Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Reseplanerar ?

  1. #1
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232

    Reseplanerar ?

    Är det fler än jag som inte kör hojen på vintern, som reseplanerar/drömmer om turer till kommande säsong?
    Jag kikar på Googles kartor ("street View " ) efter trevliga vägar i vårt land. Sedan laddar jag ner dom i min reseplanerare : Tyre to travel.
    På det sättet har jag färdiga turer att ladda ner till min GPS , i fall jag blir sugen på att göra en sväng

    Det är långtifrån alla turer som blir gjorda men det är en trevlig sysselsättning så här under de " mörka månaderna"

    Just Googles Street view -karta , tycker jag är skoj; har hittat många nya vägar på det sättet.

    " Keep on dreaming folks " ; vi är snart där !!

  2. #2
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Synd bara att alla vägar faktiskt inte är med i Google. Skulle vara bra om även gågator vore fotade i Google.
    Vad är det för gps navigator du har?




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Synd bara att alla vägar faktiskt inte är med i Google. Skulle vara bra om även gågator vore fotade i Google.
    Vad är det för gps navigator du har?




    Jag har Garmin och på gågator får man inte köra hoj på

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Tror att i stort sätt alla sitter hemma och planerar/ drömmer om vägar resor på vinter. Jag känner alltid en längtan så här års.
    Bara några veckor till så kan det vara dax. ����

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Synd bara att alla vägar faktiskt inte är med i Google. Skulle vara bra om även gågator vore fotade i Google.
    Vad är det för gps navigator du har?




    Nä de e rätt; alla vägar är inte med. Synd att dom inte velat köra på fler grusvägar, jag åker gärna även på sådana.
    Använder TomTom XXl , både till bilen och hojen.

  6. #6
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Tror att i stort sätt alla sitter hemma och planerar/ drömmer om vägar resor på vinter. Jag känner alltid en längtan så här års.
    Bara några veckor till så kan det vara dax. ����
    Några veckor,,? de var väl lite optimistiskt,,? Ja , vi får drömma på så går tiden fortare

  7. #7
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jodå, så års är det säsong för planering och drömmar om en solig sommar på torra vägar. Jag och "åka-iväg-på-hoj-polarna" är mitt uppe i en intensiv diskussion om en 4-5-6 dagars tur i juni.

    - Dolomiterna? Långt. Kostar att ta sig dit. Stena till Kiel och Autozug från Hamburg. Fast man reser på natten, både med färjan och med tåget! Fantastiska vägar där nere. God prisvärd mat. Ok pris för övernattningar (i juni, inte högsäsong där). Vädret är sannolikt bra eller mycket bra i Italien i juni. Kan dock vara snö och skitväder i bergspassen.

    - Norge? Fin-fin körning. Nära. Hyggliga priser för enkel övernattning, dock är hytterna ofta rätt primitiva. Dyr och trist mat. Stor risk för regn - nästan obligatoriskt i Norge. Inte hela tiden (om vi har tur), men det lär bli pissevått någon dag eller två.

    - Harz? Favorit i repris. Längre resa (dyrare) än till Norge, kortare (billigare) än till Dolomiterna. Stena till Kiel, och tyska småvägar till Harz. Schysst mat (schnitzlar och stora öl! :-)). Ok pris för att sova. Mycket trevliga vägar. Vädret bör vara stabilare än i Norden, men kanske inte lika torrt som i Italien?

    Och se, där har vi en cliffhanger. Hur skall detta sluta? Missa inte nästa avsnitt!
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-02-08 klockan 15:44.

  8. #8
    Tänka sig vad olika vi kan vara. Jag planerar vart jag ska med en fingerknäppning, packar snabbt och drar.
    Några spikade färdvägar finns inte, bara det att jag märkt att det är viktigt att ha ett mål....och hur man sen kommer dit spelar ingen roll. Detta har då också inneburit att det blivit en hel del konstiga vägar till målet, typ Nordkap via Malmö.
    Trivs med det sättet....

  9. #9
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jo VS, folk är olika... Du reser väl mest ensam? Jag inser charmen i att bara rulla iväg och se hur det blir. Låter skönt!

    I vårt fall är det 10 man som skall enas om resmål och ambitionsnivå. Sedan skall det grovplaneras och kanske förbokas. Det är ju inte självklart att det lilla pensionatet i Sydtyrolen eller hytteanläggningen på Vestlandet har 10 platser över om man rullar in lite spontant vid 18-tiden en sommarkväll.

    Så våra turer blir något av ett projekt, det är svårt att undvika när man är så många.
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-02-08 klockan 23:01.

  10. #10
    Medlem ralsbos avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    29
    Jag kör också mina resor VS-style.
    Ett resmål har jag när jag sticker iväg, sedan är det ganska blankt i reseplaneringen.
    De gånger jag suttit hemma och lagt upp rutter i gps:en har spruckit ganska omgående när jag väl har stuckit iväg med hojen.
    Man hittar ju så många roliga vägar när man väl är på plats som man bara måste prova.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •