Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 43

Ämne: mc-val

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    mc-val

    Hej,

    Har ni också lika svårt som jag när ni ska välja hoj? Hos mig är det inte bara mitt intresse som begränsar urvalet men även fysiska problem som reducerar mitt urval markant. Självklart så har plånboken också sin inverkan. Vibrationer är också en annan sak som begränsar urvalet.

    Sporthojar tycker jag ju inte om. Offroad klarar jag inte eftersom de har styret högt upp placerat. Hojar med kåpor som cbf 1000, deuaville 700 gillar jag normalt sett inte.

    Veteranhojar gillar jag men eftersom jag inte kan reparera och gillar att åka långt så brukar jag avstå från att köpa veteranhoj samt jag har vissa bekymmer med höften och klarar förmodligen inte längre att kicka längre.

    Landsvägshojar gillar jag men ratar en del modeller då de saknar ABS. Glidare gillar jag och återstår och se om jag kan köra en längre sträcka med dem. Om jag klarar det så gillar jag dragstar 1100 classic, vn 900 classic samt c800. Om jag klarar det då vet jag vad jag vill ha som nästa hoj. Helt klart en glidare.

    Har en budget på max/drygt 50 000 kr.

    Helst vill jag ha en glidare men funkar det inte så är det några få landsvägshojar som är intressanta. Nc750sd, er-6N, cb1100ex, sr 400.

    cb1100ex är för dyr, sr 400 tror jag inte att klarar kicka samt är kanske lite klen för en längre resa om man nu eventuellt vill ha ngn passagerare med sig.

    Gillar mest twinnar samt enstånkor.

    BMW gillar jag inte, moto guzzi vibrerar för mkt, harley har jag inte råd med.

    Det är som att hitta en nål i en höstack.

    Har ni också det lika svårt som jag när ni ska hitta en hoj?

    Tips, råd?
    Senast redigerat av Hondamannen den 2014-01-06 klockan 00:01.

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Triumph Bonneville? Säg 07-

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Jag har kört Bonneville ett antal gånger. Är ett inte intresserad av triumph heller



    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Triumph Bonneville? Säg 07-

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Svårt och svårt...kan ju vara svårt att betämma sig vilken man ska välja nästa gång.Kanske en ny Explorer eller Ktm,Bmw,Xtz 1200 troligtvis nån av dom,men lär nog inte bli en ny fören tidigast 2015.Är lite svag för vissa sport och touringmaskiner mä.Har inga krämpor så det brukar inte va nå problem och lite vibrationer har ju dom flesta hojar.Explorern är rätt vibrationsfri tack vare 3,a.Värst är nog en stånka och så finns det ingen med tillräckligt med effekt för min körning.

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Oftast har man väl ett krav vad hojen ska klara av. Ekonomiskt läge osv. Som förstahojsköpare är det nog inte så lätt.
    Jan

  6. #6
    Hondamannen
    Gäst
    Har man krämpor, ett visst intresse samt en budget på 50 000 kr så har man ett begränsat urval. Jag är dock igen första hojsköpare.


    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Oftast har man väl ett krav vad hojen ska klara av. Ekonomiskt läge osv. Som förstahojsköpare är det nog inte så lätt.

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Svårt och svårt...kan ju vara svårt att betämma sig vilken man ska välja nästa gång.Kanske en ny Explorer eller Ktm,Bmw,Xtz 1200 troligtvis nån av dom,men lär nog inte bli en ny fören tidigast 2015.Är lite svag för vissa sport och touringmaskiner mä.Har inga krämpor så det brukar inte va nå problem och lite vibrationer har ju dom flesta hojar.Explorern är rätt vibrationsfri tack vare 3,a.Värst är nog en stånka och så finns det ingen med tillräckligt med effekt för min körning.
    KTM vore nog något för dig. Hk i överflöd
    Jan

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    KTM vore nog något för dig. Hk i överflöd
    Ja provkörning kommer att ske naturligtvis

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Har man krämpor, ett visst intresse samt en budget på 50 000 kr så har man ett begränsat urval. Jag är dock igen första hojsköpare.
    Visst är det så,man lär ju anpassa sig.Mitt intresse är ny maskin när jag byter så får bli avkall på andra saker som bil etc.

  10. #10
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    En kompis köpte en FJR1300 för 50.000. Det enda som talar emot den är väl om man inte gillar utseendet. Den är väl rätt hög också kanske.

    Pratar man glidarhojar m a p customhojar så vet jag inte som det finns speciellt många som är sköna att åka långa sträckor på ett bräda på. Det ska väl vara dom största modellerna som mest påminner och pimpade guldvingar. Det sägs att japsarna bygger in obalans i sina customhojar för att de ska vibrera, det säljer visst bättre

    /Freddo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •