Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 78

Ämne: Kort eller lite längre jacka?

  1. #11
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Problemet med Dom flesta Jofama jackor är ju att fodret,dryway som skall skydda mot vatten är urtagbart,vilket innebär att känslan blir som att sätta på sig en plastpåse.Men dom fläktar skönt utan foder.Men om det börjar regna så lär man ju ta av sig kläderna och stoppa i fodret .Det är ju värdelöst.Jag provade ett värstingställ några dagar i somras men lämnade tillbaka det.Fick bli ett nytt Stadler igen.100% regntät med eller utan foder och andas,dock något dyrare men värt varenda krona.Äger inget regnställ och behöver inget.Men därimot fick Farsan nytta av sitt regnställ i somras när våran Norgetripp spöregnade 4 av 6 dagar .Han vart på nån konstig andledning våt ändå,blir väl förmodligen kondens innanför ett tätt regnställ.Han var smått frustrerad av att jag glatt klädde av mig torr på kvällarna.
    Senast redigerat av engström67 den 2014-02-12 klockan 08:57.

  2. #12
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Problemet med Dom flesta Jofama jackor är ju att fodret,dryway som skall skydda mot vatten är urtagbart,vilket innebär att känslan blir som att sätta på sig en plastpåse.Men dom fläktar skönt utan foder.Men om det börjar regna så lär man ju ta av sig kläderna och stoppa i fodret .Det är ju värdelöst.Jag provade ett värstingställ några dagar i somras men lämnade tillbaka det.Fick bli ett nytt Stadler igen.100% regntät med eller utan foder och andas,dock något dyrare men värt varenda krona.Äger inget regnställ och behöver inget.Men därimot fick Farsan nytta av sitt regnställ i somras när våran Norgetripp spöregnade 4 av 6 dagar .Han vart på nån konstig andledning våt ändå,blir väl förmodligen kondens innanför ett tätt regnställ.Han var smått frustrerad av att jag glatt klädde av mig torr på kvällarna.
    Att satsa på kvalite brukar löna sig förr eller senare. Folk undrade om jag vunnit pengar när jag köpte mitt Rukka för tio år sedan.
    Jan

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Är mycket nöjd med mitt Touratech Companero, tillverkat av Stadler. Kostar en del pengar men är värt varenda krona för min del! Inga regntäta foder för min del. Man blir blöt och kall eftersom ytterjackan suger upp vatten. Om det inte regnar är det som att ha en plastpåse på sig. Laminatet ska definitvt sitta i ytterjackan om det ska vara meningsfullt. Vet inte hur många mer än Stadler som gör sådana, men det är vad jag tycker att man ska leta efter om man vill slippa regnställ.

    http://www.event-mc.se/
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2014-02-12 klockan 14:09.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Håller med om att fuktspärren ska sitta i ytterlagret. Companero verkar ha ett bra system med ett ytterlager för kallt eller regnig väder och en innerjacka för varmare väder. Var sitter skydden?
    Alla foder som följer med Lindstrand, Halvarssons och dom andra fabrikaten är bara jobbiga.
    Jag köpte själv ett Lindstrands STR ställ som jag INTE är nöjd med. Letar nu något annat och blir det en sväng till Europa i sommar får man kanske kolla om priserna är mer rimliga på Stadler eller Companero där.
    Du köpte väl ditt ställ i Tyskland, får man vara ofin och fråga vad det kostade där?
    Kommer på rak arm inte ihåg den exakta summan, men det var i alla fall 2.000:- billigare i Tyskland. Vill minnas att det kostade runt 16.000:- istället för 18.000:- som gällde i Sverige vid samma tidpunkt.

    Skydden sitter i innerstället. Ytterjackan har jag använt "civilt" hela vintern. Funkar perfekt i regn och rusk!

    Kollade priset nu: I Sverige 20.490:- och i Tyskland 16.700 :- för Companero Worldwide som mitt ställ heter. Alltså än mer lönsamt att handla i Tyskland!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2014-02-12 klockan 16:52.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Kommer på rak arm inte ihåg den exakta summan, men det var i alla fall 2.000:- billigare i Tyskland. Vill minnas att det kostade runt 16.000:- istället för 18.000:- som gällde i Sverige vid samma tidpunkt.

    Skydden sitter i innerstället. Ytterjackan har jag använt "civilt" hela vintern. Funkar perfekt i regn och rusk!
    Ja det är bra grejer.Men jag funderade också på ett sånt där men ville bara ha ett plagg att ta på,därav valet.Funktionen är ju lika,men companero bättre om det är väldigt varmt då man kan ta av ett lager och packa ner(om det finns plats ) Men det klimatet vi har här så funkar mitt ypperligt.Det finns ju naturligtvis ett vanligt värmefoder i mitt Stadler men andvänder aldrig det.Tycker det är perfekt när man kan ta på ett bra underställ i Ull eller Bambu sedan på med stället och dra iväg.Spelar ingen roll om regnet vräker ner eller om det är en fin sommardag,alltid samma.Har hänt ifall man varit högt på nått blåsigt fjäll och nån plusgrad att man fått satt på sig ett till lager på överkroppen.ALLT i bomull stannar hemma.
    Senast redigerat av engström67 den 2014-02-12 klockan 16:56.

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ja det är bra grejer.Men jag funderade också på ett sånt där men ville bara ha ett plagg att ta på,därav valet.Funktionen är ju lika,men companero bättre om det är väldigt varmt då man kan ta av ett lager och packa ner(om det finns plats ) Men det klimatet vi har här så funkar mitt ypperligt.
    Jag var mycket ute efter funktionen att kunna ha det tunna innerstället. Helt suveränt i varmt klimat. I den trettifemgradiga spanska värmen var det obetalbart! Funkar bra med ytterstället på för det mesta i Sverige, finns ventilation som gör sitt jobb.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Jag var mycket ute efter funktionen att kunna ha det tunna innerstället. Helt suveränt i varmt klimat. I den trettifemgradiga spanska värmen var det obetalbart!
    Kan tänka mig det.

  8. #18
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Får ta mig en "måstetur" till tyskland i sommar då.
    Mm men man ska veta att man får betala några tusen för att det står Touratech på dom med.Finns ju vanliga Stadler med samma funktion.

  9. #19
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Här kan man läsa mer om Touratechställen.

    Om man väljer att handla från Event MC så kan få Stadlers version av Touratechs Worlwide för 17.300:-. Alltså ett liknande pris som Touratech tar för sitt i Tyskland. Undrar vad Stadler kostar i hemlandet? Känns värt att kolla upp för den som är ute efter kvalitet!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2014-02-13 klockan 12:05.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Här kan man läsa mer om Touratechställen.

    Om man väljer att handla från Event MC så kan få Stadlers version av Touratechs Worlwide för 17.300:-. Alltså ett liknande pris som Touratech tar för sitt i Tyskland. Undrar vad Stadler kostar i hemlandet? Känns värt att kolla upp för den som är ute efter kvalitet!
    Har ej hittat nån i tyskland som säljer.Så jag gynnar återförsäljaren här istället.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-05-04, 08:14
  2. Startproblem efter lite längre tur
    Av kvantfysik i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 20:49
  3. Lätt MC Kort, lite frågor
    Av Zimh i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-13, 21:45
  4. Så blev säsongen lite längre.
    Av nippe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 14:10
  5. Snart hoj kort men undrar lite
    Av davidguitar i forum MC-kort
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 10:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •