Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Rasism

  1. #21
    Hondamannen
    Gäst
    du är fortfarande surgillar du inte honda så är det ditt bekymmer

    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Ok, är man då rasist om man inte gillar Hondas hojar?

  2. #22
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    du är fortfarande surgillar du inte honda så är det ditt bekymmer
    Nää, det är min konstiga humor.
    Jan

  3. #23
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Människan har alltid ogillat förändringar eftersom det är otryggt. I kombination med att vara lat så tar man inte reda på fakta heller...

    /F

  4. #24
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Skulle nog vilja säga att det är främlingsfientlighet detta handlar om!
    Rasism är att säga att asiater eller svarta (Negrer ) är mindre värda!
    För mig är det en himla skillnad dock!


    Ps. Tycker nog att det inte är någon större skillnad varken på vita, svarta eller asiatiska människor.


    Senast redigerat av MEHall den 2014-01-12 klockan 22:40.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  5. #25
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Men svenskar har väl alltid varit lite rasistiska? För en hel del år sen (säg tusen år sen under vikingatid) tog vi hit slavar. De var inte svenska. Under medeltiden behövde vi arbetskraftsinvandring, annars skulle Sverige gå under så vi tog bl a hit valloner då de var duktiga hantverkare. De hade inte samma goda standard som svenskarna men de behövdes för rikets skull. Jag tror detta bottnar i våra gamla seder vi haft tidigare, i dag ska vi vara mer ödmjuka och välkomna alla som kommer hit. Tyvärr har det blivit lite snett när det kommer folk som inte arbetar. Och varför arbetar inte de? kan man undra förstås. Vi svenskar är lite restriktiva och tror inte att en hjärtkirurg från södern kan göra minst lika bra jobb här. Så de kör taxi istället. Eller buss. Eller gör nåt annat.

    Jag har inget emot invandring men jag tycker svenskar ska ge dem jobb så de kan bidra till samhället än leva på det. Moment 22.

    Själv som barn blev jag kallad jävla finnpajsare, jag skulle dra hem tillbaka till Finland och allt man hävde ur sig för att jag härstammar från Finland. I dag är det andra skällor hos somliga. Jag tror inte svenssons kommer vara nöjda nånsin, de kommer alltid ha något att klaga på och det ligger i svenssons natur att klaga på en massa saker.

    My 2 cents.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Hej,

    jag brukar inte skriva saker och ting som inte har med motorcyklar att göra men jag gör ett undantag eftersom ämnet har tagits upp en gång tidigare.

    Min uppfattning om rasism är att rasism är en mänsklig biologisk skyddsmekanism som alla människor i mer eller mindre omfattning har.

    Jag ska försöka att visa min uppfattning med ett enkelt exempel. Tänk er till exempel på den tiden där människan bodde i grottor, om en grotta fick invandring från ett annat område. Så länge det fanns det gott mat, vatten, kvinnor så funkade säkert allt bra men så fort tillgången till mat, vatten och kvinnor minskade så börjades säkert pekas finger i riktning mot de som invandrade från granngrottan, grannbyn osv. Detta är en form av överlevnadsmekanism som finns hos människan. Vissa av oss har det mer eller mindre i sin kropp. Det är därför vi inte kan utrota rasismen. Den dagen vi människor börjar acceptera att detta är en ren skär överlevnadsmekanism så kan vi medvetet börjar minska rasismen.


    Vad tror ni om detta?

    Mvh

    Hondamannen
    I stora drag håller jag helt med dig. Debatten idag är dock tyvärr (?) så politiserad så att det är svårt att prata om rasism som en biologisk och mänsklig reaktion och/eller motreaktion.

    Vissa saker som anses som rasism behöver inte heller ha sin faktiska grund i varken biologi eller politik. Om vi tar den koloniala slavhandeln som ett exempel, så skylls det ofta i politikens värld på "rasism" som en abstrakt faktor. I själva verket var många slavhandlare på den afrikanska kontinenten själv afrikaner och handeln med slavar till mellanöstern var också stor, även långt efter den europeiska koloniala storhetstiden. Slavar var arbetskraft, och det var det behovet som var den främsta faktorn, även om den "politiska" och "ideologiska rasismen" så klart blev en biprodukt.

    Så att Svenskar av någon anledning skulle vara mer eller mindre rasistiska än andra nationaliteter eller folkslag anser jag är b*llshit. Omständigheterna spelar en stor roll till varför det ser olika ut på olika platser.

    Jag är inte helt övertygad om att människan någonsin kommer att stå helt enad. Många, däribland Saussure och Barthes, hävdar ju att "identitet X kräver identitet Y som motpart" för att definieras...och därför kommer det alltid bli svårt att nå en helt enad front utan motsats.

    P.S. jag är själv andra genenerationen invandrare - från den tid på 60-talet som det fanns ett reellt behov av arbetskraft.
    Senast redigerat av Reject den 2014-01-13 klockan 15:36.

  7. #27
    Hondamannen
    Gäst
    Det jag vet om slavhandeln till mellanöstern är att Iran faktiskt betalade ut löner till de assyrier som kom till Iran. De var inte i form av pengar, utan spannmål mm. Det är därför vi har en liten klick assyrier i Iran. De kom till Iran som arbetskraftsinvandring och inte som någon form av slavar. Så har jag förstått det.
    Senast redigerat av Hondamannen den 2014-01-13 klockan 23:40.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Själv assyrier. Hade ingen aning om det du skriver ovan. Intressant.

  9. #29
    Hondamannen
    Gäst
    Jag veta det av en Iranier som har assyriska rötter. Det är dock inte så många.




    Citat Ursprungligen postat av Jokern Visa inlägg
    Själv assyrier. Hade ingen aning om det du skriver ovan. Intressant.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •