Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 28

Ämne: Angående handväxel...

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Är det inte lite så att det är lite mer känsla och roligare att åka runt med handvx och fotkoppling? Jag har ingen erf alls av detta, men kan förstå de som envisas med att åka runt med detta. lite coolare, lite roligare helt enkelt. Eller....?

  2. #12
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag tycker att det kan vara kul att man skulle köra en gammal hoj med "fel" reglage. Men jag tycker att det är en dum lösning med fotkoppling, även om det skulle vara samma som på bil. Tänk dig att du står som nr 2 vid ett trafikljus. Du trycker ned kopplingen och lägger i ettan. Sedan råkar du tippa över och sätter ner foten som du har på kopplingen. Hoppeli hoppela så hamnar du i baken på den som står framför dig...

    Smygköra där det är trångt och hålla på att finlira med kopplingen. Tror att det är svårt, bara få sätta ner en fot. O.s.v.
    /Erik

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Visst finns det bra lösningar på handväxel. Som LowTech redan nämnt vridhandtag för växling och senare variant med knappar för att med tummen välja utväxling( inte växel i det fallet vad jag vet). Att släppa styret för att byta växel minskar körbarheten men fungerar med planering. Kopplingen vill jag ha i handen om den finns alls.

    Utvecklingen går framåt även om det går sakta på MC-sidan. Andra drivkällor kommer och vem vet vilken karaktär dom motorerna har? Kanske går med konstant varv och all variation av farthållning hamnar i transmissionen eller kanske sitter direkt i hjulet och ger full effekt från noll till max. Vi får se..
    Ove

  4. #14
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Erik: tänk att du står först i samma scenario, vips och du har rullat ut i korsande trafik.

    Jag visste inte att det fanns vridvxl så för att förtydliga så avser jag de lösningar där man är tvungen att släppa styret. I cykelvärlden(MTB) kallas den tidigare lösningen för GripShift. Fast vad jag vet så är det ingen seriös MTB-cyklist som använder det.

    Att det finns en ballfaktor i den gamla lösningen är ju uppenbart efter att ha läst i de här trådarna.

    /Freddo

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Erik: tänk att du står först i samma scenario, vips och du har rullat ut i korsande trafik.

    Jag visste inte att det fanns vridvxl så för att förtydliga så avser jag de lösningar där man är tvungen att släppa styret. I cykelvärlden(MTB) kallas den tidigare lösningen för GripShift. Fast vad jag vet så är det ingen seriös MTB-cyklist som använder det.

    Att det finns en ballfaktor i den gamla lösningen är ju uppenbart efter att ha läst i de här trådarna.

    /Freddo
    Fanns ju en vridväxel redan på 50-talet på en moped som hette Kreidler. Koppling i handtaget som vanligt, men när du vred handtaget kunde du välja mellan 1:an, neutral, eller 2:an. Kommer ihåg att den moppen var lättrimmad speciellt om man fick tag i en större cylinder.
    Jag körde själv en Rödmyra SOM HADE TANKVÄXEL, men koppling som vanligt.
    Fick en undran. De hojar som hade fotkoppling, var inte de egentligen avsedda för att förses med sidovagn??

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Jag visste inte att det fanns vridvxl så för att förtydliga så avser jag de lösningar där man är tvungen att släppa styret. I cykelvärlden(MTB) kallas den tidigare lösningen för GripShift. Fast vad jag vet så är det ingen seriös MTB-cyklist som använder det.
    /Freddo
    Inget nytt under solen. På 50-talet hade väl nästan alla scooters växel i vänsterhandtaget. Det var alltså normalt.

    OT: T-Forden hade gas och tändinställning med spakar som satt på rattstången. Köra för slaka mustascher betyder att båda spakarna pekade neråt = högtändning och full gas. Växling sköttes med pedaler, backen hade en egen pedal. Jag har dock aldrig förstått att NÅGON vill ha det arrangemanget i sin bil. Slut OT.
    Senast redigerat av Ove den 2014-03-15 klockan 12:02.
    Ove

  7. #17
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Du skriver ju själv igen att man är små korkad om man väljer att köpa en modern motorcykel och utrustar den med fotkoppling och handväxel. Vad ger dig rätten att avgöra detta?

    Jag ser det hela en utmaning, ett fordon som är lite annorlunda att köra. Det är lite svårare att köra en moderna fordon och med detta kommer att man måste köra lite långsammare och försiktigare.

    Om det är nu så förbannat kokad lösning hur kommer det sig att den fanns mellan år 1900 tom 1978?

    Fotväxel är betydligt modernare fenomen än fotkoppling och handväxel.
    Det finns massvis med saker som är utmaningar men det betyder inte att man måste anta dem allihop.

    Underskatta inte inte traditionens betydelse...
    Men den mest meningsfulla invändningen mot tankväxel/fotkopplings lösningen är att man får seriöst bristande kontakt med hojen och därigenom sämre kontroll.

    Du vill alltså få ner farten genom att göra det svårare att manövrera/hantera hojen?
    Den mängd av förmåga som det iaf initialt kommer att gå till att ens få den att rör på sig lämnar inte mycket över till "köra".

    Jag har inte själv provat men har haft HD-åkande bekanta som gjort det...med betoning på gjort...ingen gör det längre...kör med fotkoppling/handväxel.

    Det är ungefär som att försöka springa 3000 m i tungdykardojor och sedan undra över varför det inte gick nå bra...
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  8. #18
    Inga problem med o köra fotkoppling ! Samma där handlar om hur trög man är hjärnan

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg

    Det är ungefär som att försöka springa 3000 m i tungdykardojor och sedan undra över varför det inte gick nå bra...


    Haha bra som fan!

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Handväxel och fotkoppling må vara coolt på en hoj som har det orginal.Och dom hör ju inte till dom smidigaste maskiner.Tacka vet jag handkoppling och fotväxel,funkar i alla lägen både efter väg och inom all mc sport,saknar ingenting.Automatik kan väl vara bra för dom som inte kan växla/koppla eller inte orkar,

Liknande ämnen

  1. Handväxel
    Av Cy2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-01-11, 21:49
  2. Angående uppkörning
    Av 666_Beast i forum MC-kort
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2014-06-27, 08:43
  3. fotkoppling och handväxel
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 16:31
  4. Fotkoppling och handväxel
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 23:46
  5. Nya råd angående HLR!
    Av Mats Liifv i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •