Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 28

Ämne: Avgasbandage och krom?

  1. #11
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Knepigt resonemang tycker jag. Om ditt resonemang stämmer, så borde man kunna utföra ett litet experiment.
    Ta två ölburkar och linda den ena med bandage. Fyll båda med varmt vatten. Kolla sedan med termometer vilken som svalnar först. Jag tror att den utan bandage blir kallare fortast.
    Har en myt bildats????
    Nja, nu är det ju inte Ankan1 som har uppfunnit värmebandaget utan en stor fordonsindustri för att få bukt med t ex överhettade motorrum.Det lindas även friskt i dragracingsammanhang och jag tror inte de avgaslindar enbart pga en myt.

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Att det skyddar omgivningen mot värme tycker jag känns självklart, om det då dessutom kan få själva avgasröret svalare också är det utmärkt. Har bara lite svårt att förstå hur det går till...nå´n som kan förklara?
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Avgasbandaget absorberar till viss del värmen ifrån säg ett grenrör, men som beskrivs vitt o brett så höjer den även temperaturen på röret och inte minst avgaserna.

    Varmare gaser har (Efter vad jag läst mig till...) lägre densitet vilket i sin tur ökar flödet.
    Den exakta datan i hur detta påverkar eller kan påverkas av bestyckningen får jag lov att höra mig för om, har en del gamla goa rallybekanta som pysslat mycket med detta..
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Avgasbandaget absorberar till viss del värmen ifrån säg ett grenrör, men som beskrivs vitt o brett så höjer den även temperaturen på röret och inte minst avgaserna.

    Varmare gaser har (Efter vad jag läst mig till...) lägre densitet vilket i sin tur ökar flödet.
    Nu är jag med i resonemanget!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Nja, nu är det ju inte Ankan1 som har uppfunnit värmebandaget utan en stor fordonsindustri för att få bukt med t ex överhettade motorrum.Det lindas även friskt i dragracingsammanhang och jag tror inte de avgaslindar enbart pga en myt.
    Vad jag menar är ju att bandaget gör att avgaserna är hetare när de inte kyls av. Visserligen har ju varma gaser lägre intensitet, men tror att de då har större volym, varför summan av avgaserna blir densamma eller

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vad jag menar är ju att bandaget gör att avgaserna är hetare när de inte kyls av. Visserligen har ju varma gaser lägre intensitet, men tror att de då har större volym, varför summan av avgaserna blir densamma eller
    Påverkas densiteten så påverkas hastigheten i vilken avgaserna reser ifrån det att avgasventilen öppnar tills dess att de lämnat systemet.

    Effekten blir densamma som att smäcka på raka rör på hojen, i kombination med vill ajg säga en temperaturökning, du får helt klart en högre arbetstemperatur på avgassystemet och framförallt grenrören.
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Påverkas densiteten så påverkas hastigheten i vilken avgaserna reser ifrån det att avgasventilen öppnar tills dess att de lämnat systemet.

    Effekten blir densamma som att smäcka på raka rör på hojen, i kombination med vill ajg säga en temperaturökning, du får helt klart en högre arbetstemperatur på avgassystemet och framförallt grenrören.
    Har jag då fått svar på frågan varför?? Man lindar alltså för att hålla temperaturen nere i ett motorrum, tror att avgaserna från hojmotorn ökar effekten för att rören är lindade. Lindar även rören i en bilmotor för att få den tystare.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Det är första gången jag hört talas om att man lindar ett avgassystem för att få den tystare xD

    Du får mindre motstånd i systemet så beroende på din bestyckning så KAN du få ut mer effekt, men risken är ju samtidigt att du får ut sämre effekt och en högre arbetstemperatur på avgassystemet.

    Jag inbillar mig visserligen om att vi talar om en väldigt liten förändring med enbart avgasbandage, men i professionella sammanhang kan den lilla förändringen ha stor betydelse
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Det är första gången jag hört talas om att man lindar ett avgassystem för att få den tystare xD

    Du får mindre motstånd i systemet så beroende på din bestyckning så KAN du få ut mer effekt, men risken är ju samtidigt att du får ut sämre effekt och en högre arbetstemperatur på avgassystemet.

    Jag inbillar mig visserligen om att vi talar om en väldigt liten förändring med enbart avgasbandage, men i professionella sammanhang kan den lilla förändringen ha stor betydelse
    Tror inte några RR-hojar är lindade. Skillnad mot en bil vars motorrum skall skyddas mot för hög värme. De moderna motorrummen är ju proppfulla med en massa grejer
    Tror nog att de hojar som lindas bara har det för utseendets skull.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Det är första gången jag hört talas om att man lindar ett avgassystem för att få den tystare xD
    Jodå, det fungerar men bara på det ljudet som röret självt ger ifrån sig så om röret passerar genom ett utrymme där man uppehåller sig kan det göra skillnad, både på ljud och värmeutstrålning. Sådana utrymmen finns knappast på mc så det är väl lite OT. På puttrandet i rörändan gör det nog ingen skillnad.

    ( Man kanske skulle prova att linda en trumpet för att få ett bra svar? )
    Ove

Liknande ämnen

  1. Polera krom med maskin?
    Av Romeo i forum Mekhörnan
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2015-03-27, 12:21
  2. Bästa sätt att rengöra krom?
    Av Romeo i forum Mekhörnan
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 06:18
  3. Vinterförvaring - Krom + kallgarage
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 23:38
  4. Inbränd plast på Krom
    Av almbil i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 11:24
  5. Inget krom på motorcyklar 2012
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 17:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •