Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 40

Ämne: statistik

  1. #11
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Ja, det finns det. Världens största mc tillverkare, väl utbyggd återförsäljarorganisation i världens alla länder, ett väldigt brett modellutbud och ett mycket känt varumärke.
    Precis det som gör att Nike, IKEA, Samsung och McDonalds säljer mycket... För den sakens skull är inte McDonalds bättre än MAX eller Samsung bättre än iPhone.

    Alla problem på besiktningen har med ägaren att göra då han/hon inte åtgärdat problemen innan besiktningen.
    Haha, du glömde Hobbex, dom sålde jättemycket
    Jan

  2. #12
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Lögn, förbannad lögn och statistik.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6..._och_statistik
    /Erik

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Det märket som säljer mest, det finns ju en anledning till att det gör. Problem på besiktningen har inte bara med ägaren att göra.
    Minns när Honda sket i alla sina kunder när bensinpumparna felade. Honda visste om problemet men gjorde inget åt det. Kommer ihåg hur dryg Hondas servicetekniska chef var när han sa att det bara var att köpa sig en ny pump när kompisen kommenterade att den nya pumpen även den hade samma fel. Enligt Honda ska alltså kunden betala och betala igen för Hondas fel. Kompisen har efter det aldrig rört en Honda igen och jag förstår honom.

    Dagens hojar, oavsett märke, har sådan likvärdig kvalitet så utgången i besiktningen beror på hur ägaren har skött om hojen och inget annat.

    Sedan att Honda säljer mest beror på det jag tidigare skrev och det RobbeS skrev ovan: "Världens största mc tillverkare, väl utbyggd återförsäljarorganisation i världens alla länder, ett väldigt brett modellutbud och ett mycket känt varumärke."

  4. #14
    @Gaijin
    Vilken tidsålder pratar om, men vilken tidsålder pratar du om? (en hoj som jag kommer att tänka är väl i princip bara African Twin som hade jätteproblem med pumparna och som mer regel än undantag rök under garantitiden).

  5. #15
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Hobbex finns kvar, men det är inte samma känsla som med den gamla papperskatalogen som hade en tendens att bli väldigt sliten

    http://www.hobbex.se
    I min familj hette det Hobbexskit. De va de jag tänkte på.
    Jan

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Att dra slutsatser från statistik utan att ha alla parametrar kan lätt bli fel. Det finns ju ett ordspråk som säger, " statistik är som en bikini, den visar mycket men döljer det väsentligaste".
    Ta till exempel statistiken på underkända HD, där står det uttryckligen att en stor del av dessa bestod av för högt ljud. Det förklaras väl av att det hör till att byta avgassystem, speciellt på HD, just för att få mer muller. Likaså utgör oftast HD basen för ett ombygge och en del byggare är kanske lite för kreativa.

    Annars tyckte jag att skillnaden mellan olika märken i besiktningsstatistiken var väldigt liten. Jag trodde den skulle vara betydligt större.

    Statistiken över antal sålda hojar ser jag som helt ointressant. Volvo är inte bättre än Toyota trots att det säljs mer Volvo i Sverige.

    Så aktuell statistik är rolig läsning men inget mer.
    Visst kan man utläsa en del underligheter i statistiken när den inte förklaras närmare. Ett exempel är ju att antalet mckörkort uppgår till över 2 miljoner. Då ingår ju alla de som fick sin behörighet på köpet före år 1967. Undrar hur många av dessa som skulle klara en uppkörning i dag?

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Då ingår ju alla de som fick sin behörighet på köpet före år 1967.
    Blev lite omvänt där, 1976 menar du.

  8. #18
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Jag vet att det gör ont i dig att höra sanning men nu har du också fått statistik på sanning.
    Förstår inte hur du orkar

  9. #19
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Det märket som säljer mest, det finns ju en anledning till att det gör. Problem på besiktningen har inte bara med ägaren att göra.
    Marknadsbudget är oftast avgörande, storbudget oftast lika med hög försäljning.

  10. #20
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Lögn, förbannad lögn och statistik.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6..._och_statistik
    Statistik är inte lögn, men väldigt lätt att använda rätt eller fel,
    Om jag åker tåg 5 gånger på en period och en avgång är försenad, statistiskt sätt blir 20% av dessa avgångar försenade.
    Lögn eller sanning?

    Rolig lek med siffror

Liknande ämnen

  1. Statistik vid uppkörning
    Av Cubalibre i forum MC-kort
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 18:26
  2. Tankeväckande statistik om olyckor
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 15:42
  3. Statistik
    Av Chappy i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 01:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •