Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Sänka kravet för utbildning så att flera tar körkort?

  1. #1
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414

    Sänka kravet för utbildning så att flera tar körkort?

    Läste den här artikeln http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...an-korkort-dog

    Vet inte om jag tycker att det är helt rätt väg att gå, att sänka kravet bara för att folk inte tar körkort. Absolut kan krypkörningsmomentet ändras så att det är mer förlåtande osv. Men det skulle vara intressant att se statistik över hur många av de som kört ihjäl sig på mc utan körkort som faktiskt varit inskrivna på körskola för att ta aktuell behörighet.

    Det nämns även att riskutbildningarna blivit tillagda de senaste åren för att göra individen mer riskmedveten. Den som är uppvuxen i Sverige från 70 och frammåt är nog ganska väl "i tutad" att alkohol och trafik inte är en jätte bra ide. Så att diskutera det i 3-4 timmar med andra vuxna människor för att det är obligatoriskt känns även det rätt meningslöst. Risk2, den praktiska delen är ju däremot lite mer givande. Tycker i alla fall jag.

    Vad är eran åsikt kring detta ?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Läste den här artikeln http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...an-korkort-dog

    Vet inte om jag tycker att det är helt rätt väg att gå, att sänka kravet bara för att folk inte tar körkort. Absolut kan krypkörningsmomentet ändras så att det är mer förlåtande osv. Men det skulle vara intressant att se statistik över hur många av de som kört ihjäl sig på mc utan körkort som faktiskt varit inskrivna på körskola för att ta aktuell behörighet.

    Det nämns även att riskutbildningarna blivit tillagda de senaste åren för att göra individen mer riskmedveten. Den som är uppvuxen i Sverige från 70 och frammåt är nog ganska väl "i tutad" att alkohol och trafik inte är en jätte bra ide. Så att diskutera det i 3-4 timmar med andra vuxna människor för att det är obligatoriskt känns även det rätt meningslöst. Risk2, den praktiska delen är ju däremot lite mer givande. Tycker i alla fall jag.

    Vad är eran åsikt kring detta ?

    Det har varit min åsikt hela tiden.
    Jag tror inte att man kan lyssna på "dont drink and drive" grejer för mycket, man kan nog inte heller helt utgå från att alla är lika funtade som de som redan begriper att man inte kör berusad.

    Risk2an tyckte jag var givande, en hel del aha-upplevelser, men främst var det jäkligt roligt!

    Kraven är minst sagt rimliga, kostnaden för utbildningen är däremot rent ocker.
    Jag körde 8st 60min lektioner, risk 1+2, teoripaket, 1 uppskriv + 1 uppkörning och tror jag i runda slängar hamnade vid 16.000 (högst ungefärlig summa, tror det vart mer.)
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  3. #3
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Håller med ovanstående. Det som tar tid på körskolan är precis krypkörningen. Jag körde 4 st dubbellektioner (2x40) annars som ovan men inget teoripaket. Testade online-test ett antal gånger, hade godkänt alla gånger. Hade iofs lite plus då ena dottern precis tagit körkort och den andra håller på. Jag körde upp i okt 2012, 48 år gammal.
    /Erik

  4. #4
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Jag tror absolut att det går att göra utbildningen vettigare och mer relevant. Att visa att man som förare kan hantera hojen i både hög och låg hastighet tycker jag faktiskt blir viktigare ju mer jag själv kört. Däremot så upplever jag att det är alldeles för mycket fokus på slalomkörning i snigelfart. Har spenderat en hel del tid på körskolan under sommaren, som åskådare och inte som elev. Tycker att det är fullt görbart att se vilka som faktiskt har kontroll på cykeln och de som inte har det trots att foten kan hjälpa till lite vid olika tillfällen. Det borde en provförättare också kunna se kan jag tycka.

    Att ställa lägre krav på utbildningen för att (vad jag har fått för mig) "ett få tal" kör utan giltig behörighet. Anser jag är idioti om det blir "för lätt". Kunskaperna behövs i trafiken, framför allt när man färdas på två hjul...
    Har sett en hel del riktigt risiga förare som fick sina kort på köpet när hojkortet kom med på köpet till B-behörigheten.
    Det som i det här fallet skulle kunna göra en skillnad eftersom det är ekonomi med i det hela är att på något sätt reglera lektionskostnaderna. Vilket blir väldigt konstigt att göra på en privat marknad....

    Har inga lösningar bara åsikter

  5. #5
    Medlem pepe1302s avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    63
    Som nybliven innehavare av mc och kort kan jag bara tycka att om man lättar på kraven för att fler ska klara av uppkörningen urholkar man enbart kvalitén på utbildningen. Jag tyckte att risk-ettan var för mig (46 år haft b-körkort i 26 år) var ganska meningslös. Risk-tvåan tycker jag däremot var givande men den skulle kunna utvecklas ytterligare. Som nybliven mc-förare är man inte fulländad men man skall kunna visa upp en acceptabel hantering av hojen.

    Sedan har man förhoppningsvis ett visst mått av överlevnadsinstinkt och kör efter sin kapacitet/erfarenhet.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  6. #6
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Njae, lätta på kraven känns märkligt. Så svårt är det inte, det är ju mer kostnaden som är problemet. Sedan kan jag tycka att vissa delar inte är så bra. Som t ex Risk 1:an, den tillför verkligen ingenting. Att man inte ska köra berusad är inte en utbildningsfråga. Det är en attitydsfråga och den löser man inte på en kvällslektion. Den skulle dock kunna vara kvar men med annat innehåll, typ att man får reda på de vanligaste fällorna när man är ute och övningskör. Mer av en tips och råd till elev och handledare.

    Risk 2:an tycker jag är riktigt bra och där vart det några aha-upplevelser. Den skulle man ju vilja ha in så tidigt som möjligt. Men man måste ju ha grundläggande färdigheter för att den inte ska bli farlig, höll på sluta illa för en kille när jag gick.

    Körkortsprovet skulle kunna ändras vad det gäller manöverbanan. Vad är syftet med att leda hojen t ex? Kör man glidare så får man ju som en märla och det kommer ju aldrig bli aktuellt att jag knuffar runt på den utan att gränsla den.

    Körningen i korridoren är också rätt tveksam, vem skulle få för sig att köra på ett sånt trångt ställe IRL?

    Reglerna kring vilket fordon man måste ha för att köra upp känns ju också märkliga när de inte stämmer överens med körkortsklasserna.

    Vad man gör åt folk med dålig attityd vet jag inte, men lättare utbildning lär inte hjälpa tror jag. Det leder väl mest till att kunskapen sjunker generellt ute på vägarna.

    /Freddo

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Jag tror absolut att det går att göra utbildningen vettigare och mer relevant. Att visa att man som förare kan hantera hojen i både hög och låg hastighet tycker jag faktiskt blir viktigare ju mer jag själv kört. Däremot så upplever jag att det är alldeles för mycket fokus på slalomkörning i snigelfart. Har spenderat en hel del tid på körskolan under sommaren, som åskådare och inte som elev. Tycker att det är fullt görbart att se vilka som faktiskt har kontroll på cykeln och de som inte har det trots att foten kan hjälpa till lite vid olika tillfällen. Det borde en provförättare också kunna se kan jag tycka.

    Att ställa lägre krav på utbildningen för att (vad jag har fått för mig) "ett få tal" kör utan giltig behörighet. Anser jag är idioti om det blir "för lätt". Kunskaperna behövs i trafiken, framför allt när man färdas på två hjul...
    Har sett en hel del riktigt risiga förare som fick sina kort på köpet när hojkortet kom med på köpet till B-behörigheten.
    Det som i det här fallet skulle kunna göra en skillnad eftersom det är ekonomi med i det hela är att på något sätt reglera lektionskostnaderna. Vilket blir väldigt konstigt att göra på en privat marknad....

    Har inga lösningar bara åsikter
    Låt risk 1 och 2 fortsatt vara obligatoriskt, men gratis! )

    Problem solved! xD
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  8. #8
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det finns inga gratisluncher...

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Jag glömde markera ironin, sorry
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    Idag kan ju outbildade mc förare "utbilda" nya förare, jag menar gamla som fick sitt körkort så att säga kortet på köpet. Det är ju bara att skaffa körkortstillstånd & en handledare hänga på sig övningsvästen och börja köra. Gör sen risk 1 & 2 och kör upp,, Så gjorde jag mitt körkort kostade mig 6500 kr. Detta kan ju pågå länge till när jag har haft kortet i 5 år så kan jag ju börja "utbilda" om jag skulle vilja.

Liknande ämnen

  1. GPS utbildning
    Av Shaun i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-06, 17:52
  2. Sänka hojen
    Av Allan K i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 08:45
  3. Flera hojar ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 21:17
  4. Äga flera hojar?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 16:38
  5. SMC:s KNIX utbildning
    Av Hilda i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •