Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 37

Ämne: Sänka kravet för utbildning så att flera tar körkort?

  1. #21
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Nollvisionen som jag flera gånger tolkat den innefattar olyckor på MC, med eller utan körkort.

    Artikeln handlar ju i stor om hur de vill arbeta för att dårar utan körkort ska få det lättare att ta sitt körkort, precis som att de överhuvudtaget bryr sig

    "40 procent av dem som dödades på motorcykel 2011-2012 saknade körkort. Många av dessa körde lånad eller stulen MC och var påverkade av alkohol och/eller droger i samband med dödsolyckan. Om alla som kör motorcykel har körkort och är nyktra och/eller drogfria under MC-körning skulle dödstalen halveras. SMC anser därför att alla aktörer bör satsa gemensamt på att minska olovlig MC-körning och öka körkortstagandet på MC."
    Utan att ha forskat vidare i frågan själv, men finns det statistik på olyckor i trafiken där man kan se andelen med respektive utan körkort finns dokumenterade? Särskiljer man detta i statistiken eller vad grundar man på att göra utbildningen lättare?

    ...får lite reducera narkotikabrott-med-legalisera-skiten-varning över detta; läs ex. legalisering av marijuana i Colorado som sänkt denna typ av brott till noll..

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av ThompaB Visa inlägg
    Utan att ha forskat vidare i frågan själv, men finns det statistik på olyckor i trafiken där man kan se andelen med respektive utan körkort finns dokumenterade? Särskiljer man detta i statistiken eller vad grundar man på att göra utbildningen lättare?

    ...får lite reducera narkotikabrott-med-legalisera-skiten-varning över detta; läs ex. legalisering av marijuana i Colorado som sänkt denna typ av brott till noll..
    Jo Colorado lär ju i sin tur få äta upp sin nya kassako tids nog
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    "Att alla förare av motorfordon har körkort måste bli en prioriterad åtgärd i Nollvisionens etappmålsarbete för att halvera antalet dödade och minska de allvarligt skadade med 25 % till 2020. Om alla som körde motorcykel 2011-2012 haft körkort, skulle etappmålet för dödade och allvarligt skadade i stort sett vara uppnått."

    Med detta som motivation vill man alltså dels sänka priset på utbildningen (Vilket är för mig heelt okay!), men man vill också anta en modell där man som det fint uttrycks blir mer "kostnadseffektiv", det ringar i mina öron med en sämre kvalite, och en sämre kontroll.
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  4. #24
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Naturligtvis finns det ehmm.. förbättringar att göra även bland oss själva, det jag menar är att det finns en grupp människor som helst enkelt trivs bättre utanför lagar och regler, och som helt enkelt inte bryr sig. Det är ju den sortens människor som tillåts skapa statistik över dem som HAR körkort.
    Det är väll rimligt på ett sätt då vi talar om olyckor på en MC, men samtidigt så är det ju garanterat så att denna typ av hopanslagning också påverkar parametrar som t.ex försäkring.
    För egen del så räknar jag inte en mc förare som aldrig innehaft körkort för mc för just en mc förare lika lite som om en passagerare på en jumbojet skulle kallats för pilot om han lyckats ta sig in bakom spakarna.Därför undrar jag varför t ex körkortslösa mc förare tillförs denna statistik bland mc förare med körkort.Det är ju två helt olika ämnen.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Preciiiiiiiiiiis!
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  6. #26
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Läste den här artikeln http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...an-korkort-dog

    Vet inte om jag tycker att det är helt rätt väg att gå, att sänka kravet bara för att folk inte tar körkort. Absolut kan krypkörningsmomentet ändras så att det är mer förlåtande osv. Men det skulle vara intressant att se statistik över hur många av de som kört ihjäl sig på mc utan körkort som faktiskt varit inskrivna på körskola för att ta aktuell behörighet.

    Det nämns även att riskutbildningarna blivit tillagda de senaste åren för att göra individen mer riskmedveten. Den som är uppvuxen i Sverige från 70 och frammåt är nog ganska väl "i tutad" att alkohol och trafik inte är en jätte bra ide. Så att diskutera det i 3-4 timmar med andra vuxna människor för att det är obligatoriskt känns även det rätt meningslöst. Risk2, den praktiska delen är ju däremot lite mer givande. Tycker i alla fall jag.

    Vad är eran åsikt kring detta ?
    Dummaste jag hört.Finns ju så enormt orutinerade och farliga idag som tagit körkort,fast man kan ju undra om dom hittat det.Nä dåligt förslag. Se bara på ALLA Svenska yrkeschaufförer där har ju nån profet i slips kommit på att VI alla ska gå YKB.Yrkeskompetensbevis. 5x8timmar före 2016 annars blir man av med körkortet,och levebrödet.Sedan skall allt göras om igen vart 5,år.Visst många behöver det så nå onödiga kommentarer från nån som inte begrip behövs ej.Men jag tycker det är bra,men sånt ska vi hålla på med även med 30-40 års erfarenhet bakom ratten,så ska 75% av alla bilister fara fram utan att ha koll på nått.Och sedan gnölar man över att det blir för svårt att ta kort.Nä ska va tufft.Låt alla bilister gå nån kurs OFTA för att se om dom är lämpliga att vistas i trafiken.JAG vet att många inte är det.
    Senast redigerat av engström67 den 2014-01-11 klockan 15:48.

  7. #27
    Risk 1an, skulle vara obligatorisk men Gratis, 2an e som du skiver rätt så givande.
    Högfart och efektiv inbromsing är mycket bra moment enligt mig, men dock Lågfart kanske kunde ändras om något.. jag som körde upp med egen hoj (kawas GPZ) fick maxa styret för att komma runt, och då var precis, men de gick.

    Sen uppkörning och teori tycker jag e en självklarhet dock mer fokus på just mc delen i frågeformulären, många frågor var samma trafikfrågor som med bil, hade kanske max 20 frågor specefikt om mc eller mc i trafik.

    MEN SÄNK ABSOLUT INTE KRAVEN ! !

    I australien har de dock en smart sak, när du skaffar mc kort, måste du ha en mindre mc först 1 år och lär dig hantera hojen innan du för köpa och köra tex R1. tycker det låter vettigt.
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  8. #28
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Fast det har vi ju här med - lätt, mellan och tung mc.

    Fullt styrutslag får man nog göra med de flesta mer eller mindre. Det är väl antagligen poängen med den övningen.

    /Freddo

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Risk 1an, skulle vara obligatorisk men Gratis, 2an e som du skiver rätt så givande.
    Högfart och efektiv inbromsing är mycket bra moment enligt mig, men dock Lågfart kanske kunde ändras om något.. jag som körde upp med egen hoj (kawas GPZ) fick maxa styret för att komma runt, och då var precis, men de gick.

    Sen uppkörning och teori tycker jag e en självklarhet dock mer fokus på just mc delen i frågeformulären, många frågor var samma trafikfrågor som med bil, hade kanske max 20 frågor specefikt om mc eller mc i trafik.

    MEN SÄNK ABSOLUT INTE KRAVEN ! !

    I australien har de dock en smart sak, när du skaffar mc kort, måste du ha en mindre mc först 1 år och lär dig hantera hojen innan du för köpa och köra tex R1. tycker det låter vettigt.
    Avseende teorifrågor finns där en hel del a-kortstagare som inte har B-kort.


    Tycker det är riktigt att ställa höga krav på förare oavsett behörighet.
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Fast det har vi ju här med - lätt, mellan och tung mc.

    Fullt styrutslag får man nog göra med de flesta mer eller mindre. Det är väl antagligen poängen med den övningen.

    /Freddo
    Ja precis som vår Mellanklass som går över till tung ja, men där fans då först 125a eller va de var de första året därefter gick de upp ett snäpp automatiskkt osv.

    ang styrningen; Nja, de kan jag inte hålla med om, en "grusvägshoj" vill jag nog mena på har mycket mer marginaler i styrutslaget än supersport rent generellt, samt enklare att styra i en upprätt positon.. tycker jag iallafall
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

Liknande ämnen

  1. GPS utbildning
    Av Shaun i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-06, 17:52
  2. Sänka hojen
    Av Allan K i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 08:45
  3. Flera hojar ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 21:17
  4. Äga flera hojar?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 16:38
  5. SMC:s KNIX utbildning
    Av Hilda i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •