Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fixa ljuddämpare till besiktningen

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2

    Fixa ljuddämpare till besiktningen

    Hej.

    Jag har en Kawasaki VN800 Classic 2004.
    I somras så tyckte jag och farsan att hojen låter för tråkigt så vi bestämde oss för att slipa bort det där som sitter längst ut på ljuddämparen. Se bilden vilket jag menar.



    Nu är saken den att den ska besiktigas i år och jag undrar om ni har något bra tips på hur jag kan lösa detta tillfälligt under besiktningen?
    Typ något man kan stoppa i eller skriva fast på något sätt?
    Alla tips är välkomna!


    Tack på förhand för hjälp!

  2. #2
    Stålull eller sk diskbollar och sen på med bakstyckena som ni förhoppningsvis sparat.(eller på nåt annat sätt)

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av DalRot Visa inlägg
    Hej.

    Jag har en Kawasaki VN800 Classic 2004.
    I somras så tyckte jag och farsan att hojen låter för tråkigt så vi bestämde oss för att slipa bort det där som sitter längst ut på ljuddämparen. Se bilden vilket jag menar.



    Nu är saken den att den ska besiktigas i år och jag undrar om ni har något bra tips på hur jag kan lösa detta tillfälligt under besiktningen?
    Typ något man kan stoppa i eller skriva fast på något sätt?
    Alla tips är välkomna!


    Tack på förhand för hjälp!
    Sparka in en stor potatis i vardera dämparen så blir nog ljudvolymen lagom hög.

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Om vi glömmer mer eller mindre egendomliga förslag som att sparka in potatisar mm i blåsen och att du saknar insatsen som satt där tidigare så kan du kapa av en plåtburk i lämplig storlek och använda underdelen som lock på ljuddämparen.Stoppa in lite ljuddämparull i blåset, på med plåtlocket som du gjort ett lämpligt stort hål i, fäst plåtlocket med någon form av slangklämma / avgasklammer i rostfritt stål.Det blir snyggare med en rostfri slangklämma om den vinner stå emot trycket från blåset.När du kommer hem från besiktningen så är det bara att ta av den tillfälliga lösningen igen.Problemet du har är om rören är snedskurna för att kunna fästa locket utan att behöva borra hål i ljuddämparen och köra in en skruv genom detta lock och ljuddämpare.Fördelen med locket på bilprovningen är att det inte avslöjar den tystare gången jämfört med om du har ett öppet blås som du pressat in en massa skit i.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2014-01-20 klockan 11:22.

  5. #5
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Fixa locken som Ankan säger och gör en egen expander som fattar tar på insidan av rören. Ungefär som funktionen på ett eluttag..så slipper du borra och greja..

  6. #6
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Stålull is da shit! Och med Svinto blir avgaserna rena också.



    Knarr
    Senast redigerat av Knarr den 2014-01-20 klockan 17:48.

  7. #7
    Min ljudämpare såg ut på att annat sätt, typ en cylinder med ett rör igenom, ja tog bort röret och lindade stålull runt och sedan i med de igen, blev godkänt på besiktningen, dock flög det ur glödande tussar när jag drog där ifrån med 10000 rpm, perfekt, slapp jag ta ut dem igen hehe
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  8. #8
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Är du säker på att det är för hög volym på rören?
    Till min förra hoj hade jag en "korg" med samma ytterdiameter som avgasröret hade innerdiameter. Korgen skruvades fast genom ett hål som var borrat underifrån genom avgasröret.

    Pillade i 2st diskbollar i korgen och hojen gick igenom utan några som helst problem.

Liknande ämnen

  1. ljuddämpare till cafe racer bygge ?
    Av Foosi i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-04-04, 13:28
  2. Bullerprov på besiktningen
    Av swedan i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 10:48
  3. Glömde besiktningen.
    Av Hornet i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 10:08
  4. Slipon/ljuddämpare till Buell xb12 stt 2007
    Av Buellxb i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 22:21
  5. Krönika: Touring till besiktningen
    Av pewa i forum Krönikor
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 09:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •