Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 44

Ämne: Kedjebyte

  1. #31
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Såg nu att XLmoto säljer just JT-drev. Så förmodligen är det såna jag har på. Tyvärr rann tiden ut ikväll, dottern hade träning och sedan gick öppnaren till garageporten sönder. Så det har inte blivit rengöring ikväll.
    /Erik

  2. #32
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Det va riktigt schysst!

    Fräck som jag är så får jag då fråga...

    Drivpaket till vz800 -99
    Standard bakdrev och 17kuggat framdrev.... Vad kosta? )
    Det beror ju på vilket drivpaket. Nu hade jag lagt upp 5 olika paket till Maraudern. O-ring, X-ring och Z-ring.(Regina, EK, RK, JT) Alla paket går att ändra i drevningen förutom Reginas Z.

    Men, VZ är ju också en sån där dyr historia med fet 530 kedja och då med massor av länkar, 116 stycken. Dock, ett "svart/steel" JT-kit(typ den på ebaylänken) kostar då 974:- Vill man ha en gold(guldplattor på sidorna) så är det ett tillägg på 58:-

    Dom flesta brukar ju förändra bara en kugg(motsvarar då 2-3 bak) Dock så har du säkert koll på det där och jag noterade att eftersom det fanns tom ett 18 drev huh!?! ....så det har alltså funnits en efterfrågan pga fel drevning från fabrik?

    Dock, med 2 kugg förändring så räcker nog inte 116 länkar utan man måste gå på en 118....och då hamnar den på 991:-

    Oavsett var och oavsett vilket märke man nu köper en x-ringpaket så glöm inte bort att nuförtiden levereras dom enbart med nitlås. Ibland är kedjorna t om färdignitade.(bort med sving på dom flesta hojarna)
    Personligen är jag lite emot clipslås, men om man nu måste ha en sån så måste den alltid beställas separat. Om nu inte annat, så för att ta sig till en nitare. (till 530JT kedja kostar den 21:-)

    Maraudern är ju dessutom en ganska vanlig hoj, så oavsett kedjelängd, drevning upp/ner bak eller fram så fanns allt i europa.
    Senast redigerat av V Saarela den 2014-01-08 klockan 04:52.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Det beror ju på vilket drivpaket. Nu hade jag lagt upp 5 olika paket till Maraudern. O-ring, X-ring och Z-ring.(Regina, EK, RK, JT) Alla paket går att ändra i drevningen förutom Reginas Z.

    Men, VZ är ju också en sån där dyr historia med fet 530 kedja och då med massor av länkar, 116 stycken. Dock, ett "svart/steel" JT-kit(typ den på ebaylänken) kostar då 974:- Vill man ha en gold(guldplattor på sidorna) så är det ett tillägg på 58:-

    Dom flesta brukar ju förändra bara en kugg(motsvarar då 2-3 bak) Dock så har du säkert koll på det där och jag noterade att eftersom det fanns tom ett 18 drev huh!?! ....så det har alltså funnits en efterfrågan pga fel drevning från fabrik?

    Dock, med 2 kugg förändring så räcker nog inte 116 länkar utan man måste gå på en 118....och då hamnar den på 991:-

    Oavsett var och oavsett vilket märke man nu köper en x-ringpaket så glöm inte bort att nuförtiden levereras dom enbart med nitlås. Ibland är kedjorna t om färdignitade.(bort med sving på dom flesta hojarna)
    Personligen är jag lite emot clipslås, men om man nu måste ha en sån så måste den alltid beställas separat. Om nu inte annat, så för att ta sig till en nitare. (till 530JT kedja kostar den 21:-)

    Maraudern är ju dessutom en ganska vanlig hoj, så oavsett kedjelängd, drevning upp/ner bak eller fram så fanns allt i europa.
    Ja, jag har provkört med 17kugg i fram och upplevde den utväxlingen som mycket trevligare, skillnaden känns nog större just för att VZán är så himla lågt växlad!

    Så du menar alltså på fullaste allvar att man kan få loss en kedja + drev för 991 ?
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  4. #34
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Ja, jag har provkört med 17kugg i fram och upplevde den utväxlingen som mycket trevligare, skillnaden känns nog större just för att VZán är så himla lågt växlad!

    Så du menar alltså på fullaste allvar att man kan få loss en kedja + drev för 991 ?
    Jodå. Om du kikar runt på min facebook där jag skärmdumpat(från min pågående projekt med webshop) lite grejjor, så torde du märka att det är inget fel på priserna. https://www.facebook.com/saarelainorr?ref=hl

    Jag har inte igång shopen ännu, men har börjat sälja grejjor redan till folk som ringer o kommer förbi sen o hämtar.
    Jag har också avtalet klart med transport(så jag kan hålla fast pris 69:- oavsett om man flänger på ett helt väskkit eller ett "två meter" långt customsystem).
    Väntar bara på den första kunden så jag får aktivera transporten o provskicka också

    Annars, om JT kan du läsa här:
    Drev: http://www.jtsprockets.com/
    Kedjor: http://www.jtsprockets.com/chain?ref=cmd1

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Tja..... Ill beee baack
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  6. #36
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    ....Jag har inte igång shopen ännu, men har börjat sälja grejjor redan till folk som ringer o kommer förbi sen o hämtar.
    Off Topic: Det var tusan, du har blivit webbhandlare? Hur skall du hinna flänga Europa runt på moppe eller Innova nu när du får en webbshop att sköta? (tänker dess logistik...)

  7. #37
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Såg ut som stålborste?....fast det är det väl inte?(mopeden har ju inga o-ringar)

    Förresten, du vet om att det är totalt förbjudet att spruta med högtryck i kedjan?
    Det är nylonborst.

    Och ja, jag vet att man inte får köra högtrycken på kedjan. Men troligtvis är felet mitt bristande underhåll. Kollade lite (hann inte göra rent) på kedjan igår kväll, och det ser ut som att det är en vanlig standardkedja utan O-ringar. För sällan jag smort kedjan är nog det stora problemet.
    /Erik

  8. #38
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Off Topic: Det var tusan, du har blivit webbhandlare? Hur skall du hinna flänga Europa runt på moppe eller Innova nu när du får en webbshop att sköta? (tänker dess logistik...)
    Slutklämmen förklarar kanske?
    http://www.youtube.com/watch?v=4PhM8KJJMzs

  9. #39
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Det är nylonborst.

    Och ja, jag vet att man inte får köra högtrycken på kedjan. Men troligtvis är felet mitt bristande underhåll. Kollade lite (hann inte göra rent) på kedjan igår kväll, och det ser ut som att det är en vanlig standardkedja utan O-ringar. För sällan jag smort kedjan är nog det stora problemet.
    Ja, det förklarar väl lite milen. nu när du säger det så ser man ju också på din bild att sidoplattorna är nära rullarna. 1983 så satt det ju inga tätningar i kedjorna.....

    Idag lägger man på en liten slant och köper en o-ringskedja, eller det som nu är modernt, x-ring.
    En tätad kedja behövs ju heller inte smörjas ofta, brukar lägga på lite på insidan cirka var 300:e mil.

  10. #40
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    När jag köpte drivpaketet hade jag ingen aning om vare sig O-ringar eller X-ringar i kedjor. Jag trodde att det var annat som skilde dem åt. Jag har lärt mig otroligt mycket tack vare min gamla renoveringsbenägna hoj som jag köpte för snart ett år sedan.

    Nu har jag i alla fall gjort rent kedjan, tog lysfotogen och sedan borsten. Sedan torkade jag av hela med en trasa, sedan kedjeolja. Den får hålla ett tag till. Sedan beställer jag nog ett drivpaket av herr VS till våren, när ekonomin återhämtat sig lite efter julen.

    En sak, är det någon som har Biltemas nitapparat? Var och tittade på den idag, innehöll en massa delar och en väldigt bristfällig manual. Hur använder man den? Eller är det bättre att köpa en annan någon annanstans?
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Uppfinning för kedjebyte och en fråga!
    Av MEHall i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-11-25, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •