Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 48

Ämne: Varför denna prisskillnad ?

  1. #11
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Effekt hit o dit; det finns så det räcker i alla stora hojar, i alla fall åt mig
    Men det är ju synd att Triumph tappar mer i andrahandsvärde , för då gör man ju en sämre affär när det är dags att byta hoj igen?

  2. #12
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Gäller ju bara vid nyköp.efter ett par år så är Benzen gratis(nästan)
    va säger du ..

    neh men efter 2 år har nog nästan varje nybil minskat med ca halva värdet ..
    vilket gör nybil i mitt tycke ingen vidare investering ..
    lite OT här ja vet... snacka Benz ... men ooh vilken kör


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Effekt hit o dit; det finns så det räcker i alla stora hojar, i alla fall åt mig
    Men det är ju synd att Triumph tappar mer i andrahandsvärde , för då gör man ju en sämre affär när det är dags att byta hoj igen?
    Hm, då kommer frågan igen. Om man ser till det ekonomiska, så borde det ju vara billigast att köpa en hoj ny och behålla den till det är bara skrotvärdet kvar.
    Om man bortser från räntor osv. en hoj för 150.000 i 15 år, så minskar ju värdet 10.000/år.
    Kanske fel resonemang det också för värdeminskaningen är ju störst de första åren.
    Kan man dock byta vart tredje år och lägga 30.000 + vad den nya modellen kostar mera, så blir det ju samma.
    Inte konstigt att så många köper en hoj med några år på nacken.
    Nu går det ju att räkna på flera olika sätt. Förutsättningen är ju alla fina nya tillbehör som följer med en ny hoj inte prioriteras. En del kan ju inte låta bli att skaffa det senast vilket ju betyder att priset stiger.
    Hur man än vrider sig är ändå ändan bak.

  4. #14
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Kan hålla med om resonomanget Olle Å. Jag för min del kan inte behålla en hoj tills bara skrotvärdet består, är alldeles för nyfiken på andra hojar (även om det är dumt )

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Ditt resonemang håller OM man kan serva och reparera mc:n själv och man inte behöver låna pengar.
    Betalar man 150 000 kr för en ny hoj och lånar t.ex 100000 för att köpa den så kommer man efter 20 år med ränta, service och reparationskostnader säkert ha lagt ut 300 000 kr för mc:n som inte är värt något på marknaden. Då blir det samma kostnad att då garantin utgår byta till en ny hoj och lägga 30 000 mellan. Gör man det var femte år i 20 år blir kostnaden det samma om man räknar med service och räntekostnader (som minskar då man betalar av på lånet) och då har man alltid en ny mc. Förutsättningen är dock att man inte lånar nya pengar varje gång man byter för att betala mellanskillnaden.
    Det är bara att se på bilarna på jobbet. Efter 20000 mil blir det dyrare att hålla dom i körbart skick än att köpa nya.
    Ska man hålla på och räkna så där så blir man ju tokig.Man förlorar väl på allt mer eller mindre.98% av alla som köper ny hoj/bil har ju någon form av finansiering.En räkning på 1500 i månaden vad är det idag.Tailandsresor,krogsvängar och nya bilar hit och dit då är det inget snack.Har väl köpt hoj för 1 miljon och tror jag har en skuld på 50 papp kanske,men har ju förlorat massor.Har då haft kul,och har kul.

  6. #16
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Cool

    Livet är ju här å nu. Sista kostymen har inga fickor sägs det.
    Jan

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Livet är ju här å nu. Sista kostymen har inga fickor sägs det.
    Stämmer nog det. Själv har jag alltid varit lite egensinnig och ofta struntat i trender och liknande. Gillar min gamla hoj. En Transalp. Tillräckligt snabb och dessutom driftsäker, så att det blir nog ingen ny hoj mera för mig.

  8. #18
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Se bara på Toyotas bilar som ända in på slutet av 80 talet hade rykte om sig att vara plåtiga rosthögar som mest stod på verkstad. Idag räknas dom som dom driftsäkraste bilarna.
    Att japanska bilar var så berodde på att de bara hade en förväntad livslängd på typ 8 år i Japan. Det ändrades ganska snabbt då Japanerna började storexportera sina bilar.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Vi köpte en Mazda 6 2013, dels för dess nya snygga design men också för de egenskaper jag sökte efter, framför allt ska den inte brinna i sätet medan jag kör bilen… Men den har låg skatt per år (800 kr), får dra husvagnen som väger 1380 kg, hyfsad försäkringspremie och 10 års garanti får man. Under förutsättning att man servar bilen hos aukt. verkstad. Och den kostnaden är också rätt låg, man blir inte skinnad när man lämnar in bilen på service. Jag fick med vinterhjul, dragkrok och gummimatta bak på köpet.

    Man får med navigator och mobiluppkoppling på köpet vilket jag värdesatte högt. Jag behöver inte sitta med luren vid örat medan jag kör bil. Navigatorns kartor kommer från TomTom. Bak är det ett gigantisk lastutrymme, och tonade bakrutor, omöjligt att se in i bilen där bak. Helt underbar att köra, jag har aldrig haft Mazda men jag verkligen gillar den här.

    Får tillägga att vridet i motorn är underbart, jag behöver inte växla mig igenom varje växel utan hoppar över en och annan växel.

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Vi köpte en Mazda 6 2013, dels för dess nya snygga design men också för de egenskaper jag sökte efter, framför allt ska den inte brinna i sätet medan jag kör bilen… Men den har låg skatt per år (800 kr), får dra husvagnen som väger 1380 kg, hyfsad försäkringspremie och 10 års garanti får man. Under förutsättning att man servar bilen hos aukt. verkstad. Och den kostnaden är också rätt låg, man blir inte skinnad när man lämnar in bilen på service. Jag fick med vinterhjul, dragkrok och gummimatta bak på köpet.

    Man får med navigator och mobiluppkoppling på köpet vilket jag värdesatte högt. Jag behöver inte sitta med luren vid örat medan jag kör bil. Navigatorns kartor kommer från TomTom. Bak är det ett gigantisk lastutrymme, och tonade bakrutor, omöjligt att se in i bilen där bak. Helt underbar att köra, jag har aldrig haft Mazda men jag verkligen gillar den här.

    Får tillägga att vridet i motorn är underbart, jag behöver inte växla mig igenom varje växel utan hoppar över en och annan växel.
    Jag antar att det är dieseln det handlar om.Har provat den,riktigt skön och snygg bil

Liknande ämnen

  1. Vad gör denna?
    Av Wilhelm i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 16:04
  2. Vill se denna P skylt
    Av Cy2 i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-18, 19:40
  3. Svar: 74
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 13:57
  4. Aprilväder denna vecka
    Av Danne i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 13:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •