Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Kapa vindruta....

  1. #1

    Kapa vindruta....

    Har fått hem den nya hojen i helgen (tack Vsaarela).
    Upptäckte dock att rutan var av den högre modellen och är alltför hög då den slutar i höjd med pannan på mig. Vill kapa ner den fem centimeter och undrar om man kan göra det på ett snyggt sätt själv alternativt låta en glasmästare göra det. Så om någon har några tips får ni gärna dela med er till mig....

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Allt går väl att göra själv om man har verktygen. Vore det jag skulle jag nog använda någon högvarvig kapmaskin med liten klinga (typ luftdriven)
    Eller ändå kanske bäst; låta en glasmästare göra det?
    Det beror på om du vågar riskera att behöva köpa en ny?

  3. #3
    Det är ju inte en "billig tretusenkronors ruta direkt", så lämna in den till glasmästarn.

  4. #4
    Varför inte köpa en begagnad orginal och sälj den höga, kanske du får pengar över.
    Jan-Olov

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Har fått hem den nya hojen i helgen (tack Vsaarela).
    Upptäckte dock att rutan var av den högre modellen och är alltför hög då den slutar i höjd med pannan på mig. Vill kapa ner den fem centimeter och undrar om man kan göra det på ett snyggt sätt själv alternativt låta en glasmästare göra det. Så om någon har några tips får ni gärna dela med er till mig....
    Om du har en ruta som är tillräckligt hög för att du inte skall få luftströmmen i ansiktet borde du vara nöjd.
    Prova och sätt dig på en 5 cm hög kudde och kolla vad som händer med luftströmmen om du kapar rutan.
    jag har kapat till vindrutor av Lexan och det går fint om man tejpar på bägge sidor om rutan, ritar och sedan använder en liten pendelsåg med fin blad i.
    Detta förutsätter att du är van att använda småmaskiner. Man får inte darra speciellt mycket på manschetten.
    Rekommenderar trots allt att du anlitar en glasmästare, för snittet skall slipas och poleras efteråt.
    Kan bli billigast så.

  6. #6
    Hondamannen
    Gäst
    Hur lång är du? Jag har kört midnightstar 1900 med vindruta. Jag är 174-175 cm lång. Vindrutan gav mig lite turbelans kring hjälmen. Jämfört med Harley var det ändå ganska lite. Jag körde i hastigheter runt 160 km/h med den. Det finns också lowers. Innan du börjar kapa så kanske du bör titta om lowers kan hjälpa dig med eventuella turbulanser kring hjälmen. Turbelensen var helt acceptabelt. Helt perfekt är det nog svårt att få.

    Väntar spänt på din recension om hojen. Personligen är jag nyfiken på få veta hur mkt bensin den drar, vibrationer, däckförbrukning osv :-)
    Senast redigerat av Hondamannen den 2014-02-17 klockan 13:10.

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Grattis till nya hojen.Hörde idag av Tommy att Veio varit och hämtat

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag skulle använt ett multiverktyg för att få ett fint skärsnitt.Har själv kapat rutan på min vinge med bra resultat.Jag har efter kapningen satt en ny rutlist runt rutan för att förhindra att vattnet åker förbi rutan och på mitt visir.Detta har blivit suveränt bra och jag är helnöjd med resultatet.

  9. #9
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Så här tycker jag. (Om det spelar någon roll... ) Kapa inte rutan. Om du skulle ångra dig så kan du inte återställa den. Idag kanske du kan beställa en ny originalruta. Men kan du det om några år?? Nästa ägare kanske vill ha en stor? Då är det synd om du har sågat sönder den du hade.

    Sedan, om det inte blir bra och du får en massa turbulens från dina kapade ruta? Då har du pajat en ruta som troligen funkade och förvandlat den till en som inte funkar. Kan vara ett dåligt val. Om du har otur, alltså...

    Köp hellre en annan, lägre, ruta. Antingen lågpris a la Biltema (billigt att testa sig fram) eller en märkesruta från Givi, MRA eller någon annan som har väl testade produkter.

    En parallell: jag monterat en stor Giviruta på min scooter. Mycket större och fulare än original. Men, så bra den är! Håller undan regn och vind på ett föredömlig sätt. Så den "får lov att vara ful" för den är så j*kla bra!

    Du skulle också kunna köra liten ruta till vardags, när du vill vara fin. Och montera den större t ex på långtur när väderskydd är viktigare än flärd.

    Ja, det var några tankar bara...

  10. #10
    Hondamannen
    Gäst
    Håller med dig Tmax. Skulle aldrig skära i orginalruta. Jag skulle börja med lowers och testa mig fram men aldrig med en orginalruta.

Liknande ämnen

  1. vindruta
    Av Evert i forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-03-06, 21:44
  2. BMW F800GS vindruta
    Av jtr i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 16:48
  3. Vindruta
    Av Mc-Bosse i forum Custom
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 23:59
  4. Kåpa
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 12:59
  5. Ut och kapa ved.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 09:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •