Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 44

Ämne: Kedjebyte

  1. #11
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Skitiga blöta asfaltsvägar verkar också vara slitsamt.

    Nu blev det lite skugga så bilden är lite mörk, hoppas att ni ser ändå. Den skruvmejseln jag tryckt in är ca 4 mm tjock, men jag har inte mätt den.



    Drevet ser ut så här, ser inte så slitet ut i mina ögon. Drivpaketet bytte jag i somras, ca 500 mil sedan skulle jag gissa på.

    Det där ju bara att åka minst 500 mil till.Kanske ännu mer om du tar bort all skit

  2. #12
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Anledningen till att jag funderat på att byta kedja är att jag tycker att det hugger ibland i låga farter. Har tyckt att det känns som kedjan, men det kanske är något annat. Framför allt vid gaspådrag. Kedjan är lagom spänd tycker jag. Jag har dock inte kollat om den är olika sliten, med olika sträckning.
    /Erik

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Anledningen till att jag funderat på att byta kedja är att jag tycker att det hugger ibland i låga farter. Har tyckt att det känns som kedjan, men det kanske är något annat. Framför allt vid gaspådrag. Kedjan är lagom spänd tycker jag. Jag har dock inte kollat om den är olika sliten, med olika sträckning.
    Kan ju bli så lite på vissa kedjor om dom nyper i rullarna.Kan nog bero på för slags kvalite på kedjan.En Biltema kedja skulle jag tro är så i tanke på att bromspads och skivor är skräp.

  4. #14
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Anledningen till att jag funderat på att byta kedja är att jag tycker att det hugger ibland i låga farter. Har tyckt att det känns som kedjan, men det kanske är något annat. Framför allt vid gaspådrag. Kedjan är lagom spänd tycker jag. Jag har dock inte kollat om den är olika sliten, med olika sträckning.
    Ska du byta 1032kr med förstärkt o ring kedja här

    http://s-racing.se/Docs/Drivpaket_screen.pdf

  5. #15
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    XJ400 (som jag har) och XJ550 delar ju på nästan allt i konstruktionen. Till XJ550 finns även en "extra förstärkt" kedja som kostar ytterligare 250 kr. Är det värt för mig som är värdelös på underhåll att köpa en sån i stället så att den håller längre?

    Enligt den där tabellen så ska 400 ha 102 länkar, men den jag har och vad jag sett i andra tabeller så ska både 400 och 550 ha 104 länkar. Borde ju vara samma då båda har 16/45 kuggar på dreven och ramen är samma på båda hojtyperna.
    Senast redigerat av erikn den 2014-01-06 klockan 23:05.
    /Erik

  6. #16
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Never ever look back you're not going in that direction!

  7. #17
    Det där drivpaketet ser ut att vara några år på nacken
    Behöver ju inte vara fel på kedjan. Skiljer ruggigt mycket också på drevkvalite. När jag har köpt drivpaket så har jag i första hand sökt via drevmärke.

    Ett tecken på att nåt är galet är när den börjar hacka. Enklast är att lyfta baken på den. Snurra sakta runt och känna om den kärvar på vissa ställen och om den är olika spänd.
    Sen får man ju inte glömma att det sitter ett framdrev också som snurrar typ 3ggr mer än bak.


    Kedjan är ju en fet 530 kedja och hojen har väl inte direkt effekt/vrid för behov av något avancerat drivpaket. Blir mäkta förvånad att den bara höll 500 mil med tanke på dagens kedjor och drev(i jämförelse med 1983)

    En kedjas styrka mäts i sk "Average tensile strenght". Paketet ovan som rekommenderas ser ut att det blir då en 530SROZ. O-ringskedja och duger gott till din hoj och lite till.
    En 530 o-ringskedja ligger väl på strax under 4000kg och rekommenderas nuförtiden till hojar strax under 1000 kubik
    OZ i SROZ betyder att det är en sk skruvnitlås. Fick reda på när jag senast best en SROZ till kund att dom hade lite problem med låsen så det földe med ett vanligt nitlås. Ser på din bild att du har monterat ett clipslås, så kolla att den finns med, annars beställ den separat.
    Senast redigerat av V Saarela den 2014-01-07 klockan 05:18.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En fråga som kan ge många olika svar. Men regeln är nog oftast att byta både drev och kedja samtidigt. Till din hoj som inte, antar jag , körs på blöta skitiga grusvägar borde ett drivpaket hålla 1500- 2000 mil. En förutsättning är ju att inte kedjan har varit för hårt spänd utan har det slack som står i manualen. Inte fel att spraya med kedjeolja. Detta gäller ju då om du har en O-ring eller x-ring kedja.
    Har själv en Transalp som går på alla underlag och jag byter varje vår för att inte få problem på sommaren.
    Bara kedja då och från Biltema?
    Tänkte då på att TA har drivpaket från den dyrare sidan.

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Månne Visa inlägg
    Allt på Ebay som glimmar är inte guld
    Dom dyra frakterna(speciellt från England) brukar förstöra ekonomin i det....
    Senast redigerat av V Saarela den 2014-01-07 klockan 07:26.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Allt på Ebay som glimmar är inte guld
    Dom dyra frakterna(speciellt från England) brukar förstöra ekonomin i det....
    Jag har personligen fått ganska bra fraktpriser ifrån England när jag handlat grejer där, även om de kommit ifrån Asien.

    Handlar jag däremot ifrån USA då brukar det få vara ett lass med prylar på en gång, alternativt att man går ihop flera stycken och handlar för att det ska löna sig med frakten...
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

Liknande ämnen

  1. Uppfinning för kedjebyte och en fråga!
    Av MEHall i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-11-25, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •