Sidan 10 av 12 FörstaFörsta ... 89101112 SistaSista
Resultat 91 till 100 av 117

Ämne: olja till wildstar

  1. #91
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Varför det? Skulle tro att din bilmotor sällan varvar mer än 2000 u/min, medans mcmotorn oftast ligger mellan 4-500 varv.
    Glöm inte att byta luft i däcken varja vår. Luftmolekylerna liksom oljemolekylerna går sönder så småningom och då försämras luftens fjädrande egenskaper. Finns en annan egenskap hos luften. Luft från syrerika områden som ex. skogstrakter har flera SYREMOLEKYLER/L LUFT ÄN DEN FÖRORENADE LUFTEN I STAN.
    Max 2000v i bil och 4-500 med hoj. vid sådan fisåkning så är det ju klart att man kan köra på vilken blask som helst.

  2. #92
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag frågar dig då? Vad är bäst olja? Den som kostar mest? Den som har mest tillsatser som din motor inte behöver ?
    Gå och köp en ny Gs och säg åt handlarn att du ska köra på billig mineralolja,men ska ha full garanti på hojen.

  3. #93
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    Jag kan dessvärre inte svara på vilken olja som är bäst.
    Däremot så kanske man kan välja bort de allra billigaste oljorna.
    Huvudsaken är nog att man byter ofta och väljer rekommenderade produkter.

    Jag har även en Honda XR650R. Den bör man byta olja och filter på var hundrade mil enl
    rek från Hondas mekaniker. Jag byter varje hundrade mil och det känns mycket tryggt och bra. Bara känslan att veta att hojen är omhändertagen på ett bra sätt är värt pengarna.

    Jag gör samma sak med min traktorgräsklippare. Då vet jag att den kommer att hålla länge.

    Hittar ni något fel i ovan resonemang så vill jag gärna att ni delar med er av era åsikter.

    Med vänlig hälsning Kenta
    Är helt enig med dig.Har aldrig hört talats om nån som smort ihjäl sig.

  4. #94
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Oljediskussioner kan fortsätta tills tiden tar slut. Jag gör så att jag tittar i hyllan och är det en MC på etiketten så köper jag den, d.v.s. om inte etiketten är orimligt dyr. Oljan är nog snarlik i sin funktion. Skulle jag få kopplingsproblem så sätter jag det märket på min svarta lista. Resten av maskineriet är det nog inget större problem med.

    Riktigt noga skulle jag bli om jag tävlade eller om jag hade hojen rustad med en riktigt liten motor som finge jobba på sitt max hela tiden. Större och starkare motorer som bara jobbar med en bråkdel av sin kapacitet ser jag inget problem med. MC-motorer kan få ge max några sekunder åt gången sen är det att lulla vidare på kvartsgas eller så.

    Motorer som tar ut hög effekt under längre tid finns i vissa stationära aggregat, traktorer och båtar. En MC kommer inte i närheten men har en rätt misslyckad kombo genom att oljan ska smörja en skitig motor och en ren men nötande växellåda samtidigt..
    Men köper man en hoj med 130-200hk så är det ju klart att den får jobba,och då vill man ju att det är den olja som tillverkaren rekomenderar,.i mitt fall Castrol enl Triumph.Men den ska jag inte ha.Motul får den.

  5. #95
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Gå och köp en ny Gs och säg åt handlarn att du ska köra på billig mineralolja,men ska ha full garanti på hojen.
    Jag vet inte hur dom har det på nya med våtkoppling. Men på den gamla rekomenderar man mineral med rätt klass . Priset har dom ingen synpunkt på.
    Jan

  6. #96
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag vet inte hur dom har det på nya med våtkoppling. Men på den gamla rekomenderar man mineral med rätt klass . Priset har dom ingen synpunkt på.
    Skulle inte tro att många Bmw handlare skulle tillåta kunden komma med tex en biltema oja för att slå i vid garantiservice.Ej tillåtet vid min handlare,men får ju ha med mig egen olja av känt fabrikat.Men har slutat med det.Bekvämare om dom fixar allt på verkstan

  7. #97
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Men köper man en hoj med 130-200hk så är det ju klart att den får jobba,och då vill man ju att det är den olja som tillverkaren rekomenderar,.i mitt fall Castrol enl Triumph.Men den ska jag inte ha.Motul får den.
    Nja, du förstod nog inte mitt resonemang. Dom MC-motorer som får jobba riktigt hårt går nog på bana typ motocross. I MotoPG ät det full gas kanske upp till 1/3 av tävlingsdistansen.
    Med riktigt starka motorer ute i trafiken kanske det blir en och annan acceleration vid rödljus, omkörning och sånt, kanske burnout på stället för att imponera vid korvkärran.

    Om man har bortemot eller över 200 häst i moroten och fått upp farten ute på vägen så blir det fiskörning för motorn även om det går i 200 km/t, på grund av att man har överkapacitet.. D.v.s. om man har annat än hår i hjälmen för det finns kurvor och trafik som sätter ner farten.

    Högt varvtal är i sig en belastning men är inte detsamma som ett högt effektuttag. Motorn blir som en kolerisk gubbe i gammal pilsnerfilm - tar i och höjer det inre trycket tills han spräcker ett kärl utan att det blir annat än en massa oväsen.
    Ove

  8. #98
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Nja, du förstod nog inte mitt resonemang. Dom MC-motorer som får jobba riktigt hårt går nog på bana typ motocross. I MotoPG ät det full gas kanske upp till 1/3 av tävlingsdistansen.
    Med riktigt starka motorer ute i trafiken kanske det blir en och annan acceleration vid rödljus, omkörning och sånt, kanske burnout på stället för att imponera vid korvkärran.

    Om man har bortemot eller över 200 häst i moroten och fått upp farten ute på vägen så blir det fiskörning för motorn även om det går i 200 km/t, på grund av att man har överkapacitet.. D.v.s. om man har annat än hår i hjälmen för det finns kurvor och trafik som sätter ner farten.

    Högt varvtal är i sig en belastning men är inte detsamma som ett högt effektuttag. Motorn blir som en kolerisk gubbe i gammal pilsnerfilm - tar i och höjer det inre trycket tills han spräcker ett kärl utan att det blir annat än en massa oväsen.
    He he så kan man säga .Men i tanke på en modern maskin för 150 tusen så är 500 kr per år kaffepengar och ett gott samvete.

  9. #99
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    He he så kan man säga .Men i tanke på en modern maskin för 150 tusen så är 500 kr per år kaffepengar och ett gott samvete.
    Kollekt i kyrkan eller till Mc handlaren är väl egalt i min tro.
    Jan

  10. #100
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    He he så kan man säga .Men i tanke på en modern maskin för 150 tusen så är 500 kr per år kaffepengar och ett gott samvete.
    Jo, det är väl det som det handlar om, egentligen...
    Ove

Liknande ämnen

  1. Vilken olja till -99:s cb750
    Av fredsknekt i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-01-31, 21:55
  2. Luftfilter till Yamaha wildstar 1600 cc
    Av Bobberhead i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 13:44
  3. Motor olja till en villiers
    Av HelmetCosmos i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-03, 00:33
  4. Däck till wildstar.
    Av baseman i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-30, 17:54
  5. olja till en yamaha -84
    Av pea_72 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •