Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: kardanhojar

  1. #11
    Hondamannen
    Gäst
    Jösses, snart får vi beställa en ambulans till räven :-)

    Jag måste hålla med dig VS, kedja har idag lång livslängd, kostar inte så mkt, så jävla mkt underhåll kräver den inte heller men blir klart lite kladdigt här och där på bakdäcket men även det kan man undvika om man väl rätt kedjevax. Min kedja har gått 6200 mil och är orginal kedjan och jag tror att den håller upp till 8000 mil.

    De behövs heller inte justeras så ofta. Sist min kedja justerades var när jag byte däck och det gjorde ju själv klart firman. Så jag har inte behövt justera kedjan de senaste 1000 milen och tror inte att jag behöver justera den tills det är dags att byta däck igen.

    Förr var jag väldigt mkt emot kedja men jag har dock ändrat mig.


    Vs, har du koll på reperationskostnaderna för havererad kardan? Tex om splines om går sönder?
    Senast redigerat av Hondamannen den 2014-01-14 klockan 19:58.

  2. #12
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Nja, hoj vet jag inte. Jag talar om en SAAB angående växellådan. Om oljan läcker ur kardanen så är det ju inte så bra. Men då borde man ju se det och byta. Det blir väl rimligen en fläck där den står parkerad?

    /Freddo

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Om du har en bil? Kör du omkring med tickande bomb ?
    Alltid!
    Det i kombination med en bottenlös sparbössa
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  4. #14
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    När jag kör mc betraktar jag iofs bilar som tickande bomber...

    /F

  5. #15
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Upprepar mig, känner inte igen problemen med kardan hojar
    Jan

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Bohus (Kungälv)
    Inlägg
    4
    Varför inte ta loss och sätta dit hjulet själv? Jag gjorde det- är inte speciellt mekkunnig- men iaf. Då vet du med säkerhet att det lir smort- och jag sparade en massa pengar på att ta med mig hjulet med däck till gummiverkstaden. Man måste nog gå in för det om man ska lyckas sätta hjulet fel sedan. Kolla bara vad det ska vara för moment på bultarna

  7. #17
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Bongo Visa inlägg
    Varför inte ta loss och sätta dit hjulet själv? Jag gjorde det- är inte speciellt mekkunnig- men iaf. Då vet du med säkerhet att det lir smort- och jag sparade en massa pengar på att ta med mig hjulet med däck till gummiverkstaden. Man måste nog gå in för det om man ska lyckas sätta hjulet fel sedan. Kolla bara vad det ska vara för moment på bultarna
    Enkelt som ett bilhjul, blir alltid rakt, å man vet att kardan inte blir för spänd.
    Jan

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg

    Vs, har du koll på reperationskostnaderna för havererad kardan? Tex om splines om går sönder?
    Neeeh, men en lekmannagissning........sk splinsen med drev kostar väl med en svensk reparation kanske allt mellan 6-8000:- i delar. Till det så tillkommer ju lite lager och packboxar för nån tusenlapp.
    ....och på det jobb.

    Mosar man hela kardanklumpen så lär den väl kosta.....cirka 20 - 30.000:-?




    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Enkelt som ett bilhjul, blir alltid rakt, å man vet att kardan inte blir för spänd.
    Man gör ju på en kedja en grundinställning när kedjan är ny. När man tar lös bakhjulet så lossar en del kedjespännarna i tron att man måste göra det....men det behövs ju inte.

  9. #19
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    OT: Hondamannen, denna oron för kardan... vad bottnar den i? Är du på väg att byta till en VFR 1200, Pan European eller rent av en Guldvinge? För du tänker väl knappast överge ris-mopparna?
    Eller är du lite, lite, lite sugen på en boxer från BMW?

  10. #20
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Upprepar mig, känner inte igen problemen med kardan hojar
    Nu gillar jag kardan för att det är nästan underhållsfritt och dessutom renligt, men ingen fanatiker, har kedjehojar också. Ca 50-50.
    Kardan är som en motor den är avsedd att hålla fordonets hela livslängd ut, och det gör den vanligen också..
    Den som undrar över livslängden kan ju jämföra marknadsutbudet för "kardanpaket" med dito för "drivpaket" (kedja+drev)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •