Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Tändhatt/kabel till Honda Shadow.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Västra Derome
    Inlägg
    8

    Tändhatt/kabel till Honda Shadow.

    Hej.

    Är ny på forumet och ganska ny i hoj-världen överhuvudtaget (har noll koll på mek). Jag var ute i garaget för nån vecka sedan för att dra runt min Honda VT600C Shadow på startmotorn (Fick tips av en mekkunnig släkting att det var bra att göra). Men när jag lossade på ena tändhatten så släppte den även från kabeln så jag fick hatten i näven. Hur fixar man detta på smidigaste sätt? Köper man ett universal "kit" med tändhatt+kabel och skruvar på plats eller måste man leta upp en originaldel? Och i så fall, vart? Eller köper man bara en ny hatt med rätt "vinkel" och skarvar på den kabeln som sitter på plats? Bör man göra liknande fix med den andra hatten (den som höll) i "förebyggande" syfte?

    Mottager gärna tips på bra sidor att köpa delar i allmänhet och honda shadow i synnerhet.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Fråga V_saarela, han fixar en åt dig
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Fråga V_saarela, han fixar en åt dig
    haha

    Kikade på den och....inte alla tändhattar och kabel är delade, men det är den på VT600:an. Finns ju alltid piratgrejjor, men det känns inte bra vad gäller tändhattar på en sån hoj.

    Nu kostar ju en original hatt+kabel gissningsvis för cirka 7-800:-/st (jag får väl tag på såna för strax under 500:-)....och VT:an har ju 4 st(alla med olika artikelnummer)

    Den där ska nog gå att reparera på nåt sätt. Börja med det enklaste: Jag gissar att kabeln är gängad in i hatten(nån som vet hur orginalkablar där man kan separera hatt/kabel är?)....testa om det funkar.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Västra Derome
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    haha

    Kikade på den och....inte alla tändhattar och kabel är delade, men det är den på VT600:an. Finns ju alltid piratgrejjor, men det känns inte bra vad gäller tändhattar på en sån hoj.

    Nu kostar ju en original hatt+kabel gissningsvis för cirka 7-800:-/st (jag får väl tag på såna för strax under 500:-)....och VT:an har ju 4 st(alla med olika artikelnummer)

    Den där ska nog gå att reparera på nåt sätt. Börja med det enklaste: Jag gissar att kabeln är gängad in i hatten(nån som vet hur orginalkablar där man kan separera hatt/kabel är?)....testa om det funkar.
    Okej. Jag ska montera ner allt och testa att få ihop den igen. Hoppas att det hjälper. Annars får jag återkomma.

    Varför är det 2 sladdar till varje cylinder? (kan ingenting om motorer)

  5. #5
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Det är lätt att se, kolla bara in där kabeln satt, är där en gängad tapp så är det bara att gänga på den igen.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  6. #6
    Vore det inte bra att få färsk kabel att gänga på, klipp av ca 5mm så tror jag att det blir bättre.
    Jan-Olov

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av serajo Visa inlägg
    Varför är det 2 sladdar till varje cylinder? (kan ingenting om motorer)
    En del V-twinnar har 2 stift i varje cylinder.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Västra Derome
    Inlägg
    8
    hej igen.

    Tror kanske att det är fixat nu. Plockade med mig kabeln till jobbet så kollegan fick kolla på det. Han fick kämpa och slita lite, men fick till slut till det så han tror det ska fungera. Ska kolla direkt efter jobbet idag.

  9. #9
    Det där låter som det gick alldeles utmärkt....



    ....eller?

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Västra Derome
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Det där låter som det gick alldeles utmärkt....



    ....eller?

    Nja, den ville inte starta i Januari-kylan, men till saken hör att jag sedan tidigare även har ett ganska dåligt batteri i för tillfället. Förra våren fick jag hjälpa igång den med bilen, så jag får testa samma grej i år med så fort det blir lite mildare. Eller finns det något annat sätt att se om kabeln fungerar? Kan som sagt inte nåt om motorer osv, men har nåt minne av att man kan ta ut tändstiftet och hålla på något sätt för att bara se om det kommer gnista?

    Sen en annan sak; Är det idé att köpa en Haynes-manual? Fick tipset av en kompis, finns tydligen mycket bra beskrivningar osv i dem. (Tänker hoj-vård i största allmänhet, inte tändhattsproblemet)

Liknande ämnen

  1. Var köper man delar till Honda Shadow?
    Av Helgoson i forum Custom
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-08-29, 00:54
  2. Styre till Honda Shadow
    Av Markus i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-08-23, 17:37
  3. Styre till Honda Shadow -99
    Av Helgoson i forum Custom
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 19:37
  4. Storlek på Risers till Honda Shadow 600
    Av flygare69 i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 23:00
  5. motorbågar till en honda shadow 750-99
    Av chricka i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •