Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Handtagsvärme

  1. #1
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816

    Handtagsvärme

    Hrmpf
    Har köpt handtagsvärme tidigare. Idag fanns lite tid över så jag tänkte att jag börjar väl, startar med vänster sida. Får loss gamla handtaget ganska lätt med startgas som jag sett i något tips.

    Lossar reglage och backspegel/kopplingshandtag.

    Sätter dit det nya handtaget, passar förträffligt. Skruvar ihop, och upptäcker ett problem. Choken tar i reglaget för värmen. Grrr, lossar och vrider det bakåt. Ser inte så bra ut, men det funkar. Provar kopplingen, nu tar den i

    Släcker lyset och går ut från garaget. Nya tag blir det en annan dag, måste fundera på hur sjutton jag ska få ihop det.

    Bilder kommer.
    /Erik

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Hrmpf
    Har köpt handtagsvärme tidigare. Idag fanns lite tid över så jag tänkte att jag börjar väl, startar med vänster sida. Får loss gamla handtaget ganska lätt med startgas som jag sett i något tips.

    Lossar reglage och backspegel/kopplingshandtag.

    Sätter dit det nya handtaget, passar förträffligt. Skruvar ihop, och upptäcker ett problem. Choken tar i reglaget för värmen. Grrr, lossar och vrider det bakåt. Ser inte så bra ut, men det funkar. Provar kopplingen, nu tar den i

    Släcker lyset och går ut från garaget. Nya tag blir det en annan dag, måste fundera på hur sjutton jag ska få ihop det.

    Bilder kommer.
    Funderar varför du lossar backspeglar, kopplingshandtag etc?!?
    http://www.saarela.se/vinter/varmeha...varmehand.html

    Om det inte är klistermodellen av värmehandtag(som i länken), så är monteringsprincipen densamma.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Funderar varför du lossar backspeglar, kopplingshandtag etc?!?
    http://www.saarela.se/vinter/varmeha...varmehand.html

    Om det inte är klistermodellen av värmehandtag(som i länken), så är monteringsprincipen densamma.
    En Hondaverkstad monterade värmehandtag vid en service. Det var ju samma kvalitè på den monteringen som det övriga.
    Det var lite kyligt ute, så värmehandtagen var på. körde på en mindre skogsväg och körde sakta och skulle upp för en liten brant backe och drog på. Då hade klistret smält av värmen och jag fick gashandtaget i handen eftersom det släppte från styret. Snacka om min förvåning då jag helt plötsligt befann mig utanför vägen inne i snårskogen.

  4. #4
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Nja, lossa reglagen gjorde jag av två anledningar. Dels för att komma åt för att ta bort det gamla, dels för att det nya var lite längre iom att det har reglaget inbyggt i handtaget.

    Handtagen ser ut så här:



    Men det är de små detaljerna som gör det. Ska hålla på någon mer dag, antagligen kan man ha det nära choken.





    Vrider jag runt handtaget så att det inte är i vägen för choken så hamnar det i vägen för kopplingen i stället.

    /Erik

  5. #5
    Två möjliga lösningar. Lägg en bricka mellan reglaget och värmehandtaget, avståndet ökar och mer plats för choken. Eller skippa choken och köp ett löst chokhandtag som du placerar där det passar. Typ http://www.mopeddelar.se/p/mustang/c...kehandtag.html
    Jan-Olov

  6. #6
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Hardy möjligen ngt spel på chokewiren som du kan hämta hem med ett kortare utslag på chokereglaget som följd?
    Jäkla blaffa till omkopplare du!
    Samtidigt som det är ett problem som kräver kraftmanship, vilket ibland är kul..
    Nä, jag får nig grunna lite till..

  7. #7
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Du kanske kan vrida styrreglaget något så choken går fri? Så slipper du få äcklig vinkel på kopplingsreglaget?

  8. #8
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jo, var i garaget igår. Med knappen för värmen på gränsen för choken så går kopplingen fri. Det blir bra. Blev ingen bild.

    Gashandtaget är på plats, men det kärvar lite, måste fixas en del. Passade på att sätta dit gasvajern jag köpte när den gick av dag ett. De senaste drygt 800 milen har körts med en temporär vajer, en gammal som var av som suttit på dotterns moppe. Blev lite pyssel, för brickan som håller fast "gasvajerkröken" i gashandtaget kunde jag inte hitta. Vet att jag la undan den då (april), för det satt en på moppegasvajern.

    Nu är det bara elen kvar.
    /Erik

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Handtagsvärme

    Ja du Erik. Vill minnas att vi är ungefär lika gamla? Och jag kan säga att om jag pillar loss något och lägger någonstans bra för senare användning, så har jag inte en susning om var det var ja la den 6 mån senare :-)
    Därför tillämpar jag alltid en Amerikansk teknik av senaste snitt= plastlådor i ordningsamt sorterad hylla med namnlappar i.

    Kan de va nåt?
    Kul att det löste sig med handtagen.
    Var tar du strömmen förresten?

  10. #10
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Har inte varit ute och kollat på elen än. Tanken är att ta den efter nyckeln någonstans så att man inte drar ur batteriet av misstag. Eventuellt med ett mellanrelä.

    Hålla koll på grejor är min akilleshäl. Fungerar väl rätt OK egentligen, men när det blir overflow så blir det kaos i hjärnan och i systemet och jag kan inte ta tag i det. Med vattentunnor, dynor till möblerna, några cyklar, tre moppar (plus hojen), ett halvt kök som ska till landets friggebodsprojekt så kan man sammafatta vårt garage med ett ord: Rörigt...
    /Erik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •