Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: cbr1000rr första hoj?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    sundsvall
    Inlägg
    4

    Question cbr1000rr första hoj?

    Hej
    Har precis tagit mitt mc kort och är nu på jakt efter en första hoj. Har kikat runt lite och fastnat för cbr1000rra -12. Har ingen tidigare motorcykel erfarenhet så frågan är nu om det är ett bra val för en första hoj?

    Är 27 år och vet att jag inte är odödlig så kommer inte köra som en dåre då jag inte kommer våga.

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Det är en jättebra hoj som dessutom är relativt underhållsfri. Bra register i motorn för den sorten, men...
    Den är dyr att tappa med all den plasten.
    Det är inte roligaste hojen att glida på, körställningen är sportig och den har så mycket prestanda att den blir ganska trist att bara tuffa runt på i längden.
    Jo, du kommer att våga. Om inte annat för att du på den hojen inte kommer märka någon skillnad på 70 och 170.

    Visst passar den som förstahoj, den är väldigt lättkörd. Samtidigt är det en hoj som inbjuder till snabb körning, det är en ganska extrem sporthoj trots allt. Jag har själv gett upp det där med "liggbåge" på gata eftersom det antingen är tråkigt och obekvämt eller går alldeles för fort för att jag ska få behålla körkortet.

    Skickat från min Novo10 hero QuadCore via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-06-12 klockan 07:11.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Håll dig undan, köp en Suzuki sv650s istället om du vill ha sporthoj som första hoj, bra o billig I drift och tillräckligt med prestanda för att göra dig glad.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jokern Visa inlägg
    Håll dig undan, köp en Suzuki sv650s istället om du vill ha sporthoj som första hoj, bra o billig I drift och tillräckligt med prestanda för att göra dig glad.
    Jag vill hålla med Jokern här. De exklusiva fartmonstren behövs flera års riktig körvana för att behärska.

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    De är väldigt lättkörda, det är sig själv man måste behärska. Det kan ta längre tid än många har... Att köra en Fireblade i laglig fart på motorvägen är nog lättare än många andra hojar rent praktiskt, men rätt trist... Att köra den fullt ut däremot är en annan sak, men då var vi där man inte fick vara igen.

    Jag skulle heller aldrig rekommendera den som första hoj, men rent körmässigt är det inget problem. Å det var så jag svarade TS.

    Skickat från min Novo10 hero QuadCore via Tapatalk

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    sundsvall
    Inlägg
    4
    Förstår att det inte är den optimala första hojen. Tanken var först att köpa en 600 men då har jag läst och fått berättat att man tröttnar snabbt på dom och vill byta upp sig om man inte kör bana.
    Ska till handlare imorgon och provköra, dom hade ingen fireblade inne men fanns andra 1000cc. Får väl se om man går därifrån med ett leende eller med en brun fläck.

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jebus Visa inlägg
    Tanken var först att köpa en 600 men då har jag läst och fått berättat att man tröttnar snabbt på dom och vill byta upp sig om man inte kör bana.
    Det berättas och skrivs så mycket skräp... Men det är helt sant att vi är kubikfixerade i det här landet.

    Iväg och kläm lite, det är alltid trevlig och ibland överraskar man sig själv. Är du inne på sporthojsstuket skulle jag definitivt rekommendera GSXR750 istället för nån tusenkubikare. Annars nästan valfri naken hoj med rakt styre, det är skoj fast med luftmotstånd. Kom ihåg bara att en mindre motor nästan alltid innebär en lättare och mer hanterlig hoj också. Den är inte bara mindre på ett negativt sätt...



    Skickat från min Novo10 hero QuadCore via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-06-12 klockan 21:51.

  8. #8
    Det logiska är väl att man börjar med en 600 och byter sen upp sig till 1000 efter ett tag. Dagens 600.or går ju som skott dom också. Dessutom så finns ju nöjet att byta kvar, det har man ju inte om man går på det värsta direkt.

    Många har ju gått den vägen. Det är också många som gått tillbaka till 600 igen, mest pga att det är mer "kontrollerbart" och mindre hysteriskt. Vi är ju bara människor och trots att hur sund man än är så försvinner ju vettet när adrenalinet kommer.

    Jag har kört både 600 o 1000 på bana. Eftersom jag är en sopa på att köra så är ju en 1000 mer lätthanterlig....man slipper koncentrera sig på växlingar och kör mer på vrid.

    Det jag också tyckt vid vanlig gatkörning lite olustigt är att, vid blött väder har man varit ibland i lite tokigheter när man vridit på rullen lite för tidigt. Bl a Suzuki 1000 har väl tre lägen på effekten, så en sån torde vara standard på dom flesta sporthojarna.

    Jag har kört en hel del långturer med både 600 o 1000.(dagsetapper på +100 mil) Man vill gärna hålla en marschhastighet på mellan 140-160(och emellanåt +200), annars får man träsmak i arslet. Tusenkubikarna är sanslöst grymma och bekväma långfärdshojar. Kört både den gamla(07) Honda CBR 1000 och nya(08>) och bränsleförbrukningen med packning på har då legat på ca 0,6-0,65 i dessa hastigheter.
    En 600 blir lite surrig. Inte för att det gör nåt, men man blir lite "illamående" när man ser varvräknaren ligga konstant på cirka 7000 varv redan vid cirka 130 knyck.
    Senast redigerat av V Saarela den 2014-06-13 klockan 05:56.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    sundsvall
    Inlägg
    4
    Blev tyvärr ingen provkörning idag pga taskigt väder.
    Blev dock inhandling av all utrustning, sjukt dyrt då man handlar exakt allt på en gång. Och en sväng till banken för att fylla på kontot.
    Ska provköra en fireblade på onsdag så får se om det blir något köp då. Kommer inte hinna med någon annan provkörning innan.

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    sundsvall
    Inlägg
    4
    uploadfromtaptalk1403209442157.jpg
    Bästa leksaken någonsin

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Första hoj
    Av Storm i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 16:36
  2. Min första vurpa
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 12:44
  3. Första lektionen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 23:20
  4. Er första hoj
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 06:02
  5. Första val!?
    Av Methx i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •