Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Ryckutjämnare på Honda shadow

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196

    Ryckutjämnare på Honda shadow

    Jag har nu kört några mil med min nyinskaffade shadow. Jag har inte en aning om hur den är konstruerad, men undrar om den är beskaffad med ryckutjämnare. När jag släpper gasen från tvåan så "klonkar" det rätt så rejält. Känns ungefär som slitna kardanknutar på en bil. Växellådan eller slitna kuddar i den ev ryckutjämnaren? Någon som har full koll?

    Med vänlig hälsning Kenta

  2. #2
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    Jag har nu kört några mil med min nyinskaffade shadow. Jag har inte en aning om hur den är konstruerad, men undrar om den är beskaffad med ryckutjämnare. När jag släpper gasen från tvåan så "klonkar" det rätt så rejält. Känns ungefär som slitna kardanknutar på en bil. Växellådan eller slitna kuddar i den ev ryckutjämnaren? Någon som har full koll?

    Med vänlig hälsning Kenta
    Släpp aldrig gasen!

    Jag har en Shadow och det är inget jag har tänkt på. Låter inte helt rätt, skall tänkte på det imorgon när jag kör så hör jag av mig igen.
    Don't grow up, it's a trap!

  3. #3
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Min första tanke är att så låter det väl i alla sekventiella växellådor? Vad är en ryckutjämnare?

    /Freddo

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Min första tanke är att så låter det väl i alla sekventiella växellådor? Vad är en ryckutjämnare?

    /Freddo
    En ryckutjämnare kan t ex vara en navkudde i bakre fälgen som bromsar ner alltför kraftiga och plötsliga transmissons rörelser.


  5. #5
    Gissar på.....kedjan för slak eller ryckutjämnaren(tror dock mer på för slak kedja)

    Ryckutjämnaren kan du testa genom att ta tag i drev och kedja längst bak. Rucka på den framåt och bakåt o känna om den glappar. (Ny/bra ryckutjämnare rör sig inte en millimeter.)

  6. #6
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det var som fan, aldrig hört talas om tidigare. Är det där vanligt?

    /Freddo

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Släpp aldrig gasen!

    Jag har en Shadow och det är inget jag har tänkt på. Låter inte helt rätt, skall tänkte på det imorgon när jag kör så hör jag av mig igen.
    Det borde ju inte bli något klonkande om ryckutjämnaren är sliten, för de består ju av en sorts gummibelägg. ^Även om de är gamla och kärva , så är det aldrig metall mot metall.
    Hade förut en Dominator som gått 10000 mil utan att ryckutjämnaren var sliten. Den smordes ju varje gång hojen fick nytt däck eller kedja.

  8. #8
    Präsis Olle!
    Dock så, om ryckutjämnaren är sliten så blir det att den slår hårt på kedjan.

    Sen är det ju så att vissa hojar slits dom relativt fort(noterat att en del kawor håller dom inte länge)

    Kommer inte heller på att en VT750 behövts bytas på....därav så misstänker jag mer att kedjan är feljusterad?

    Den senaste ryckutjämnaren jag fixade till utan att byta(Kawa)


  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Ka nämna att för kardandrivna maskiner, görs ryckutjämnaren inte sällan genom att kardanaxeln kunstrueras så att den fungerar som en torisionsfjäder.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det borde ju inte bli något klonkande om ryckutjämnaren är sliten, för de består ju av en sorts gummibelägg. ^Även om de är gamla och kärva , så är det aldrig metall mot metall.
    Hade förut en Dominator som gått 10000 mil utan att ryckutjämnaren var sliten. Den smordes ju varje gång hojen fick nytt däck eller kedja.
    Man måste komma ihåg att smörja den eftersom annars så ligger drevet stumt fast och då får man ryck i alla fall.

Liknande ämnen

  1. Honda Shadow 600
    Av Emil Wiklöf i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-05-07, 06:59
  2. Honda Shadow 600 Bobber
    Av Olsson1988 i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 22:58
  3. Honda Shadow 750 går orent.
    Av Helgoson i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-05-01, 16:16
  4. honda shadow 750
    Av honda500 i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 00:11
  5. Honda Shadow
    Av Chrille i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •