Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 36

Ämne: insprutning

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    insprutning

    Hej,

    En insprutningshoj som inte har gått långt och som har stått några år, köpa en sån hoj är det som att tigga om bekymmer med insprutningen?

    Som jag har förstått det så rengör jag med insprutning på följande tre sätt:

    Det första är ju att man häller i insprutningsrengörare i tanken. Nästa steg är att mekaniker rengör insprutningen genom att trycksätta insprutningsrengörare. Det tredje sättet är att man flödesmäter munstyckena och byter ut munstycken. Det är den tredje metoden som är dyr vad jag har förstått.


    Hur många munstycken har en insprutning på motorcyklar? Om det är två stycken på en twin då behöver väl man inte flödesmäta munstyckena, är det inte bara att byta ut munstyckena?

    Har jag förstått saker och ting rätt?

    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Hej,

    En insprutningshoj som inte har gått långt och som har stått några år, köpa en sån hoj är det som att tigga om bekymmer med insprutningen?

    Som jag har förstått det så rengör jag med insprutning på följande tre sätt:

    Det första är ju att man häller i insprutningsrengörare i tanken. Nästa steg är att mekaniker rengör insprutningen genom att trycksätta insprutningsrengörare. Det tredje sättet är att man flödesmäter munstyckena och byter ut munstycken. Det är den tredje metoden som är dyr vad jag har förstått.


    Hur många munstycken har en insprutning på motorcyklar? Om det är två stycken på en twin då behöver väl man inte flödesmäta munstyckena, är det inte bara att byta ut munstyckena?

    Har jag förstått saker och ting rätt?

    Mvh

    Hondamannen
    Motorer mår inte bra av att stå stilla
    Jan

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Det förstår jag med :-)

  4. #4
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Bättre köpa en GS som gått mycket än en Honda som stått still. Eller vad tror du Honda man ?
    Jan

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    Googlar man insprutning så dyker det upp massa länkar till bmw forumet. Uppenbarligen så krånglar även insprutning på diverse modeller. :-) som sagt övervärderad skit. TOM harley är bättre.

    Här har du ett exempel :-)

    http://www.bmwklubben.se/forum/viewt...?f=218&t=18334

    http://gelbmw.webway.se/viewtopic.php?f=218&t=3423
    Senast redigerat av Hondamannen den 2014-01-29 klockan 13:39.

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    I grunden kan du få motsvarande problem som en förgasarhoj, saker sätts igen. I det här fallet är spridarna problemet som du redan påpekat. Egentligen vet du inte förrän du testat hojen eller sett den köras, då vet du om den fortfarande får soppa. Hur många det sitter beror lite på systemet också, men vanligen sitter det en spridare per insug på hojar som inte är helt nya eller prestandainriktade. De är strängt taget inga jättebekymmer att byta om det skulle behövas.

    Vem vet, kanske inte alls är några bekymmer?

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-01-29 klockan 13:53.

  7. #7
    Hondamannen
    Gäst
    Tack Jåke, jag vill bara ha all`fakta på handen innan jag gör mitt val. Jag kommer även nästa år bosätta mig utomlands och resa en del. Lowtech har sina fördelar när man är ute och reser men komfort på hojen är också en viktig fråga.

    En trilskande insprutning kostar säkert både tid och pengar. Har du en uppfattning vad hur mkt tid det tar att reparera en insprutning eller vad det brukar kosta?


    Krångel med insprut är det något en hobby mekaniker kan reda ut eller krävs det speciell utrustning?

  8. #8
    Jåke
    Gäst
    Insprutning är mekaniskt sett enklare än förgasare med färre delar. Lite mer elektronik i en liten låda däremot. Jag har haft hojar med insprutning sedan tidigt 90-tal med årsmodeller från -81 och framåt. De farhågor och problem som framställs här på forumet har jag i princip aldrig upplevt (Jo, den första en Kawasaki GPz1100 -81 strulade elektroniken så den ville inte tända rätt. Visade sig vara kontaktfel i drygt 10 år gamla kontakter, inte specifikt fel på insprutningen).

    Det är inte ett system som är märkligare än något annat på hojen, reparationskostnaden och tiden är motsvarande reparation/felsökning av förgasare eller något annat som sitter ungefär lika inbakat på hojen. Verkstäder brukar ta betalt för timtid...

    Den hobbymekaniker som kunde tänka sig riva isär en förgasare för att göra rent eller felsöka kan lika gärna göra samma sak på en hoj med insprutning, principen är motsvarande fast utan själva förgasaren.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-01-29 klockan 15:49.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Det går att ultraljudstvätta en del av insprutarna.

    Tvätta med nått lösningsmedel går också åstadkomma relativt enkelt.

    http://youtu.be/7aT4S1lIBAY

  10. #10
    Hondamannen
    Gäst
    Borken det var en bra länk! Tackar!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •