Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Flera hojar ??

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Allroadhojarna är ju inte offroadhojar. Ska man köra aktiv offroad så ska man ju köpa en offroadhoj. En allroad är väl mer tänkt som en hyfsad hoj på alla underlag men inte att ställa upp i Gotland Grand national med. Inte ens Transalp
    Så diskussionen om hur "dåliga" stora allroad är på kostigarna är väl ganska onödigt då dom inte enbart är byggda för det och dom flesta som köper en sån hoj inte tänker använda dom på det sättet utan för längre touringsvängar i huvudsak på asfalterade vägar med möjlighet att även köra grus vid behov då andra renodlade touringhojar får vända.

    Däremot kan man väl säga att en allroad funkar bättre på kostigen än en offroad gör på en asfalterad väg.
    Var har jag påstått att de är offroadhojar? Eller att man ska köra aktiv offroad men dem?
    Inte heller har jag diskuterat hur "dåliga" de är på sånt.
    För övrigt är väl inte en Transalp heller någon ren/riktig offroadare tycker jag.

    Vad jag däremot sa att att beroende på hur man kör, och var, så kan vikten ha betydelse så att avfärde den med att man inte ska bära hojen på ryggen är rätt löjligt.
    Som exempel var jag på "upptäcksfärd" in på en grusväg i somras. Den blev sämre med stora stenar, bitvis bestod den mer av lös sten i varierande storlek och djupa fåror som vattnet skapat, knixiga kurvor i bitvis kraftig lutning, etc. Det var ganska utmanande körning, inte minst med en touringkittad hoj, en ren offroadare utan packning hade varit trevligare i det läget.
    Hade det gått med en kluns på ~270 kg? Ja, men det hade blivit klart bökigare.

    Vad man ser anser man ska ha allroadhojarna till är ganska individuellt, även om jag håller med dig när det gäller vad du skriver om användningsområdet för de flesta. Men ta en titt på Adventure Rider så hittar du endel folk som verkligen kör dem "offroad".

    Det är lite som Hondamannens fråga i Suzuki V-Strom tråden:
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Själv har jag svårt för dessa hojar som är mittemellan hojar. Antingen skall de vara kåpor på hojen eller så ska inte finnas några kåpor alls på hojen. Antingen skall de vara en ren offroad eller ren landsvägshoj.

    Jag har väldigt svår för mittemellan historier.

    Hur resonerar ni som köper och gillar dessa hojar?
    Alla adventurehojar blir ju något av kompromisser åt något håll, även inom adventureklassen. Mer touringinriktigade (tyngre, större som tex Tiger Explorer), mer offroadinriktade (typ KTM's), mer landsvägs/sport inriktade (Ducati Multistrada, Aprilia Caponord, Tiger Sport), ett mer mellanting i 800-orna (Tiger 800, 800GS)

    Själv är jag mest ute efter en hoj som ska vara bekväm med avslappnad körställning, ha fjädring som klarar dåliga vägar utan att bli stötig som en sporthoj, bära packning på vettigt sätt, kunna köras någolunda aktivt, inte vara alltför tung och klunsig varken för aktiv körning eller de gånger man baxar runt hojen på något näst intill kostigsliknande, och slutligen även kunna beta av motorväg i skapligt tempo.

  2. #22
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Det där kommentaren tycker jag mig ha sett flera gånger nu.
    Men visst, kör du inte så aktivt märker du nog inte så stor skillnad. Och med aktivt menar jag inte bara att vara aktiv och vrida på gasen när det är rakt.
    Annars känner man skillnad på vikt. Dels om du ska hantera den mer åt offroad-hållet, och dels vid mer aktiv körning. Det är enkel fysik; Desto mindre vikt att kasta omkring, desta smidigare. För att dra det till sin spets; Hur många MotoGP hojar hittar du med motsvarande vikt? Och ändå har jag inte sett någon av förarna där försöka bära den på ryggen heller...
    Jag har ingen moto gp hoj.MIN hoj är rätt tung men inget jag märker.Finns ju många hojar som är lättare men ofta sämre komfort med då.Tiger 800 har jag provat några gånger och den är lättare men tycker min är lika smidig.800 tycker jag känns lite för lite.OCH jag åker även aktivt på kurviga vägar och inte bara raka som du tror.Grusväg funkar kanon mä,är ju mest däcken som bestämmer.Men nå mer offroadkörning typ i skogen och sånt undviker jag,den är inte till för det.Man får väl köpa 100 hojar om man vill.Jag nöjer mig med 1 som är bra på allt,förutom skogskörning då,men det förstör ju bara.Och väljer man 1 så kan man ju kosta på sig en ny varje gång man byter.
    Senast redigerat av engström67 den 2014-02-08 klockan 20:27.

  3. #23
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Kör HD med stor glädje men det växer en känsla av en längtan för en annan hoj. Ni som har flera mc vad är era erfarenheter ? Kör ni mer än normal ? Verkar det som om en hoj sitter alltid kvar ? Finns det gömda fördelar som är inte så lätt att se ?

    Shaun
    tja, jag har två hojar. lite beroende på ens situation tror jag det där. jag antar att du inte har obegränsad tid att åka hoj och om inte någon mer i familjen kör din hoj, så lär du dela upp det och en bli ståendes, sedan vilket du kör mer är ju ingen annan än du som kan svara på eller spekulera i ? det är ju ens intresse, tycke, bekvämlighet, kanske vad polare du åker med åker för nåt.... jag har ju inte speciellt kul på min Aprilia när jag åker med glidaregänget... råkar bli mer och mer glidare och mindre sport för min del... men det antar jag har lite med åldern att göra.... sedan känner man för lite bus och då är det väl kul att ha en sporthoj, men då jag sitter något extremt på den så är jag i tankarna att byta ... till vad vet jag ej riktigt ännu...
    vet inte detta säger dig nåt, men alltså frågan kan egentligen bara du själv besvara

    ju, vad gäller att köra mer än "normalt" så är normalt för mig att ta hojen nästan ALLTID om jag inte måste ta bil sommartid är bilen bara nåt som måste användas om massa grejer skall med eller massa folk ... eller djur ... eller det haglar...


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


Liknande ämnen

  1. Tips på hojar.
    Av dhenniz i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-09-01, 21:16
  2. Sänka kravet för utbildning så att flera tar körkort?
    Av Twenty2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 18:31
  3. Äga flera hojar?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 16:38
  4. 2 nya hojar hemma..
    Av tomahs900 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 03:22
  5. Flera nya el-hojar på gång
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •