Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byte av styre, vad tänka på?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73

    Byte av styre, vad tänka på?

    Är relativt grön på det här med MC-skruvande och undrar vad man bör tänka å vid byte av styre.

    Har en Yamaha XTZ 660 där jag inte är helt nöjd med sittställningen och tänkte justera denna med ett nytt styre. Det nuvarande är även lite snett efter en hårdare kontakt med moder jord.

    Ska jag ha stål eller aluminium? Finns det olika mått på styrinfästning eller finns det en standard?

    Tänkte mig något sånt här:
    http://www.xlmoto.se/styre-probar-twenty-high-bend

  2. #2
    Inte mer än attörmodar att du har ett styre som är 22mm)
    "Har du inte ett styre av "Fatbar-modell" behöver du även köpa en konverterare från 22mm-28,6 mm."

    Sen kan det hända att ditt orginalstyre har små hål i styret där tex gasrullen blir låst fast i fast läge(funkar ändå utan dessa hål, kan dock bli lite rackligt)

  3. #3
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Har inte koll på hur ditt styre ser ut.
    Men det du bör tänka på ar styrets dimension så att reglagen du har idag passar, att kablaget kommer att vara tillräckligt långt för reglagens nya position.
    Du kan även behöva borra i styret om dina reglagehus har stift så att dom inte ska kunna komma ur position. Och sist men inte minst.... Se till att köpa ett styre som inte är bredare än dörren du har på garaget

  4. #4
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Det jag kommer att tänka på är längden på vajrar, kablage och ledningar.
    Ofta blir tex. bromsslangen/ledningen för kort.
    Försök att mäta innan du river det gamla styret.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    Tack för tipsen, nu är jag något klokare. Tänker inte göra några större ändringar av styrhöjden så längden på kablar bör inte bli något större problem.

    Tänkte även passa på att montera ett par värmehandtag när jag ändå har verktygslådan öppen. Oxford ska tydligen vara bra.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Grusbusen Visa inlägg
    Är relativt grön på det här med MC-skruvande och undrar vad man bör tänka å vid byte av styre.

    Har en Yamaha XTZ 660 där jag inte är helt nöjd med sittställningen och tänkte justera denna med ett nytt styre. Det nuvarande är även lite snett efter en hårdare kontakt med moder jord.

    Ska jag ha stål eller aluminium? Finns det olika mått på styrinfästning eller finns det en standard?

    Tänkte mig något sånt här:
    http://www.xlmoto.se/styre-probar-twenty-high-bend
    Nånting som brukar ändra styrhöjden lite samt flytta styret lite bakåt är ju styrhöjare. Ganska billigt och lättmonterat. Brukar kunna bli lite lättare att stå upp och köra då. Man kan även sitta med rakare rygg vid landsvägskörning. Till denna höjning brukar slangar och vajrar räcka till.

Liknande ämnen

  1. honda shadow 600 byte av styre
    Av backmanpontus i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-20, 07:29
  2. Besiktning tis. 13:20 (Vad tänka på?)
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 08:11
  3. Tänka sig
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •