Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: Angående handväxel...

  1. #1
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720

    Angående handväxel...

    Eftersom frågan uppstod i en annan tråd och somliga tydliga fick ont i tårna tänkte jag i denna tråd försöka bena ut det lite.

    Till att börja med så kallade jag ingen korkad. Jag skrev:

    "Fotkoppling och handväxel är ju bara korkat. Det tyckte dom till och med på indian när de ritade de nya modellerna."

    Inlägg 41 för att vara exakt. Innebörden är att det är en korkad lösning och verkligen inget mått på en bra förare. Varpå jag vart kallad inkompetent...

    Här kan läsa om varför det är en korkad lösning: http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_clutch

    Mig veterligen finns det ingen forskning som visar på ökad säkerhet för att är tvingad att släppa styret/ratten med en hand för att växla. Det omvända däremot... därför går bilutvecklingen åt det hållet att allt fler kontroller flyttas in till ratten och andra funktioner börjar styras med röstkommando.

    Så en bra förare, enligt mig, är den som väljer en säker lösning framför en mindre säker lösning.

    Men jag har full förståelse att folk vill köra runt på sina gamla klenoder. Folk kör runt i jänkare också trots att de i nästan alla aspekter är osäkrare än en modern bil.

    Skulle någon till äventyrs gå och köpa en ny mc med fotkoppling och handväxel, om det nu finns, för att ha som vardagsmc. Ja då anser jag att man är småkorkad.

    /Freddo

  2. #2
    Hondamannen
    Gäst
    Du skriver ju själv igen att man är små korkad om man väljer att köpa en modern motorcykel och utrustar den med fotkoppling och handväxel. Vad ger dig rätten att avgöra detta?

    Jag ser det hela en utmaning, ett fordon som är lite annorlunda att köra. Det är lite svårare att köra en moderna fordon och med detta kommer att man måste köra lite långsammare och försiktigare.

    Om det är nu så förbannat kokad lösning hur kommer det sig att den fanns mellan år 1900 tom 1978?

    Fotväxel är betydligt modernare fenomen än fotkoppling och handväxel.



    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Eftersom frågan uppstod i en annan tråd och somliga tydliga fick ont i tårna tänkte jag i denna tråd försöka bena ut det lite.

    Till att börja med så kallade jag ingen korkad. Jag skrev:

    "Fotkoppling och handväxel är ju bara korkat. Det tyckte dom till och med på indian när de ritade de nya modellerna."

    Inlägg 41 för att vara exakt. Innebörden är att det är en korkad lösning och verkligen inget mått på en bra förare. Varpå jag vart kallad inkompetent...

    Här kan läsa om varför det är en korkad lösning: http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_clutch

    Mig veterligen finns det ingen forskning som visar på ökad säkerhet för att är tvingad att släppa styret/ratten med en hand för att växla. Det omvända däremot... därför går bilutvecklingen åt det hållet att allt fler kontroller flyttas in till ratten och andra funktioner börjar styras med röstkommando.

    Så en bra förare, enligt mig, är den som väljer en säker lösning framför en mindre säker lösning.

    Men jag har full förståelse att folk vill köra runt på sina gamla klenoder. Folk kör runt i jänkare också trots att de i nästan alla aspekter är osäkrare än en modern bil.

    Skulle någon till äventyrs gå och köpa en ny mc med fotkoppling och handväxel, om det nu finns, för att ha som vardagsmc. Ja då anser jag att man är småkorkad.

    /Freddo

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Dagens moderna fordon, de kan vem som helst hantera. Dagens hojar har både elstart, automatlådor, abs bromsar med mera. Äldre fordon kräver sin man för att kunna framföras och det är många som väljer bort det då de känner att de inte kan vill eller vågar framföra dessa fordon. Jag tycker att det sållar bort agnet från vetet.

    Om folk kunde mellan år 1900 tom 1978 köra med fotkoppling och handväxel så borde vi också klara av det eller hur? Annars är vi ju kassa förare allihop, inklusive mig själv.

    Jag har kört husqvarna rödmyra 118 cc med handväxel och handkoppling och tyckte att det var spännande och kräver tid att vänja sig vid detta.

  4. #4
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Boss Hoss har som tillval handväxel - visserligen har hojen ingen koppling och eftersom ettans växel tar 240km/tim så blir det inte så mycket växlande

  5. #5
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Jag skulle vilja ha en BossHoss med rattväxel!

    Knarr

  6. #6
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Hur ser olycksstatistiken ut för den tiden? Lösningen kallas suicidal av en anledning. En smart/bra förare väljer en säkrare lösning. Jag har full förståelse för att folk vill fara omkring på sina rödmyror och annat men även de skulle vara säkrare med en modern lösning trots att man nästan cyklar ifrån dom.

    Även på cyklar så har man flyttat upp växlarna från ramen till styret för övrigt. Jag tycker inte de med ramväxlar är bättre cyklister för det.

    Så att använda en sämre lösning är inget bevis på en bra förare. Då skulle man kunna säga detsamma om folk som kör runt med gamla kassa trumbromsar. Det är som du själv sa hondis ingen större skillnad mot bilar. Men konsekvenserna av ett misstag känner vi ju väl till när det kommer till mc.

    De flesta hanterar nog dessa hojar under normal omständigheter men det är ju inte dom förutsättningarna man oroar sig för.

    Greg Brew, ansvarig på Indian, konstaterar att det finns inga skäl att ha handväxel när det finns bättre lösningar.

    Boss räknas knappt fast den är serietillverkad eller? Hur många väljer handväxel och varför?

    Jag har bara sett ett rationellt skäl till handväxel och det var en som byggde om en hoj för att passa en funktionshindrad förare.

    /Freddo

  7. #7
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Du skriver ju själv igen att man är små korkad om man väljer att köpa en modern motorcykel och utrustar den med fotkoppling och handväxel. Vad ger dig rätten att avgöra detta?

    Jag ser det hela en utmaning, ett fordon som är lite annorlunda att köra. Det är lite svårare att köra en moderna fordon och med detta kommer att man måste köra lite långsammare och försiktigare.

    Om det är nu så förbannat kokad lösning hur kommer det sig att den fanns mellan år 1900 tom 1978?

    Fotväxel är betydligt modernare fenomen än fotkoppling och handväxel.
    Trafikforskning?

    /F

  8. #8
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Varför vill man har mer utmaning i trafiken? Är inte riskerna tillräckligt stora? Jag har nog inte sett nån hoj nyare än 50-60-tal som har handväxel som standard. Men oavsett betyder ju inte det att det är en bra lösning nu när vi vet bättre om ergonomi. Man körde utan bilbälte bra länge också.

    Bakgrunden till detta kan jag bara spekulera i men jag gissar tradition. Man stirrade sig blind på lösningar från bilindustrin helt enkelt. Som i sin tur tittade på flygindustrin.

    /Freddo

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Varför vill man har mer utmaning i trafiken? Är inte riskerna tillräckligt stora? Jag har nog inte sett nån hoj nyare än 50-60-tal som har handväxel som standard. Men oavsett betyder ju inte det att det är en bra lösning nu när vi vet bättre om ergonomi. Man körde utan bilbälte bra länge också.

    Bakgrunden till detta kan jag bara spekulera i men jag gissar tradition. Man stirrade sig blind på lösningar från bilindustrin helt enkelt. Som i sin tur tittade på flygindustrin.

    /Freddo
    I dagens trafik är nog inte hältåkoppling så bra när man bör ha 100% koll på dragläget
    Jan

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    I dagens trafik är nog inte hältåkoppling så bra när man bör ha 100% koll på dragläget
    Jag har två fordon (tvåhjuliga) med handväxel, det ena en Vespa m/ä där man på moppevis vrider växelhandtaget på vä sida för att växla..
    Det andra är en gammal mc fr -51 med växel på tanken ...
    Bara prövat Vespan, dess växelmetod är ju fungerande, och beprövad.
    Mc:n.. vi får se när den blir klar
    Ingen av dessa är ju några fartvidunder, ca 6-8 hk....
    Skulle inte vilja köra R1 med ett växelhandtag på tanken...

Liknande ämnen

  1. Handväxel
    Av Cy2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-01-11, 21:49
  2. Angående uppkörning
    Av 666_Beast i forum MC-kort
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2014-06-27, 08:43
  3. fotkoppling och handväxel
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 16:31
  4. Fotkoppling och handväxel
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 23:46
  5. Nya råd angående HLR!
    Av Mats Liifv i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •