Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Flera hojar ??

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154

    Flera hojar ??

    Kör HD med stor glädje men det växer en känsla av en längtan för en annan hoj. Ni som har flera mc vad är era erfarenheter ? Kör ni mer än normal ? Verkar det som om en hoj sitter alltid kvar ? Finns det gömda fördelar som är inte så lätt att se ?

    Shaun

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jag kör nog mer med fler hojar än med en, tror jag. Åtminstone har det blivit så de senaste åren när jag gick från två till tre hojar. Jo, jag vet, det är lite väl många. Men det är ju kul, ju... Och två av tre var inte särskilt dyra. Den tredje däremot köptes ny och kostade därefter.

    Använde dem till delvis olika saker. Så det har inte hittills varit så att någon alltid får rulla, och någon alltid får vila. (Men så kan det förstås vara också. Har en kompis som nästan aldrig kör på sin gamla BMW K75 S. För han har även en BMW K1300 S som är "mycket mer av allt". Så hans fina gamla K75:a står år efter år och går nästan bara till besiktning och service...)

    A. Röda cafébajken på kortare turer. 70-vägar på landet. T ex bort åt Sjuhärad, Marks kommun, "Lügnernring" (du som göteborgare fattar, de andra får gissa... ), Anten runt, eller bohusturer.

    B. Blå kåpbajken på längre turer, eller snabbare turer. Mer komfort, mer hästar. T ex långhelg i Norge. Eller Gbg-Österlen t o r. Den fixar också punkt A med bravur.

    C. Scootern för stadsbruk. Korta turer till stan, jobbmöten, Systemet, frisören, hämta paket på Posten å sånt. Körs helst i max 100 km/h, över det är den lite slö om man behöver köra om.

    Sammantaget körs dessa fler mil än jag tidigare körde på en enda hoj. Å andra sidan har bilkörningen gått ned väldeliga. Se punkt C!

    Vad saknar jag då?
    - En grushoj
    - En adventurehoj för stökigare och smutsigare halvlånga turer
    - En gammelhoj vore kul! En Honda 500 Four? En gammal Guzzi Le Mans? BMW R90S?
    - En bobber, kanske? Yamahas nya Bolt är fräck.

    Jag vill ju har meeeer!
    (Och vill ha större garage och mer kontanter. Fast nu blev det svårt... )
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-02-06 klockan 20:36.

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Jag kör nog mer med fler hojar än med en, tror jag. Åtminstone har det blivit så de senaste åren när jag gick från två till tre hojar. Jo, jag vet, det är lite väl många. Men det är ju kul, ju... Och två av tre var inte särskilt dyra. Den tredje däremot köptes ny och kostade därefter.

    Använde dem till delvis olika saker. Så det har inte hittills varit så att någon alltid får rulla, och någon alltid får vila. (Men så kan det förstås vara också. Har en kompis som nästan aldrig kör på sin gamla BMW K75 S. För han har även en BMW K1300 S som är "mycket mer av allt". Så hans fina gamla K75:a står år efter år och går nästan bara till besiktning och service...)

    A. Röda cafébajken på kortare turer. 70-vägar på landet. T ex bort åt Sjuhärad, Marks kommun, "Lügnernring" (du som göteborgare fattar, de andra får gissa... ), Anten runt, eller bohusturer.

    B. Blå kåpbajken på längre turer, eller snabbare turer. Mer komfort, mer hästar. T ex långhelg i Norge. Eller Gbg-Österlen t o r. Den fixar också punkt A med bravur.

    C. Scootern för stadsbruk. Korta turer till stan, jobbmöten, Systemet, frisören, hämta paket på Posten å sånt. Körs helst i max 100 km/h, över det är den lite slö om man behöver köra om.

    Sammantaget körs dessa fler mil än jag tidigare körde på en enda hoj. Å andra sidan har bilkörningen gått ned väldeliga. Se punkt C!

    Vad saknar jag då?
    - En grushoj
    - En adventurehoj för stökigare och smutsigare halvlånga turer
    - En gammelhoj vore kul! En Honda 500 Four? En gammal Guzzi Le Mans? BMW R90S?
    - En bobber, kanske? Yamahas nya Bolt är fräck.

    Jag vill ju har meeeer!
    (Och vill ha större garage och mer kontanter. Fast nu blev det svårt... )

    Låter kul.Annars köper man en hoj som är bra på ALLT

  4. #4
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    finns ingen hoj som är bra på allt

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    finns ingen hoj som är bra på allt
    Rätt, men det finns de som duger.

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jo, det hade varit enklare med en enda hoj. Som både fixar kurviga 70-vägar, lite längre touring, småvägar/grus, tillräckligt smidig i stan, packväska.

    En Tiger 800, kanske? Fast den ser ju inte riktigt så där "klassisk" ut - som jag också gillar. BMW 800 GS? Nja, Tigern har mer charm. V-Strom 650? Kanske. Osv...!

    Sen är det kul med leksaker. Flera leksaker = ännu roligare än enda leksak.

    EDIT/Off Topic: Olle Å, du behöver inte skriva Transalp. Jag vet att du gillar den... Däremot: jag fattar inte att inte Honda tar fram en modern Africa Twin. Den borde kunna sälja som smör, med det starka varumärket. Se så BMW (GS) och Yamaha (Tenere/Super Tenere) har odlat sina "ökenvarumärken" Honda har kastat bort Africa Twin och istället lanserat Crosstourer.
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-02-07 klockan 09:40.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Jo, det hade varit enklare med en enda hoj. Som både fixar kurviga 70-vägar, lite längre touring, småvägar/grus, tillräckligt smidig i stan, packväska.

    En Tiger 800, kanske? Fast den ser ju inte riktigt så där "klassisk" ut - som jag också gillar. BMW 800 GS? Nja, Tigern har mer charm. V-Strom 650? Kanske. Osv...!

    Sen är det kul med leksaker. Flera leksaker = ännu roligare än enda leksak.

    EDIT: Olle Å, du behöver inte skriva Transalp. Jag vet att du gillar den...
    OK. Den passar mig , men naturlitvis inte alla. Förut hade jag en Suzuki 850 Gs och en Honda Dominator. Kunde då köra som jag ville på alla slags vägar. Bytte bort bägge och köpte en Transalp i stället. numera kör jag inte så mycket, så det får då räcka med en.
    Har även en gammal 125 cc från 83 som ev skall funka som kioskhoj i sommar.

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    finns ingen hoj som är bra på allt
    Jodå notera BRA på allt inte BÄST.Kan ej finna något som min är dålig på.Funkar ypperligt på grusväg,kört många mil.Funkar kanon på långtouring med packning och sambo(hon har aldrig åkt så skönt på nån hoj som jag haft tidigare).Riktigt potent på kurviga vägar.Har kompisar på sporthojar som haft problem,och finns INGEN customhoj som har en chans.Man kan leka runt på bakhjulet hur lätt som helst om man vill det.Smidigheten själv i stan,till affärn eller vad som helst.JAG kan inte komma på något som den är dålig på.Skulle vara att det är lite jobbigt att ligga och mata i 220 men det klarar jag mig utan.Men öppen för för förslag av den som vet vad som är dåligt och den inte är bra på.Jag finner inget,alltså bra på allt. Ps dessa egenskaper har ju även Superttenere 1200,bmw Gs 1200,osv.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jodå notera BRA på allt inte BÄST.Kan ej finna något som min är dålig på.Funkar ypperligt på grusväg,kört många mil.Funkar kanon på långtouring med packning och sambo(hon har aldrig åkt så skönt på nån hoj som jag haft tidigare).Riktigt potent på kurviga vägar.Har kompisar på sporthojar som haft problem,och finns INGEN customhoj som har en chans.Man kan leka runt på bakhjulet hur lätt som helst om man vill det.Smidigheten själv i stan,till affärn eller vad som helst.JAG kan inte komma på något som den är dålig på.Skulle vara att det är lite jobbigt att ligga och mata i 220 men det klarar jag mig utan.Men öppen för för förslag av den som vet vad som är dåligt och den inte är bra på.Jag finner inget,alltså bra på allt. Ps dessa egenskaper har ju även Superttenere 1200,bmw Gs 1200,osv.
    Det är ju en sak man måste ta i beaktande och det är ju alltid så när det kommer till bedömningar. Ingen har väl mer rätt än någon annan. En uppfattning skall egentligen inte gå att diskutera.
    Finns en gammal tes från 1600-talet som enligt den, så har alla rätt att tycka vad den vill, vilket borde gälla ännu.:
    Blanda inte ihop tycke med verifierad fakta bara.

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det är ju en sak man måste ta i beaktande och det är ju alltid så när det kommer till bedömningar. Ingen har väl mer rätt än någon annan. En uppfattning skall egentligen inte gå att diskutera.
    Finns en gammal tes från 1600-talet som enligt den, så har alla rätt att tycka vad den vill, vilket borde gälla ännu.:
    Blanda inte ihop tycke med verifierad fakta bara.
    Exakt,du har rätt.Men det handlade om vad jag tycker.Har provat alla segment och tycker den är bra på allt.Vad som är dåligt vet ju andra.

Liknande ämnen

  1. Tips på hojar.
    Av dhenniz i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-09-01, 21:16
  2. Sänka kravet för utbildning så att flera tar körkort?
    Av Twenty2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 18:31
  3. Äga flera hojar?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 16:38
  4. 2 nya hojar hemma..
    Av tomahs900 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 03:22
  5. Flera nya el-hojar på gång
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •