Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Luftkylt och motorvärmare???

  1. #11
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Typ en huva som samlar upp varmluften från en värmepistol eller liknande låter bra. En ide jag har är att leda en elektrisk ström genom motorn för att få den varm, men det kanske är lite väl avancerat med tanke på volt, ampere och motstånd, vad vet jag?
    Men som man säger; beprövade lösningar är alltid enklast.

    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    När jag "semestrade" bl a i Finland vintertid så gjorde jag en "Vance&Hines" motorvärmare till min Varadero.

    Skulle vara intressant att se hur den där är gjord?




    Senast redigerat av MEHall den 2014-02-20 klockan 04:57.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #12
    Det är inte mer avancerat än såhär: http://www.saarela.se/vinter/vinterb20.html

    Gas är ju annars så att när det blir lite minusgrader så tappar den ganska mycket effekt. Dock så kommer det en låga och den värmer.

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Det är inte mer avancerat än såhär: http://www.saarela.se/vinter/vinterb20.html

    Gas är ju annars så att när det blir lite minusgrader så tappar den ganska mycket effekt. Dock så kommer det en låga och den värmer.
    Är det startproblem på en Honda...?

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Är det startproblem på en Honda...?
    Du vet ju att om det blir riktigt kallt och det är riktiga entusiaster som även kör då, så tappar ju batteriet över halva kapaciteten. Tyvärr är ju inte mcbatterierna anpassade för väldigt kallt väder. De flesta hojar har ju ett ganska litet batteri för att spara på vikt.
    En motorvärmare till en mc kan ju inte vara fel, för den spar ju motorn likväl som på bilen.
    Att Honda skulle vara speciellt svårstartad då det är kallt tror jag inte. Min gamla Dominator startade ju utan problem i -20.
    Startar en Triumph då????

  5. #15
    Värma oljan var väl inte tänkt för att den inte startar i kyla. Skulle nog aldrig starta en motorcykel med delsyntetolja i minusgrader och inte värma oljan först. Torde då drömma mardrömmar i flera dagar om jag gjorde det

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Du vet ju att om det blir riktigt kallt och det är riktiga entusiaster som även kör då, så tappar ju batteriet över halva kapaciteten. Tyvärr är ju inte mcbatterierna anpassade för väldigt kallt väder. De flesta hojar har ju ett ganska litet batteri för att spara på vikt.
    En motorvärmare till en mc kan ju inte vara fel, för den spar ju motorn likväl som på bilen.
    Att Honda skulle vara speciellt svårstartad då det är kallt tror jag inte. Min gamla Dominator startade ju utan problem i -20.
    Startar en Triumph då????
    Klart den startar.Har provat.Startar direkt och sedan har den ju marknadens kraftigaste generator(950w) som håller batteriet i Trim.Men jag skojade ju lite förstås.Många klag på just Honda så försökte vara lite rolig bara.

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Värma oljan var väl inte tänkt för att den inte startar i kyla. Skulle nog aldrig starta en motorcykel med delsyntetolja i minusgrader och inte värma oljan först. Torde då drömma mardrömmar i flera dagar om jag gjorde det
    Opps.Startade min som har helsyntet,och det skramlade inget mer än vanligt.

  8. #18
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Opps.Startade min som har helsyntet,och det skramlade inget mer än vanligt.
    På Triumph märks nog inget, samma skrammel.
    Jan

  9. #19
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    På Triumph märks nog inget, samma skrammel.
    Vinande ljud har dom ju alltid haft.Och ska väl låta att det är grejer som rör sig.Men har ingen slamrande kardan och vxl låda och blårök vid start som gs ALLTID har haft.Är väl som en gammal bubbla,spottar och fräser,dom låter rätt lika med,och lika slöa.

  10. #20
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Vinande ljud har dom ju alltid haft.Och ska väl låta att det är grejer som rör sig.Men har ingen slamrande kardan och vxl låda och blårök vid start som gs ALLTID har haft.Är väl som en gammal bubbla,spottar och fräser,dom låter rätt lika med,och lika slöa.
    Engelsmännen har blivit ett vinland
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •