Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Reseplanerar ?

  1. #11
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av ralsbo Visa inlägg
    Jag kör också mina resor VS-style.
    Ett resmål har jag när jag sticker iväg, sedan är det ganska blankt i reseplaneringen.
    De gånger jag suttit hemma och lagt upp rutter i gps:en har spruckit ganska omgående när jag väl har stuckit iväg med hojen.
    Man hittar ju så många roliga vägar när man väl är på plats som man bara måste prova.
    Solen på rätt packväska så man har en riktning på vart man vill.
    Jan

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Jodå, så års är det säsong för planering och drömmar om en solig sommar på torra vägar. Jag och "åka-iväg-på-hoj-polarna" är mitt uppe i en intensiv diskussion om en 4-5-6 dagars tur i juni.

    - Dolomiterna? Långt. Kostar att ta sig dit. Stena till Kiel och Autozug från Hamburg. Fast man reser på natten, både med färjan och med tåget! Fantastiska vägar där nere. God prisvärd mat. Ok pris för övernattningar (i juni, inte högsäsong där). Vädret är sannolikt bra eller mycket bra i Italien i juni. Kan dock vara snö och skitväder i bergspassen.

    - Norge? Fin-fin körning. Nära. Hyggliga priser för enkel övernattning, dock är hytterna ofta rätt primitiva. Dyr och trist mat. Stor risk för regn - nästan obligatoriskt i Norge. Inte hela tiden (om vi har tur), men det lär bli pissevått någon dag eller två.

    - Harz? Favorit i repris. Längre resa (dyrare) än till Norge, kortare (billigare) än till Dolomiterna. Stena till Kiel, och tyska småvägar till Harz. Schysst mat (schnitzlar och stora öl! :-)). Ok pris för att sova. Mycket trevliga vägar. Vädret bör vara stabilare än i Norden, men kanske inte lika torrt som i Italien?

    Och se, där har vi en cliffhanger. Hur skall detta sluta? Missa inte nästa avsnitt!
    Jag drar till Hartz i juli. Ser fram emot fint väder, stora öl mm mm

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Jag drar till Hartz i juli. Ser fram emot fint väder, stora öl mm mm
    Drar till Finland fim rallyt Tror finnarna kommer att göra ett galant rally

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Jo VS, folk är olika... Du reser väl mest ensam? Jag inser charmen i att bara rulla iväg och se hur det blir. Låter skönt!

    I vårt fall är det 10 man som skall enas om resmål och ambitionsnivå. Sedan skall det grovplaneras och kanske förbokas. Det är ju inte självklart att det lilla pensionatet i Sydtyrolen eller hytteanläggningen på Vestlandet har 10 platser över om man rullar in lite spontant vid 18-tiden en sommarkväll.

    Så våra turer blir något av ett projekt, det är svårt att undvika när man är så många.
    Samma här, vi är 5 par och då måste boende vara fixat i förväg.
    Nackdel att resan inte blir så spontan.
    Fördel, mycket planerande under vintern.
    I år blir det Tyskland/Tjekien, Mosel och Prag 13-14dgr är det tänkt att vara ute.

  5. #15
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Blir första riktiga säsongen för oss nu och kommer kanske resa inom landet. Har kollat en del på tuben på olika gruppresor och det blir nog inget sånt för oss. Det ser ut som en bussresa. Alla parkerar vid samma utsikt. Står där i sin gula västar och korvluckan uppfälld och plåtar utsikten med mobilen. Det ser på det hela taget rätt muppigt ut.

    Möjligen skulle jag kunna leva men att göra så på en kust-kust i USA. Två tre par tror jag blir lagom för oss med noga valt sällskap, eller själva. Såg ett program där en kille/gubbe menade på att åkte man i grupp så hängde man ju hela tiden med gruppen istället för att träffa nya människor där man var och det ligger nog lite i det.

    /F

  6. #16
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag har Garmin och på gågator får man inte köra hoj på
    Nä visst vet jag att man inte får köra där, men ska man till ett ställe som ligger på en gågata vore det bra om man kunde se stället i Googles street view.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  7. #17
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Skälet till att jag lägger upp rutter/turer på GPSen beror helt o hållet på att jag är kartnörd
    Hittar jag en väg som verkar intressant, kikar jag på den via google och ser det bra ut där så lägger jag in den på GPSen.
    Har hittat vägar som är bättre än man tro om man bara kikar i kartan och tvärtom

  8. #18
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Kan faktisk säga att vet du exakt vart du ska så går det alltid bra att ta en sidoavstickare på en annan väg och ändå komma fram till målet.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  9. #19
    Medlem LinusEs avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Skåne / Harlösa
    Inlägg
    185
    Drömer varända natt om första resan.
    Går o fälja mig o mitt ståhejande på

    https://www.facebook.com/AdventureLinus

    Om någon skulle vara sugen
    Linus E
    -------------------
    Besök görna min äventyrssida där jag löpande läger upp
    mina förberedelser, resor stora som små o ideer kring de mesta...
    www.facebook.com/AdventureLinus

  10. #20
    Medlem Baja192s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54
    Sitter också på Google maps och kollar småvägar i Norge, blir en tur igen i juni.
    Att söka vägar/platser på google och forum är riktigt njutningsfullt och får vintermånaderna att gå lite snabbare.

    Kommer inte följa planeringen slaviskt utan det får påverkas av väder, humör mm.
    Kör med Garmin Zumo men har inte hittat något smidigt sätt att föra över rutter från Gmaps till navigatorn. Någon som har något tips?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •