Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 79

Ämne: Yamaha MT09.

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Svea rike
    Inlägg
    19
    Har testat hojen och gillar bara motorkaraktären. Ingen känsla i vare sig framgaffel eller baken då den är oprecis. Man sitter också relativt konstigt vilket gör att man knappt ser hojen utan måste titta ner (böja på huvudet) för att se mätaren som för övrigt är svåravläst p.g.a plottrighet. Ride-by-wire systemet är väldigt oprecis, den är väldigt på eller av, finns ingen känsla i handtaget. Detta gör gången ryckig, speciellt när man kör stadstrafik.

    För att få samma goa fjädring och bromsar som Street Triple R måste man lägga ut en hel del pengar och då har man med råge lagt ut mer än prisskillnaden upp till vad en Street Triple R kostar, så varför inte köpa den bättre hojen med en gång och spara sig en slant?

    Lite uppmätta siffror för den som är intresserad. Allt är mätt enligt industristandarden CE95/1.

    Yamaha MT-09
    Uppgifter från Yamaha: 115 hk @ 10,000 rpm och 87.5 nm @ 8,500 rpm
    Uppmätt på bakhjulet: 103,4 hk @ 9,845 rpm och 83.2 nm @ 6,868 rpm

    Triumph Street Triple R
    Uppgifter från Triumph: 106 hk @ 11,850 rpm och 68 nm @ 9,750 rmp
    Uppmätt på bakhjulet: 103,1 hk @ 12,490 rpm och 64.7 nm @ 8,132 rpm

    115 hk och 87.5 nm låter bra på pappret men Street Triple slår MT-09 på 0-100 km/h.

    Edit: Ja jag vet, jag är STR-skadad, men det är ju också en referenshoj så osanning kommer jag inte med.
    Senast redigerat av Streetfighter den 2014-02-25 klockan 01:33.

  2. #12
    Jåke
    Gäst
    En bättre jämförelse vore ju vanliga Street Triple, men inte helt oväntat att billigare fjädring känns sämre. Undrar om det är en kommande trend i jakten på högre försäljning via lägre priser. En återgång till 90-talets märkbart enklare grejer på volymmodeller?

    Eller så passade bara inte inställningen din vikt?

    Lite synd att de inte fått till motorstyrningen, de ligger faktiskt efter där, samtidigt borde det vara relativt stor skillnad mellan de olika körlägena? Jag vet att min hoj är helt olika i svaret beroende på mappning jag kör på.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-02-24 klockan 18:17.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Svea rike
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    En bättre jämförelse vore ju vanliga Street Triple, men inte helt oväntat att billigare fjädring känns sämre. Undrar om det är en kommande trend i jakten på högre försäljning via lägre priser. En återgång till 90-talets märkbart enklare grejer på volymmodeller?

    Lite synd att de inte fått till motorstyrningen, de ligger faktiskt efter där, samtidigt borde det vara relativt stor skillnad mellan de olika körlägena? Jag vet att min hoj är helt olika i svaret beroende på mappning jag kör på.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Självklart är den vanliga versionen en bättre jämförelse men den har även den en märkbart bättre fjädring och bromsar. Yamaha har tyvärr varit alldeles för snåla på dessa områden.

    Skillnad är det mellan körlägena men det är fortfarande ryckig av-och-på gång vid lägre hastigheter tack vare det oprecisa ride-by-wire systemet.
    Senast redigerat av Streetfighter den 2014-02-24 klockan 18:19.

  4. #14
    Hondamannen
    Gäst
    Har ni möjligtvis kör mt-07?

  5. #15
    Jåke
    Gäst
    Nog mycket troligt de snålat som du skriver. Trist, men det är väl ekonomernas produkt...

    Skickat från min LT25i via Tapatalk

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Svea rike
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Har ni möjligtvis kör mt-07?
    Har inte gjort det men kan inte tänka mig att en ännu mer prispressad hoj än MT-09 kan bli något annat än en kompromiss. Visst, det är fel att anta saker men...

  7. #17
    Yamaha har strypt hojen vilket gör att den inte varvar ut fullt på fjärde, femte och sjätte växeln. ~10,500, ~10,000 samt ~8,500 varv/min (ungefärliga siffror) är respektive toppvarv på dessa växlar i strypt läge och det gör att hojen bara toppar runt ~210 km/h.

    Finns en lösning som Yamaha Center i Helsingborg pular på, nämligen en specialmapp som inte behöver Power Commander utan som görs direkt i ECU:n. När den är klar kommer hojen med ett helsystem från Akrapovic eller Arrow att ha en toppeffekt runt ~115 hk på bakhjulet samt klara hastigheter upp emot ~270 km/h (~210 km/h som standard).

    Funderar på att köpa detta men vet inte om jag har råd då jag har lagt 80,000 kr på hojen som kommer nästa vecka samt att jag kommer lägga ~10,000 kr på ny personlig utrustning. Det kostar ju trots allt 15,000 kr för helsystemet och mappningen samt resan dit ner och tillbaka.

    Få se hur det blir.

  8. #18
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    En ofin fråga: varför skall du göra det på en naken hoj? Man blåser ju ändå närapå av hojen i över 140-150? 270 känns helt onödigt, om du inte har tänkt rejsa med den.

  9. #19
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Gaijin Visa inlägg
    Yamaha har strypt hojen vilket gör att den inte varvar ut fullt på fjärde, femte och sjätte växeln. ~10,500, ~10,000 samt ~8,500 varv/min (ungefärliga siffror) är respektive toppvarv på dessa växlar i strypt läge och det gör att hojen bara toppar runt ~210 km/h.

    Finns en lösning som Yamaha Center i Helsingborg pular på, nämligen en specialmapp som inte behöver Power Commander utan som görs direkt i ECU:n. När den är klar kommer hojen med ett helsystem från Akrapovic eller Arrow att ha en toppeffekt runt ~115 hk på bakhjulet samt klara hastigheter upp emot ~270 km/h (~210 km/h som standard).

    Funderar på att köpa detta men vet inte om jag har råd då jag har lagt 80,000 kr på hojen som kommer nästa vecka samt att jag kommer lägga ~10,000 kr på ny personlig utrustning. Det kostar ju trots allt 15,000 kr för helsystemet och mappningen samt resan dit ner och tillbaka.

    Få se hur det blir.
    Yamahacenter gjorde den ändringen i ecu,n på min supertenere jag hade och det vart stor skillnad.

  10. #20
    Ankan1
    Gäst
    LOL ... 270 km/h på en hoj utan kåpor.Måste ju bli samma känsla som att försöka dra upp gylfen med apparaten ute ... fy bubblan.

Liknande ämnen

  1. orginal avgassystem MT09
    Av fredsknekt i forum Köp & Sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-05-03, 07:17
  2. handskydd till MT09
    Av fredsknekt i forum Street
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-04-25, 10:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •