur till Art Weekend i Hstad
    Av Foosi i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •