Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 41

Ämne: Hur började er "Mc-karriär" ?

  1. #11
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    Snygg hoj, är lite insnöad på äldre offroad hojar ! Skulle kunna tänka mig en sådan idag

  2. #12
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Började med en Yamaha RD 200 vid 17 års åldern.
    Den kände jag inte till,,, årsmodell? Vill googla/leta efter info !

  3. #13
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Första moppen var en Compact med 2-växlad Husqvarna. När jag googlar hittar jag bara handväxel, mitt minne säger mig fotväxel men jag kan komma ihåg fel, det är ändå 1979 vi pratar om.

    Sedan blev det en flakmoppe. Vi var flera som körde flaka, min var modifierad av någon tidigare ägare så jag hade ett mindre flak. Dessutom hade jag en udda modell, den hade 23" bakhjul. Alla andra var 20". En av polarna hade en Puch flaka, den hade skivbroms fram.

    Sedan skaffade ena polaren en Yamaha DT 125, den provade man några gånger. Där kom suget efter MC, men det blev inte förrän dottern fick moppe och man köpte sig en egen som det blev av, moppe går för långsamt att pendla 3 mil till jobbet med. Så 30 år efter B-kortet så fick man dit ett A också.
    /Erik

  4. #14
    Hondamannen
    Gäst
    Jag har alltid haft ett stort intresse för fordon. Den svarta bilen i annonsen tillverkades i Iran för många år sedan och min ägde 3 såna nya. Ni vi åkte till min skola där hon också jobbade, jag var 5 och ett halvt år gammal, så körde hon och kopplade me jag växlade bilen. växelspaken är som en parapylkrycka. Jag tyckte att det var skitskul :-)


    http://www.citroenet.org.uk/foreign/...ane/jiane.html



    Sex månader innan vi lämnade Iran köpte min far en sån här honda cg 125 sprillans ny åt sin lillebror.

    http://www.bikepics.com/pictures/1919002/

    Jag satt många gånger på tanken och ibland fick jag gasa vilket jag tyckte var jävligt kul.

    Sen hade jag vid 14-15 åldern 2 mopeder, suzuki k50 och yamha fs1.

    När jag examinerades ut från universitetet 2005 såg tog jag mckortet. Första hojen var en yamaha sr 250 special.
    Senast redigerat av Hondamannen den 2014-01-10 klockan 21:43. Anledning: glömt den översta länken

  5. #15
    Medlem pepe1302s avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    63
    Började köra moppe strax innan jag skulle fylla 13, en zündapp ks 50.
    Denna följdes av puch dakota, Sachs Compact, Gilera och säkert några andra till som trimmades friskt till den lokala polisens förtret. När man uppnådde moppeålder var det inte lika roligt utan då köpte jag en Sachs 125 cc som kördes under vintern i Dalarna. Köpte kläder på överskottslagret på orten sen körde vi överallt alltid.
    Ungdomlig dårskap som man ruskar på huvudet på idag och man funderar på hur illa det kunde gått. Är man 16 år och odödlig överlever man tydligen allt ;-)

    Har nu 30 år senare tagit upp tråden igen och började i rätt ände denna gången med först körkort innan jag gett mig ut på vägarna.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Intressant tråd!

    Jag införskaffade först en EU-moppe i syfte att "övningsköra" med i trafik eftersom jag saknar bilkörkort.

    Så från min 50cc Kymco klev jag sedan vidare till en Aprilia Atlantic 500cc MC-scooter, och därifrån vidare till en Kawa EN500 till min nuvarande Kawa Drifter 800. Tror det dröjer innan jag går vidare då jag stortrivs med Driftern...

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholmsregionen
    Inlägg
    3
    Puch Alabama. 14 bast. Den hade semestergas så man behövde inte hålla i styret. Man kunde titta på utsikten, ta fram ett papper och tobak för att rulla en cigg. Tända gjorde man med en Zippo det enda som funka i den svindlande farten av 50 knyck;-)

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Intressant tråd!

    Jag införskaffade först en EU-moppe i syfte att "övningsköra" med i trafik eftersom jag saknar bilkörkort.

    Så från min 50cc Kymco klev jag sedan vidare till en Aprilia Atlantic 500cc MC-scooter, och därifrån vidare till en Kawa EN500 till min nuvarande Kawa Drifter 800. Tror det dröjer innan jag går vidare då jag stortrivs med Driftern...
    Ooohhhh drifter <3
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  9. #19
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Snygg hoj, är lite insnöad på äldre offroad hojar ! Skulle kunna tänka mig en sådan idag
    kul, undrar om de går få tag på bara. men vilken moppe till att ta stryk denna Sukka
    jag och min bror turades om och körde som idioter, lade den hundra ggr säkert både på asfalt och uppe i bergen, men den bara gick och gick ..


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  10. #20
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Puch Dakota -75:a, fortfarande i min ägo med milställningen ca 600 mil som jag tog över efter min far som fick den ny.

    Vid fyra års ålder provsatt jag en större MC har jag fått berättat, sen den dagen förstod min mor att jag skulle börja köra hoj en dag. Detta fick vänta sisådär 25 år till, men idag har jag äntligen kort och hoj. Kör idag F800R, funderar nu på att investera i en gammal 80-talshoj för ombyggnad till caféracer som projekt...

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 15:07
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •