Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Suzuki Gladius eller Yamaha MT-07?

  1. #1
    Icon77
    Gäst

    Suzuki Gladius eller Yamaha MT-07?

    Hej,

    Jag håller på att ta lappen och inväntar nu bara 24 april när uppkörningstiderna släpps, sedan blir det en ny hoj i present till mig själv.

    Har långt till närmaste återförsäljare men skulle jag ta mig dit kan jag ändå bara provsitta. Att provköra hojarna går inte eftersom det inte finns några demohojar.

    Har ringt runt och det verkar vara så överallt. Jag skulle ju aldrig köpa en bil utan att provköra så varför tror återförsäljarna att man gör det när det gäller hojar?

    Hojarna som intresserar mig är 2014 Suzuki Gladius ABS och 2014 Yamaha MT-07 ABS.

    Suzukin är den som jag gillar mest. Utseendet och att det är en V-twin. Fjädringen kan justeras (hårdhet) både fram och bak. Riktigt stort tillbehörsutbud. Nackdelen är serviceintervallarna som är varje 600 mil.

    Yamahan är egentligen lite för futuristisk i sin design men det är något med den som jag gillar trots detta (motsägelse jag vet). Att det är 1000 mil mellan varje service är bra. Den har "bara" en parallel twin. Ingen stor sak men jag föredrar V-twin. Kan bara justera fjädringen bak (hårdhet).

    Suzukin verkar vara en stabil hoj som håller bra och som man kan åka två på med trots att den är relativt liten. Läste om ett par som körde genom hela europa utan några problem trots att den var fullpackad med stora sidoväskor.

    Yamahan är ju en ny modell så den finns det inte mycket information om förutom några recensioner men jag litar inte på recensioner och recensenter då reklampengar och annat alltid är med i bilden. Gäller inte bara Yamaha eller hojar utan allt som recenseras.

    Hur som helst så verkar jag bli tvungen att köpa grisen i säcken eftersom jag inte kan provköra hojarna innan köpet.

    Svårt detta.

    Mvh
    Icon77

  2. #2
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det är konstigt med serviceintervallen på Suzuki. Det är liksom inte större grejer dom gör. Typ byter olja/oljefilter. Det senare är larvigt dyrt för övrigt. Sen kollar dom bara klossar och spel i vajrar och dyligt, iaf på intruder.

    /Freddo

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Nu under våren så har många handlare olika jippon med rabatter och provkörningar. Kolla upp sådant. Även SMCs Start2Ride-dagar kan ha handlare på plats med hojar.
    Att köpa utan att köra är värdelöst. Tyckte t.ex. själv att Kawasaki ER6-N var på tok för liten när jag provsatt den i butik. När jag fick köra den så var det stor skillnad, kändes mycket bättre. Sen är det så klart mycket mer än sittställning som är viktigt, och som inte kan upplevas annat än vid provkörning.

    (Köpte iofs själv utan att provköra, men det var inte nytt och därmed annan ekonomisk risk. Hade tur och det blev bra.)

  4. #4
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Förslag: nu vet jag inte var du bor. Men ta dig till någon av storstäderna en helg. Boka in en Yamahahandlare kl 10, en Suzukihandlare kl. 12 och kanske någon annan kl. 14. Vips så har du på en enda dag kört det mesta du vill.

    I Göteborg t ex så ligger Yamaha-åf och Suzuki-åf några kilometer från varandra. Suzukihandlaren har dessutom Kawasaki, Triumph, KTM mm. Yamaha-handlaren säljer även BMW. Honda finns 15 minuter bort (med bil).

    Självklart kan jag inte utlova att de har demohojar nu i mars, men i april-maj måste de rimligen ha demo inne. För som du säger - utan provkörning blir det inget köpa...

    Fast du lär ju inte få provköra förrän du har tagit kortet.

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    Läs privata recensioner, kolla på youtube. Läs recensioner från olika länder så får du en nyanserad bild av hojen. Bara för att de får betalt innebär de inte att mcjournalisterna ljuger rakt upp och ner men de glömmer ibland att tala om allt för dig.

  6. #6
    Icon77
    Gäst
    Alla återförsäljare som jag har pratat med säger att man inte har eller kommer att ha demohojar alls. Tydligen för dyrt. En återförsäljare sa att hojar säljer sig själv så demohojar behövs inte. Köper inte jag så köper någon annan, hette det. Lite taskig attityd kan tyckas. Min pengar får han dock inte.

    Lappen har man nog snart i handen för den 24 april släpps uppkörningstiderna så är man snabb får man en omgående. Kan därefter provköra om nu någon återförsäljare mot all förmodan fixar fram demohojar eller om det blir något event som inte ligger allt för långt bort.

    Självklart så är inte en recensent oärlig per automatik men man kan ju ställa sig frågan hur opartisk man kan vara när man alltid har en personlig preferens och när annonser betalar ens lön. Hojrecensenter får ju ofta åka utomlands och testa hojar. Hur negativ kan man bli när man reser och äter gratis och får åka till solen och köra hoj när det är regn och slask här hemma? Sedan skriver recensenter väldigt lika. Har man läst en recension så har man läst alla. Min personliga åsikt.

    MT-07 är ju en ny modell så den finns det inga användaråsikter om ännu men det finns det om Gladius. Har bara läst positivt om den och det känns ju bra då det är hojen som lockar mig mest.

  7. #7
    Hondamannen
    Gäst
    Även om du skulle få provköra hojen så ger inte en kvarts provkörning av en hoj en rättvis bild av den.

    Kommer du ihåg hur A-klass välte i ett test utförda av motorjournalister? Så kritiska kan de vara.

    Själv kollar jag både på privata recensioner och mcjournalisters recensioner. Sen drar jag egna slutsatser.

  8. #8
    Hondamannen
    Gäst
    Ett tips jag kan ge till dig är att du knappt har skaffat dig mckort, så är en ny motorcykel det sista du ska tänka på. Det är mkt lätt att man tröttnar på hojtypen efter ngn säsong och vill byta till ngt eller att den är helt enkelt för liten. Då har du slängt bort en massa pengar i i onödan. Vänta med att köpa en ny hoj tills du har kört några säsonger.

  9. #9
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Privata recensioner brukar vara av två typer. Den som hyllar det egna valet och de som fått tag på ett måndagsexemplar. När det kommer till professionella recensioner så håller jag med om att de är rätt lika. Men å andra sidan så borde de vara det om det är samma produkt de skriver om.

    Att man inte ser några "sågningar" beror nog på att det är inte är ett behov. De flesta mc:n är helt enkelt ganska bra. Skulle vara intressant att se test av kinahojarna

    I slutändan är det så att inte ens recensenterna kör hojarna särskilt mycket och de kommer aldrig kunna skriva vad som passar just dig bäst.

    Här i Uppsala kommer de ha både provdagar och demohojar. Fast kanske inte på alla hojar, det vet jag inte.

    /Freddo

Liknande ämnen

  1. Lösa slangar suzuki gladius 650 2014
    Av Grusgrus i forum Street
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-05-11, 14:34
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-08-03, 09:51
  3. suzuki intruder 800 eller 1400?
    Av ChrisO i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-14, 19:00
  4. Suzuki Gladius
    Av pewa i forum Street
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 01:23
  5. Väskor till en 2014 Suzuki Gladius 650A?
    Av Walken i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-02-21, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •