Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: kardanhojar

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    kardanhojar

    Hej,

    Som jag har förståt så måste man med jämna mellanrum byta ut oljan i slutväxeln och varje gång man byter bakdäck så skall man också smörja splinen. Kan man utgå ifrån att när man lämnar in hojen för däckbyte, att verkstäderna också smörjersplinens? Jag antar att det blir jävligt dyrt om splinens pajar eller?

    Hur ska man veta när man köper en begagnad kardanhoj att man inte köper sig en tickande bomb?

    Är det inte ur denna perspektiv rem eller kedjedrift att föredra?

    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Hej,

    Som jag har förståt så måste man med jämna mellanrum byta ut oljan i slutväxeln och varje gång man byter bakdäck så skall man också smörja splinen. Kan man utgå ifrån att när man lämnar in hojen för däckbyte, att verkstäderna också smörjersplinens? Jag antar att det blir jävligt dyrt om splinens pajar eller?

    Hur ska man veta när man köper en begagnad kardanhoj att man inte köper sig en tickande bomb?

    Är det inte ur denna perspektiv rem eller kedjedrift att föredra?

    Mvh

    Hondamannen
    Om du har en bil? Kör du omkring med tickande bomb ?
    Jan

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    oki lite överdrivet skrivet men du fattar vad jag menar så vida du inte talar bmw-språk :-)

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    oki lite överdrivet skrivet men du fattar vad jag menar så vida du inte talar bmw-språk :-)
    På VF-n är bytesintervallet 1200 mil på bakväxeln..
    Oljemängd 110ml.. (1.1dl)
    Tror jag kan klara den ekonomiska smällen.

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    Fast jag menar om splinens pga dåligt underhåll havererar,vad kostar det att renovera? oljan förstår både du och jag inte kostar så mkt coh smörjmedlet till splinens lär väl heller inte ruinera någon.


    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    På VF-n är bytesintervallet 1200 mil på bakväxeln..
    Oljemängd 110ml.. (1.1dl)
    Tror jag kan klara den ekonomiska smällen.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Fast jag menar om splinens pga dåligt underhåll havererar,vad kostar det att renovera? oljan förstår både du och jag inte kostar så mkt coh smörjmedlet till splinens lär väl heller inte ruinera någon.
    Ser kardan som mer bekymmerfritt. Allt går i olja i slutet system, ingen smuts..
    Till mina VF så finns det mängder med kardanklumpar till salu på eBay..
    Dvs de går inte sönder..
    Rem är dock modernare. Och enklare.
    Kvalitetsnivån på underhåll sätter man ju själv.

  7. #7
    Själv föredrar jag kedja. Inte för att jag anser att det är bättre på nåt sätt, utan det känns mer som typ....."avbetalning"? Med det menar jag att, man delar upp kostnaden på en längre tid istället för ta smällen på en och samma gång.

    Kardan är säkert jättebra, men när det händer nåt så kostar det. Argument att det är underhållsfritt och rent är från tiden då kedjorna var utan tätning. Idag när drivpaketen är billiga och speciellt med tanke på medelkörarens(en svensk motorcykel rullar cirka 450 mil/år) mått mätt i princip underhållsfria. Man smetar på lite smörja var 300:e mil och justerar den då kanske..."nästan aldrig"?

    Dessutom så är det billigt att ändra utväxling jämfört med rem och kardan.

    Så, helt okej att gilla kardan och remmar, men.....det känn som att det är dags för kardanfansen att sluta hålla i sina urgamla argument

    Ang smörja splines. Tror knappast att man kan räkna med att dom smörjer splines vid däckbyte. Man måste säkra upp och be dom göra det.

  8. #8
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Vet inte om jag hört talas om någon som lyckats köra sönder en kardan vare sig på bil eller mc, förutom på tävlingsbilar.

    Så jag gissar att man får nog missköta underhållet grovt om det ska gå sönder. Jag har kört 1500 mil ca utan olja i växellådan en gång. Hände nada, det var bara att fylla på och köra som vanligt.

    Med kedja så är ju en sak säker och det är ju att man förr eller senare måste byta drivpaket.

    En dålig kardan borde ju låta illa när man provkör och gör den inte det så är det ju bara att sköta underhållet själv sen, dvs byta olja nån gång då och då.

    /Freddo

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Vet inte om jag hört talas om någon som lyckats köra sönder en kardan vare sig på bil eller mc, förutom på tävlingsbilar.

    Så jag gissar att man får nog missköta underhållet grovt om det ska gå sönder. Jag har kört 1500 mil ca utan olja i växellådan en gång. Hände nada, det var bara att fylla på och köra som vanligt.

    Med kedja så är ju en sak säker och det är ju att man förr eller senare måste byta drivpaket.

    En dålig kardan borde ju låta illa när man provkör och gör den inte det så är det ju bara att sköta underhållet själv sen, dvs byta olja nån gång då och då.

    /Freddo
    Oj, jag har sett en hel del trasiga kardaner på vanliga landsvägshojar. Nu går väl räven upp i varv , men oftast på BMW och då inte för att kardanen i sig gått sönder för att den gått sönder, utan för att packboxen läkt och.....kan hända även den bästa/noggranna

    Vad var det för hoj Cow som hade separat olja motor och växellåda?

  10. #10
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Förr hade BMW även en dl. olja i kardantunneln för att smörja splins å knutar.
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •