Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Angående handväxel...

  1. #21
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Mopeden som jag hade som ung var utrustad med handväxel, kändes hur naturligt som helst då man blev van.

  2. #22
    Hur ser det ut, måste man flytta handen eller växlar man med tummen? Allt som gör att man måste flytta ben och händer i onödan är ju en dålig idé, särskilt på en hoj. Visst en veteranhoj är ju en sak, satt det fotkoppling och handväxel som orginal så tycker jag att det ska fortsätta göra det men jag kan inte se en enda fördel på en modern MC.

  3. #23
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Följ länken som jag skrev tidigare så förklarar den varför det inte är en bra lösning. De flesta verkar ju inte fatta att det inte handlar om huruvida det är svårt eller inte...

    De handväxlar som avses är de som sitter någon annan stans än på styret och som således har fotkoppling.

    /Freddo

  4. #24
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag kanske har misstolkat allt fel, men så här har i alla fall jag föreställt mig ombyggnaden av hoj när det gäller diskussionen om fotkoppling och handväxel.



    Gamla tidens handväxel på styret (vanligt kopplingshandtag och man vred på handtaget för de olika växlarna) tror jag inte att det är frågan om. Det hade jag på min flakmoped och det var även så på scootrarna.

    /Erik

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Borde man inte bygga om växellådan till vanlig H grind också när man ändå är på gång?
    Man får se till att man har växlat klart innan korsningar och svängar :P

  6. #26
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Själv tycker jag det är praktiskt med handväxel, främst under vintern när man står upp på Husqvarnan. Det är som man vänjer sig, jag har problem att växla uppåt på den med foten. Jag får inte till vinkeln på foten så den petar i en högre växel så jag har vant mig med att växla den för hand. PÅ något vis knakar det till uppe i knät och jag vet inte varför eller hur. Men annars inga problem alls för mig med handväxlandet.

  7. #27
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Hur ser handväxeln ut på Huskvarnan?
    /Erik

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Synkringarna är känns lite overkill också, tar man bort dessa så kan man ju dubbeltrampa, det är ju så man framför riktig utrustning.
    Bara byta program i skallen, högt, lågt, höger, vänster inga problem....

Liknande ämnen

  1. Handväxel
    Av Cy2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-01-11, 21:49
  2. Angående uppkörning
    Av 666_Beast i forum MC-kort
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2014-06-27, 08:43
  3. fotkoppling och handväxel
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 16:31
  4. Fotkoppling och handväxel
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 23:46
  5. Nya råd angående HLR!
    Av Mats Liifv i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •