Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 28

Ämne: Touringhojar

  1. #11
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det är nog väldigt sällsynt med skruvade mätare i Sverige. Om man är osäker är det bara att kolla med bilprovningen om mc:n är så gammal att den har besiktigats någon gång.
    Själv bedömer jag hojens skick och säljaren då jag köper bil eller mc.
    Dom som skruvar i mätare ägnar sig nog åt andra gråverk också och man brukar ganska snabbt se vad det är för typ av människor. Jag skulle till exempel aldrig köpa en mc där man ska möta säljaren på en p-plats någonstans i ett miljonprogram.
    ... äldre herre i lugnt villaområde hade sin fina BMW 850 med 25 000 mil på mätaren till salu.Denna äldre herre bjöd på kaffe vid affären som hans fru lagat och alla var lyckliga.Ända tills min kompis kollade bilen via Svensk Bilprovnings hemsida där det stod att bilen rullat 35 000 mil.Efter det blev det ingen affär även om bilen i min kompis ögon var precis lika fin men där han misstänkte att man även kunde ha fuskat med mycket annat.Och inte gick det då att se att denna man såg ut som en bilskojare.

    Vid ett annat tillfälle i Skånska Eslöv kom ett par och skulle titta på en mc till salu.Med sig hade de en liten baby som plötsligt började skrika mer än lovligt mycket.Kvinnan sa då att barnet var hungrigt och gick tillbaka till bilen med denna baby för att amma.Mannen skulle ju naturligtvis provköra hojen och försvann på denna mc vilket även kvinnan gjorde i bilen.Båda gav enligt vittnen ett stabilt intryck och såg inte ut som några skummisar.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2014-01-31 klockan 16:45.

  2. #12
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Gamla mätare på Mc tog slut vid 10000. Dom som köper äldre BMW Mc brukar kolla hur många varv mätaren slagit runt.
    Jan

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Jag ifrågasätter inte deras köp, jag är mer tveksam till om man ska lita på de miltal som det står på mätaren på touringhojar? Själv skulle jag aldrig lägga ut mkt pengar på en hoj som jag senare inte har tänkt att använda. Det är slöseri med pengar tycker jag.
    Håller inte med om att det är slöseri med pengar.I vårt fall har vi en Gl 1800 cc som vi gav 180 000 kr för och den har nu gått 4 200 mil nästan alla mil av mig.Har haft den snart 5 år.Anledningen är bl a min frus kassa rygg men även att jag själv sitter kanonbra på längre sträckor.
    I vårt fall gäller -Hellre en dyr touringhoj som jag kör lite mindre med periodvis än en hoj vi ej kan åka på utan att lida ont.Den som kommer köpa vår hoj i framtiden lär ju göra en bra affär.Hoppas däremot att jag kan köra mååååånga år ännu.

  4. #14
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    min har efter 4 1/2 sesong fått 5000 mil på mätaren, vet en 3år äldre likadan som har ca hälften, men ägaren är lika nöjd ändå. Vi har bara olika förutsättningar

  5. #15
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Kan ju vara så att man bara vill fara runt i närområdet och fika, då blir det inte så många mil.

    /Freddo

  6. #16
    Hondamannen
    Gäst
    Du har ju ändå vettiga mil på din hoj. Det finns ett antal pan european som inte har alltför många mil på mätaren.

    Jag måste vara en noggrann och en snål jävel. Jag köpte min hoj ny 2008 och gav 49 000 och har 6200 mil på mätaren. Fråga VS hur länge jag tänkte innan jag köpte den hojen. Jag inbillade mig att jag skulle köra 1500 mil per år. Mina beräkningar höll inte riktigt.




    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    min har efter 4 1/2 sesong fått 5000 mil på mätaren, vet en 3år äldre likadan som har ca hälften, men ägaren är lika nöjd ändå. Vi har bara olika förutsättningar

  7. #17
    Hondamannen
    Gäst

  8. #18
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Verkar som att genomsnittsknutten sällan kommer upp i ens så mycket som 500 mil per säsong. Själv hamnar jag oftast kring 1.700 mil. Som mest har jag kommit upp i 2.100 mil under en säsong.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    6-700mil, har man hus och en skogsgård som ska skötas så inkräktar det på
    hojåkandet.

  10. #20
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Om jag minns rätt så sa mc-handlaren att snittet låg på ca 600 mil per säsong för motorcyklar.

    /F

Liknande ämnen

  1. Touringhojar
    Av glidare i forum Touring
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2014-12-01, 11:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •