Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 78

Ämne: Kort eller lite längre jacka?

  1. #41
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Många jackor som har den möjligheten, men själv föredrar jag att köra med separat ryggskydd som jag spänner på mig under jackan. Risken är att jackan rör sig för mycket och/eller glider upp om man kanar iväg så skyddet inte är på plats när det behövs.
    Jaa men många jackor sitter som en säck potatis med.Inte min.Brukar finnas en ficka för ett skydd typ sittunderlag.Men mitt sitter som gjutet och täcker HELA ryggen och far ej runt.

  2. #42
    Medlem Nysses avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    32
    Jag har två ställ, ett Rukka och ett Lindstrand. I båda ställen har jag stoppat i level 2 godkända rygg skydd. Dessutom drar jag alltid ihop jacka och byxor för att dessa inte ska glida isär vid ev. marksyning. Gör inte alla det?

  3. #43
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Oftast består ryggskydd som sätts i jackan av en skumgummibit som knappast räcker till korset. Ger mig inget förtroende. Därför en skyddsväst under.
    Jan

  4. #44
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Oftast består ryggskydd som sätts i jackan av en skumgummibit som knappast räcker till korset. Ger mig inget förtroende. Därför en skyddsväst under.
    Precis,men gäller inte mitt.Har samma egenskaper som ett löst ryggskydd Och så ska det väl vara för det priset.

  5. #45
    Medlem Nysses avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    32
    Mina är precis som engström67 säger.
    Det är inga liggunderlag eller skumgummibitar utan utförande som "lösa" ryggskydd.


    Skickat från en obestämd plats i värden!

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Nysse Visa inlägg
    Jag har två ställ, ett Rukka och ett Lindstrand. I båda ställen har jag stoppat i level 2 godkända rygg skydd. Dessutom drar jag alltid ihop jacka och byxor för att dessa inte ska glida isär vid ev. marksyning. Gör inte alla det?
    Nope, jag brukar vara rätt dålig på att dra ihop dem.
    I somras i ~36 graders värme körde jag tillslut med uppknäppt jacka.. Säkerhetsmässigt bra? Nä... Men det är inte värmeslag heller.

  7. #47
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Nope, jag brukar vara rätt dålig på att dra ihop dem.
    I somras i ~36 graders värme körde jag tillslut med uppknäppt jacka.. Säkerhetsmässigt bra? Nä... Men det är inte värmeslag heller.
    Jag drar alltid ihop dem.Men som du säger,är det så varmt skulle jag inte ens ta på mig stället.Är väl bara att ge fan i att köra ikull.Tunn jacka,jeans,och bara händer är väl rätt vanligt om det är hett och kortare turer

  8. #48
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Oftast består ryggskydd som sätts i jackan av en skumgummibit som knappast räcker till korset. Ger mig inget förtroende. Därför en skyddsväst under.
    Njae, det har jag aldrig sett. Det är dom där som följer med jackan som är av den typen. Fast läser man noga så deklareras dom inte som ryggskydd. Åtminstone inte i de jackor jag kollat in.

    Har man ryggskydd i jackan så är det såklart viktigt att jackan sitter bra annars blir det ju fail.

    När vi köpte jacka så sa de ifrån i butiken när vi valde storlek, vi valde för stor . För vi tänkte ju att det kunde vara schysst att få plats med en värmetröja under och så för kalla höstdagar.

    De sa att det var en betydligt bättre idé att skaffa en tröja som kunde dras över jackan vid behov istället. Just för att skydden skulle sitta kvar där de skulle. Personligen tror jag att det ska rätt mycket till innan jackan kanar upp om den ens gör det. Man tumlar väl mest runt normalt sett.

    Men värme är lite av ett problem kan jag tycka, där finns det gott om utrymme för bättre produkter.

    Som cruiser-åkare så kör jag mest runt typ 70-80 och har full mundering. När jag är ute och cyklar tillhör det väl inte vanligheterna att jag är uppe i 70, men när jag gör det har jag en cykelhjälm, ett par cykelhandskar och typ en halv mm lycra som skydd...

    /Freddo

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Har ingen länk. Men leta på Airbagväst, så finns den på nätet.
    Västen blåses upp av en liten kolsyrepatron. Det sitter en liten vajet som man fäster på hojen, som går till en fjäder som löser ut patronen. Har för mig att det krävs ca 30 kg för att den skall lösa ut, så man kan kliva av hojen utan att det händer något.
    I somras i Norge lyckades jag stjälpa hojen när jag satt på den. Västen löste då ut som den skulle och jag kände inget av fallet. Jag har ett par patroner extra med mig eftersom de är lätta att byta ut.
    Måste varit en syn att skåda.
    Låter som en ganska vettig idé just skydd av nacken är ju inget som man får via vanliga skydd.
    Jag får googla lite.

    edit

    Är det ett sådant här du har?
    http://www.flyingeagle.se/helite-c-211-1.aspx
    http://ehandel.atmmc.se/airnest/202-...-airnest-.html
    http://www.bike.se/video/video-vi-testar-airbagvast
    Senast redigerat av Per Lindström den 2014-02-26 klockan 11:22.

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Måste varit en syn att skåda.
    Låter som en ganska vettig idé just skydd av nacken är ju inget som man får via vanliga skydd.
    Jag får googla lite.

    edit

    Är det ett sådant här du har?
    http://www.flyingeagle.se/helite-c-211-1.aspx
    http://ehandel.atmmc.se/airnest/202-...-airnest-.html
    http://www.bike.se/video/video-vi-testar-airbagvast
    Min har ju några år på nacken, men det verkar ju vara som de som visas där.
    Jag har ju tidigare kört in i en bil som tvärnitade. Slog i backen, men kände absolut ingenting.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-05-04, 08:14
  2. Startproblem efter lite längre tur
    Av kvantfysik i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 20:49
  3. Lätt MC Kort, lite frågor
    Av Zimh i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-13, 21:45
  4. Så blev säsongen lite längre.
    Av nippe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 14:10
  5. Snart hoj kort men undrar lite
    Av davidguitar i forum MC-kort
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 10:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •