Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 78

Ämne: Kort eller lite längre jacka?

  1. #31
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag har en Jofamajacka som oftast får hänga med på turerna i Norge. Vinterfodret får sitta kvar, för det kan snabbt bli kyligt. Har flera gånger kört i dagsregn, men blir inte blöt eller fuktig i den jackan. Köpte för ett par år sedan ett par byxor från BT. Lite stela med fodret i, men annars verkar de hålla mycket bra mot regnet. Har aldrig regnställ.
    Nånting jag provade för många år sedan var att ha en tunn regnjacka med huva. Då man har huvan under hjälmen slipper man ju fukt och drag i nacken. En orsak till att jag klarar regnet så bra är kanske att min vindruta är högre än orginalet.
    Ett allvädersställ ska väl tåla alla väder ?
    Jan

  2. #32
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Baja192 Visa inlägg
    Det är inte så ofta det är +30 grader under säsongen så jag har till 90% av tiden alla foder i och då tål den regn i timmar. Kör jag i Norge och det börjar regna brukar jag ta på regnjacka för även om jackan inte släpper igenom regn så kyler det. Särskilt om lufttemperaturen ligger mellan nollan och 10 grader....
    Men ett minus med dom där jackorna är ju att med regnfoder i så brukar plastpåsekänslan komma och man blir svettig direkt.Ja jackan släpper inte igenom regn,jo men det stannar vid regnfodret och då är det vatten i ytterjackan som kyler.Därför jag har den jag har,den suger ej vatten,det bara rinner av.Har inga foder i utan kör med ett bra underställ bara eller inget under.Skydd sitter ju i jackan,även riktigt ryggskydd i level 2.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Men ett minus med dom där jackorna är ju att med regnfoder i så brukar plastpåsekänslan komma och man blir svettig direkt.Ja jackan släpper inte igenom regn,jo men det stannar vid regnfodret och då är det vatten i ytterjackan som kyler.Därför jag har den jag har,den suger ej vatten,det bara rinner av.Har inga foder i utan kör med ett bra underställ bara eller inget under.Skydd sitter ju i jackan,även riktigt ryggskydd i level 2.
    Fattar inte vad du talar om. Fodret är inget regnfoder utan bara en värmande jacka som knäpps fast under ytterjackan. Har aldrig märkt någon tendens till att bli fuktig inuti, trots jag köpt jackan begagnad för en tusenlapp för många år sedan. Det här med att köpa svindyra kläder bara för att det är ett dyrt märke............

  4. #34
    Medlem Baja192s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Men ett minus med dom där jackorna är ju att med regnfoder i så brukar plastpåsekänslan komma och man blir svettig direkt.Ja jackan släpper inte igenom regn,jo men det stannar vid regnfodret och då är det vatten i ytterjackan som kyler.Därför jag har den jag har,den suger ej vatten,det bara rinner av.Har inga foder i utan kör med ett bra underställ bara eller inget under.Skydd sitter ju i jackan,även riktigt ryggskydd i level 2.
    Får ingen plastpåsekänsla, den andas mycket bra.
    Var lite skeptisk till fina ord som TFL cool system som ska jämna ut temperaturen i jackan men det fungerar verkligen. När man drar den på sig en varm dag så får man en kylade känsla.
    Vete tusan hur det funkar men det gör det

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Skydd sitter ju i jackan,även riktigt ryggskydd i level 2.
    Många jackor som har den möjligheten, men själv föredrar jag att köra med separat ryggskydd som jag spänner på mig under jackan. Risken är att jackan rör sig för mycket och/eller glider upp om man kanar iväg så skyddet inte är på plats när det behövs.

  6. #36
    Medlem Baja192s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Många jackor som har den möjligheten, men själv föredrar jag att köra med separat ryggskydd som jag spänner på mig under jackan. Risken är att jackan rör sig för mycket och/eller glider upp om man kanar iväg så skyddet inte är på plats när det behövs.
    Har också separat ryggskydd, övriga skydd sitter i jackan. Noga med att den sitter tight för att skydden ska göra sitt jobb.

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Baja192 Visa inlägg
    Har också separat ryggskydd, övriga skydd sitter i jackan. Noga med att den sitter tight för att skydden ska göra sitt jobb.
    För att slippa ett varmt ryggskydd på sommaren köpte jag för ett par år sedan en Airbag-väst.
    Den skyddar i uppblåst läge länden, ryggen, bröstet och dessutom blåses det upp en krage som fixerar huvudet.
    Västen är väl inte ok för den som visa upp sitt dyra ställ. Ser ut som en svart väst. Hade varit mycket bättre om den hade varit varselfärgad.
    Jag provade den en gång då en bilist tvärnitade , så jag körde på bilen och slog i backen.
    Märkte inget av fallet då västen var som en kudde runt mig.

  8. #38
    Medlem Baja192s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    För att slippa ett varmt ryggskydd på sommaren köpte jag för ett par år sedan en Airbag-väst.
    Den skyddar i uppblåst läge länden, ryggen, bröstet och dessutom blåses det upp en krage som fixerar huvudet.
    Västen är väl inte ok för den som visa upp sitt dyra ställ. Ser ut som en svart väst. Hade varit mycket bättre om den hade varit varselfärgad.
    Jag provade den en gång då en bilist tvärnitade , så jag körde på bilen och slog i backen.
    Märkte inget av fallet då västen var som en kudde runt mig.
    Intressant, har du en länk så man kan läsa mer?
    Vad får den att lösa ut?

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Baja192 Visa inlägg
    Intressant, har du en länk så man kan läsa mer?
    Vad får den att lösa ut?
    Har ingen länk. Men leta på Airbagväst, så finns den på nätet.
    Västen blåses upp av en liten kolsyrepatron. Det sitter en liten vajet som man fäster på hojen, som går till en fjäder som löser ut patronen. Har för mig att det krävs ca 30 kg för att den skall lösa ut, så man kan kliva av hojen utan att det händer något.
    I somras i Norge lyckades jag stjälpa hojen när jag satt på den. Västen löste då ut som den skulle och jag kände inget av fallet. Jag har ett par patroner extra med mig eftersom de är lätta att byta ut.

  10. #40
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Fattar inte vad du talar om. Fodret är inget regnfoder utan bara en värmande jacka som knäpps fast under ytterjackan. Har aldrig märkt någon tendens till att bli fuktig inuti, trots jag köpt jackan begagnad för en tusenlapp för många år sedan. Det här med att köpa svindyra kläder bara för att det är ett dyrt märke............
    Nää kanske inte i ditt ställ.Men det jofamaställ som jag provade hade regnskyddet innerst,urtagbart..fattar du .Och köpa svindyra kläder bara för det är ett dyrt märke,fattar inte vad du talar om.Visst är det svindyrt men även det bästa.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-05-04, 08:14
  2. Startproblem efter lite längre tur
    Av kvantfysik i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 20:49
  3. Lätt MC Kort, lite frågor
    Av Zimh i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-13, 21:45
  4. Så blev säsongen lite längre.
    Av nippe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 14:10
  5. Snart hoj kort men undrar lite
    Av davidguitar i forum MC-kort
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 10:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •