Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 44

Ämne: Kedjebyte

  1. #1
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816

    Kedjebyte

    Ja hur är det? Byter man bara kedja ibland eller byter man alltid dreven också?

    I somras bytte jag hela drivpaketet. Kommer inte ihåg exakt vilken kvalitet, köpte det på XLmoto.se. Nu några hundra mil senare så kan jag dra ut kedjan från drevet en bit, alltså dags för byte. Jag ska erkänna att jag inte detaljstuderat skicket på dreven så det är en liten osäkerhetsfaktor.

    Anledningen till frågan är att kompletta drivpaket kostar bra mycket mer än bara en kedja.
    /Erik

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Ja hur är det? Byter man bara kedja ibland eller byter man alltid dreven också?

    I somras bytte jag hela drivpaketet. Kommer inte ihåg exakt vilken kvalitet, köpte det på XLmoto.se. Nu några hundra mil senare så kan jag dra ut kedjan från drevet en bit, alltså dags för byte. Jag ska erkänna att jag inte detaljstuderat skicket på dreven så det är en liten osäkerhetsfaktor.

    Anledningen till frågan är att kompletta drivpaket kostar bra mycket mer än bara en kedja.
    En fråga som kan ge många olika svar. Men regeln är nog oftast att byta både drev och kedja samtidigt. Till din hoj som inte, antar jag , körs på blöta skitiga grusvägar borde ett drivpaket hålla 1500- 2000 mil. En förutsättning är ju att inte kedjan har varit för hårt spänd utan har det slack som står i manualen. Inte fel att spraya med kedjeolja. Detta gäller ju då om du har en O-ring eller x-ring kedja.
    Har själv en Transalp som går på alla underlag och jag byter varje vår för att inte få problem på sommaren.

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En fråga som kan ge många olika svar. Men regeln är nog oftast att byta både drev och kedja samtidigt. Till din hoj som inte, antar jag , körs på blöta skitiga grusvägar borde ett drivpaket hålla 1500- 2000 mil. En förutsättning är ju att inte kedjan har varit för hårt spänd utan har det slack som står i manualen. Inte fel att spraya med kedjeolja. Detta gäller ju då om du har en O-ring eller x-ring kedja.
    Har själv en Transalp som går på alla underlag och jag byter varje vår för att inte få problem på sommaren.
    Varje vår? Jag körde 2500mil med min första Tiger med 105hk,fanns inget fel på varken drev eller kedja när jag bytte den till en ny.Och inte behöver ju kedjan vara slut för att den går att dra ut den en bit från drevet.Går ju att göra på en ny ju.Frågan är väl hur mycket.

  4. #4
    Då har du haft fel kedja Engström

    Skillnad mellan ett nytt och ett kronslut drivpaket är att på en ny kan man inte "röra en millimeter ens" och en kronslut så kan man trycka in en normalstor skruvmejsel mellan.
    Allt däremellan får man då göra en bedömning. Att den rör på sig en liten bit från kedjan betyder inte att den är dålig.

  5. #5
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Då har du haft fel kedja Engström

    Att den rör på sig en liten bit från kedjan betyder inte att den är dålig.
    Är ju det jag menade juu. Fel kedja??inte vet ja satt på hojen när den var ny.

  6. #6
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144

    Mejseln

    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Då har du haft fel kedja Engström

    Skillnad mellan ett nytt och ett kronslut drivpaket är att på en ny kan man inte "röra en millimeter ens" och en kronslut så kan man trycka in en normalstor skruvmejsel mellan.
    Allt däremellan får man då göra en bedömning. Att den rör på sig en liten bit från kedjan betyder inte att den är dålig.
    Trycka in en mejsel ! vart då ?

  7. #7
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Mellan kedjan och bakdrevet förstås. Är kedjan inte slut så ska det knappt gå. Kedja och drev slits samtidigt med varandra så att sätta ny kedja på gamla drev är att be om trubbel så att säga.
    Att byta hela drivpaketet är enligt mig sunt förnuft.




    Senast redigerat av MEHall den 2014-01-06 klockan 19:07.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Varje vår? Jag körde 2500mil med min första Tiger med 105hk,fanns inget fel på varken drev eller kedja när jag bytte den till en ny.Och inte behöver ju kedjan vara slut för att den går att dra ut den en bit från drevet.Går ju att göra på en ny ju.Frågan är väl hur mycket.
    Inga spydigheter, tack. Om man kör ganska mycket skitiga , blöta grusvägar har man ju ett ganska stort kedjeslitage.

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Inga spydigheter, tack. Om man kör ganska mycket skitiga , blöta grusvägar har man ju ett ganska stort kedjeslitage.
    Skulle vara dä då

  10. #10
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Skitiga blöta asfaltsvägar verkar också vara slitsamt.

    Nu blev det lite skugga så bilden är lite mörk, hoppas att ni ser ändå. Den skruvmejseln jag tryckt in är ca 4 mm tjock, men jag har inte mätt den.



    Drevet ser ut så här, ser inte så slitet ut i mina ögon. Drivpaketet bytte jag i somras, ca 500 mil sedan skulle jag gissa på.

    /Erik

Liknande ämnen

  1. Uppfinning för kedjebyte och en fråga!
    Av MEHall i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-11-25, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •