Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Sänka kravet för utbildning så att flera tar körkort?

  1. #11
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Körningen i korridoren är också rätt tveksam, vem skulle få för sig att köra på ett sånt trångt ställe IRL?
    Köerna runt stockholm. Kör så varje gång det är kö.
    /Erik

  2. #12
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Korridorskörningen kan ju vara bra i storstadsköer som redan nämns ovan.
    Tycker dock att den krypkörningsbanan med portarna, den som upplevs lättare. Är mer relevant då det är start och stopp i låga farter med i den. Det är nog mer applicerbart för en situation på tex en gågata eller liknande när det kliver runt fotgängare som man behöver "undvika". Tycker att slalomkörningen som ingår i den "svåra" krypbanan inte är direkt verklighets förankrad.

    Kostnaden för ett körkort varierar rätt friskt och visst det är ju inte gratis, alla har inte möjligheten att köra privat osv osv. Men att generellt sänka kraven för de som ska vistas ute i trafiken är nog att skjuta sig själv i foten på sikt. Lite som att sänka kravet för att bli kirurg eller brandman för att det är så få som klarar av utbildningen... och vem vill bli opererad av en kirurg med undermålig utbildning ?

  3. #13
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jo, fast det är ju inte så att man måste klämma sig mellan i köerna. I synnerhet inte på det viset att man viker 90 grader fram och tillbaka. Krypkörningen i slalombanan tycker jag känns mer motiverad. Dels är det en balansövning och dels en koordinationsövning som visar att man har lite koll på mc och kropp.

    Jag räknade på minsta möjliga kostnad och tror, minns inte riktigt, det hamnade nånstan runt 6-7000:-. Då var det inga körlektioner inräknade.

    På båda mina uppkörningar fick man den svåra krypkörningen...

    /Freddo

  4. #14
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Sänka kraven känns tveksamt, men jag tycker att man borde kunna göra krypkörningen på Risk2 och få den bedömd där. På uppkörningen kan man då istället fokusera på att köra i trafik, kanske en lite längre runda än vad man kör idag.

    På Risk1 pratade vi lite om personligt skydd, material på kläder och hjälmar, osv. Det tyckte jag var ganska vettigt men annars så var det kanske inte den roligaste kvällen i mitt liv
    Senast redigerat av Markus den 2014-01-07 klockan 11:05.
    Don't grow up, it's a trap!

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--...stort-problem/

    SMC vill göra utbildningarna mer kostnadseffektiva och dessutom prioritera erfarenhet framför provresultat där det är möjligt, detta för att få ner antalet körkortslösa som dör eller skadas svårt på MC och uppnå den många gånger ifrågasatta "Nollvisionen"

    Är det verkligen rätt väg att förändra utbildningarna för att nå just denna nollvisionen, visst ser jag att den naturligtvis kan bli bättre, men det innebär ju lätt att det blir fler moment, och knappast billigare med det..

    Min fråga, ja en fråga som dyker upp ganska ofta..
    Är det verkligen sannolikt att folk som idag väljer att Supa, skjuta heroin eller/och struntar i hjälm/skydd i kombination med avsaknat körkort skulle göra bättre ifrån sig och på så vis hjälpa till att nå "Nollvision" om de fick en enklare/billigare MCutbildning ???????

    I min värld är denna grupp människor redan så urbotat pantade att det skulle förvåna mig om en uppkörningsförättare skulle släppa iväg dem på en BMX, än mindre en motorcykel.

    Jag tycker det är rent fördjävligt att MC-kollektivet ska stå till last för kriminelt pack och deras idioti.

    Kortfattat så står denna grupp åter oss till last, även om det i texten menas att det ska bli enklare och billigare så är det sannolikt inte den tolkningen som regering, försäkringsbolag etc. kommer göra och det är helt klart magstarkt att skylla dödsfall bland körkortslösa på hårdare krav på MCkort.

    Något jag också väljer att ifrågasätta är deras sätt att lägga fram fakta här, framförallt under "Dödade 2011-2012 med och utan körkort", det skulle läggas upp tydligare hur många eller iallafall en uppskattning på hur många aktiva motorcyklister vi har med respektive utan kort.. (Även om jag kan förstå att en sådan siffra kan vara svår att uppskatta..)
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  6. #16
    Ankan1
    Gäst
    Om man utgår från ett (körkort) med normala kunskaper i att ha lärt sig att framföra detta fordon på allmän väg med andra trafikanter samt har en normal dos av (självbevarelsedrift) och en (känsla) för när det kanske kommer att sluta illa så lär nog många om än inte alla klara sig oavsett hur avancerade utbildningarna än må ha blivit.För vad spelar det för roll om någon av de tre tidigare kunskaperna kanske brister radikalt på landsvägen och på så vis sätter de två andra ur spel oavsett hur fin denna körkortsutbildning än må ha varit.

    Finns ju dom som har den nyaste mest tekniska hojen med all säkerhetsutrustning samt de mest dyra skyddskläder som går att hitta med ett av de nyare mc körkorten och lik förbannat så drattar de på ändan i de mest pinsamma situationer där Nisse Röj i öppen Nolan hjälm och trätofflor på en sliten GPZ med ett trettio år gammalt mc kort aldrig lyckas skada sig.Så hur var det nu med ...
    Senast redigerat av Ankan1 den 2014-01-09 klockan 03:08.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Om man utgår från ett (körkort) med normala kunskaper i att ha lärt sig att framföra detta fordon på allmän väg med andra trafikanter samt har en normal dos av (självbevarelsedrift) och en (känsla) för när det kanske kommer att sluta illa så lär nog många om än inte alla klara sig oavsett hur avancerade utbildningarna än må ha blivit.För vad spelar det för roll om någon av de tre tidigare kunskaperna kanske brister radikalt på landsvägen och på så vis sätter de två andra ur spel oavsett hur fin denna körkortsutbildning än må ha varit.

    Finns ju dom som har den nyaste mest tekniska hojen med all säkerhetsutrustning samt de mest dyra skyddskläder som går att hitta med ett av de nyare mc körkorten och lik förbannat så drattar de på ändan i de mest pinsamma situationer där Nisse Röj i öppen Nolan hjälm och trätofflor på en sliten GPZ med ett trettio år gammalt mc kort aldrig lyckas skada sig.Så hur var det nu med ...
    Naturligtvis finns det ehmm.. förbättringar att göra även bland oss själva, det jag menar är att det finns en grupp människor som helst enkelt trivs bättre utanför lagar och regler, och som helt enkelt inte bryr sig. Det är ju den sortens människor som tillåts skapa statistik över dem som HAR körkort.
    Det är väll rimligt på ett sätt då vi talar om olyckor på en MC, men samtidigt så är det ju garanterat så att denna typ av hopanslagning också påverkar parametrar som t.ex försäkring.
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  8. #18
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Fast nu står ju körkortslösa och andra för 40% av omkomna. Så det är väl de andra 60% som vill försöka rädda. Utav det jag läste så är det främst två saker de vill ändra. Det ena att det ska bli billigare/enklare att ta körkort tidigt för att på så sätt börja bygga erfarenhet.

    Det andra var väl vidareutbildning men där känns det ju som de pratar i egen sak. De hoppas väl på att de är de som ska stå för den där vidareutbildningen som gissningsvis inte är gratis.

    Men de betonar ju erfarenhetens betydelse för säkerheten, problemet är ju att erfarenhet kan man ju inte köpa sig till eller utbilda sig till direkt.

  9. #19
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Ser man till hur folk kör idag, så skulle kraven för att ta körkort rentav höjas! Ser man till bilförare så görs det mycket utom att just köra såsom, SMS:a, telefonera, sminka sig, läsa tidningen (!!) etc.

    Jag tog mitt MC-kort i somras och de stora farorna i trafiken som jag ser det är inte andra mc-förare utan förare av andra fordon. Även om jag kan hålla med i att Riskettan inte gav mig särskilt mycket borde den teoretiska kursen avslutas med ett kort prov för att tvinga den som deltar att faktiskt lyssna, så kan vi hoppas att åtminstone något fastnat. Risktvåan för MC var bra och gav mycket tips och tricks i hanteringen av hojen som jag själv nog inte vågat prova på allmän väg.

    Gällande krypkörningen för MC så är den betydelsefull, som en del redan skrivit ex. i köer i rusningstid i Stockholm. Det gäller att man kan behärska sitt fordon i knepiga situationer.

    Summa summarum, riskettan borde bli svårare och risktvåan göras billigare alternativt att man gör detta inslag två gånger i utbildningen?!

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Fast nu står ju körkortslösa och andra för 40% av omkomna. Så det är väl de andra 60% som vill försöka rädda. Utav det jag läste så är det främst två saker de vill ändra. Det ena att det ska bli billigare/enklare att ta körkort tidigt för att på så sätt börja bygga erfarenhet.

    Det andra var väl vidareutbildning men där känns det ju som de pratar i egen sak. De hoppas väl på att de är de som ska stå för den där vidareutbildningen som gissningsvis inte är gratis.

    Men de betonar ju erfarenhetens betydelse för säkerheten, problemet är ju att erfarenhet kan man ju inte köpa sig till eller utbilda sig till direkt.
    Nollvisionen som jag flera gånger tolkat den innefattar olyckor på MC, med eller utan körkort.

    Artikeln handlar ju i stor om hur de vill arbeta för att dårar utan körkort ska få det lättare att ta sitt körkort, precis som att de överhuvudtaget bryr sig

    "40 procent av dem som dödades på motorcykel 2011-2012 saknade körkort. Många av dessa körde lånad eller stulen MC och var påverkade av alkohol och/eller droger i samband med dödsolyckan. Om alla som kör motorcykel har körkort och är nyktra och/eller drogfria under MC-körning skulle dödstalen halveras. SMC anser därför att alla aktörer bör satsa gemensamt på att minska olovlig MC-körning och öka körkortstagandet på MC."
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

Liknande ämnen

  1. GPS utbildning
    Av Shaun i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-06, 17:52
  2. Sänka hojen
    Av Allan K i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 08:45
  3. Flera hojar ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 21:17
  4. Äga flera hojar?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 16:38
  5. SMC:s KNIX utbildning
    Av Hilda i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •