Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 68

Ämne: Bmw r1100gs

  1. #21

  2. #22
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Tillbaka till köpet av en 1100Gs 95a. Jag tror att är den skött så är det ett bra köp, som kan roa dig många mil på olika typer av vägar.
    Jan

  3. #23
    Hondamannen
    Gäst
    Sorry Ts för att jag spårade ur tråden!

  4. #24
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    det är lugnt, det är nyttigt med all info som kommit fram, absolut.
    man lär sig hela tiden en massa.... jag tänkte som så att kardan lösningen kunde ju vara bra på en sådan touring/grus hoj och slippa så att säga gegga med kedja och sånt när man är ute och reser som jag får göra med min sporthoj. inte att man ej är van, men ändå tänkte att det verkar smidigt.
    så är det såklart både för och nackdelar med det mesta. tyvärr är inte dokumenterad historik med hojen så där får jag gå på skick och känsla vad gäller koppling och drivlina. har ägt en glidare med kardan, och den påstod man också vred sig när gasade på... det märkte jag inte eller så blev jag immun när väl kört in mig på den annars lite speciella hojen så det var inget jag någonsin tänkte på.
    Sedan är det visserligen lite charmen med motorcyklar ju, att varje modell har ju någon liten egenskap... så där. sedan är det en sak om man hatar den egenskapen eller tycker den ger hojen en karaktär ... typ. MEN såklart får det inte fördärva körglädjen då är det en negativ egenskap och inget charmigt alls


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  5. #25
    Hondamannen
    Gäst
    Foosi, har jag skrivit tillräckligt för att få dig på andra tankar ? :-) Om inte besök svenska bmw klubben....

  6. #26
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Foosi, bry dig inte om propaganda hit eller dit,kolla upp hojen å bilda egen uppfattning själv. Sen är du välkommen till GS club Sweden på FB
    Jan

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Jan, vi får vara överens om att du och jag har olika åsikter om detta. Jag baserade min uppfattning på alla inlägg som man läser på svenska bmw klubben, advrider mm...

    De gör vackra motorcyklar,många gånger tekniska avancerade och så länge det funkar så är det frid och fröjd men när det är ngt som krånglar då vill jag inte vara ägare till den.

    En bekant har en k 1200 gt (jag tror att det är den modellen) Den har gått snart 11 000 mil och behöver snart byta kopplingen. Precis som Vs säger så måste han ta ur motorn och det kostar honom 15000 kr. Min kostar 1500 kr. Det är skillnaden mellan bmw och japanska hojar.
    På 11000 mil så går det åt minst 3 drivpaket.
    Vad kostar ett sådant? 3000kr?
    Alltså en kostnad på 12000kr+ kedjeolja, rengöringsmedel mm.

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av Röjkvist Visa inlägg
    På 11000 mil så går det åt minst 3 drivpaket.
    Vad kostar ett sådant? 3000kr?
    Alltså en kostnad på 12000kr+ kedjeolja, rengöringsmedel mm.

    Ett drivpaket kostar cirka 1000:-
    Sen beror det ju på hur mycket man smetar. Min Varadero höll 2500 mil och jag duschade på kedjeolja 2 gånger. Mats(Liiv) har väl fått ut ännu mer utan smörjmedel.

    Sen kan man ju göra som kompisen gör på sin Varadero, kladdar på titt som tätt. Tvättar aldrig. Han bytte sitt andra drivpaket vid 10.000 mil, dvs.....5.000 mil per paket.

  9. #29
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Var hittar du ett drivpaket för 1000 kr?
    /Erik

  10. #30
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Vet du vad, vill du ha en BMW så köp en BMW. Vridningar kan kanske förekomma men dom flesta verkar inte märka av dom och gör man det så vänjer man sig. Min förra mc, en FJR 1300 med kardan, skulle ju också "vrida" sig men jag noterade det överhuvudtaget inte alls unde de fyra år jag ägde den.
    Min mening är att oavsett vilken mc man väljer så får man med ett eller ett par standardfel som EVENTUELLT kan uppstå. Hindrar dessa fel en från att köpa en mc så kan man aldrig köpa en mc då alla fabrikat ju har sina EVENTUELLA standardfel.
    Kedja eller kardan är en smaksak. Jag föredrar kardan då jag är en sån som följer skötselintruktionerna i serviceboken som oftast säger att man ständigt och jämt ska kladda på olja på en kedja och lite överdrivet byta drivpaket då man byter däck. Med kardan byter man olja en gång per säsong.
    Dom som vet bäst om BMW är dom som kör Honda
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •