Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 68

Ämne: Bmw r1100gs

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Att en BMW skulle ramla ''omkull'' när man gasar är en vanföreställning!
    Känns inget av detta när du kör.

  2. #12
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Förmodligen är jag jävig i frågan eftersom jag varit BMWförare sen 1972. Som Ove säger käns motorns rotationsriktning när hojen gasas i friläge. BMWn blev snabbt favorit därför att dom höll. Motor å chassi hör liksom ihop. GSen är en stor äventyrare som duger till det mesta. Kört storbana,knix,strippen å grusrundor. Hemmabanan är krokig pucklig väg asfalt å bra grus. Som sagt en hoj som sällan inte passar vad man önskar uppleva.
    Jan

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Stefan, jag är känslig och nogrann och jag har frågat en vän som är maskiningenjör och om jag förstod det hela rätt så har det med gyroeffekten och därmed indirekt med hur boxermotorn är konstruerad.

    Om du inte har känt vridningarna eller att den drar åt höger vid häftig gaspådrag, det finner jag högst märkligt måste jag säga.


    Foosi, jag ta fram en länk åt dig lite senare idag så får du skaffa dig en egen uppfattning.
    Du har helt rätt.Har provkört Gs 1200 några gånger och visst känns det lite i sidled när man drar på.Säger ju sig själv.

  4. #14
    BMW tillhör ju en såndär konstig kategori att man måste lära sig att tycka om den.
    Bara av att starta den är ju en flashback till sjuttiotalet, känns gammalt som gatan...
    När man väl kör den så.....måste säga att jag har full förståelse att man tycker om den.

    Kvaliten är ju inte att skryta med som dom påstår. När det rasar så rasar det ordentligt.(med ordentligt menar jag dyrt)

    Annars, visst känner man av att det finns en gyrokraft när man står still på tomgång och ger gas. Men, när jag tänker efter så(jag har ju haft en Guzzi 70-talare med sidovagn) så minns jag att(utan sidovagn) så fick man faktiskt vara riktigt förberedd med högerbenet när man gasade stillastående.

  5. #15
    Hondamannen
    Gäst
    Foosi, den där länken jag pratade om ligger på advrider och dessvärre kan jag inte hitta den just nu. Det var ett par som körde jorden runt på en gs 11 eller 1200. Kardanen läckte ett antal gånger, lager upp titt som tätt. Om du ska köpa en gs 1100 med 9000 mil på mätaren så får du inte vara som jag och ha tummen mitt i handen utan det gäller att kunna renovera det mesta själv annars blir det dyrt. Självklart beror ju allt på hur ens bankkonto ser ut

    Vs, du har rätt MG har mer vridningar när man står på tomgång och mindre när man kör tycker jag. BMW är tvärtom tycker jag. Jag tror att man med tiden kan vänja sig vid detta.

    Första gången jag provkörde bmw så var jag livrädd

    Vs har rätt, kvaliten är inte alltid som de på står och det där enorma bmw vridet finns inte heller där.
    Senast redigerat av Hondamannen den 2014-01-05 klockan 20:30.

  6. #16
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Som ni skriver ner BMWn måste jag haft en jäkla tur. Flinar. på ca 70000 mil har jag kört ner ett lamellcentra på en 1150 GS som gått 15000 mil då.
    Jan

  7. #17
    Hondamannen
    Gäst
    Jag har vänner som också har kört långt på bmw cyklar men jag tror långt och problemfritt men jag tror fortfarande inte att bmw slår japanska hojar på fingrarna när det gäller kvalite.



    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Som ni skriver ner BMWn måste jag haft en jäkla tur. Flinar. på ca 70000 mil har jag kört ner ett lamellcentra på en 1150 GS som gått 15000 mil då.

  8. #18
    Personlige tror jag att BMW var bättre förr?

    När jag reste på 90-talet så dök det upp ensamma resenärer med rejäla långmilare, oftast då på BMW eller Guzzi. Aldrig i helvete att jag sett en sjuttiotalsjaps vad jag kan minnas.

    Räven, med min kommentar med "rejält" var kostnaden. Läkande kardaner med ras är inget ovanligt och typ kopplingsras kräver att man tar ur motorn.
    Ja, du har haft tur. Jag har sett båda rasen på dessa hojar under 10.000 mil.....för att inte tala om bärgningshjälp på nästan nya GS1200 or för att nyckeln inte hittar hojen.

  9. #19
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Jag har vänner som också har kört långt på bmw cyklar men jag tror långt och problemfritt men jag tror fortfarande inte att bmw slår japanska hojar på fingrarna när det gäller kvalite.
    BMWn är en körmaskin som ofta går mycket långt,tunga pack å ganska hårt. 20000 problemfria mil är vanligt.
    Jan

  10. #20
    Hondamannen
    Gäst
    Jan, vi får vara överens om att du och jag har olika åsikter om detta. Jag baserade min uppfattning på alla inlägg som man läser på svenska bmw klubben, advrider mm...

    De gör vackra motorcyklar,många gånger tekniska avancerade och så länge det funkar så är det frid och fröjd men när det är ngt som krånglar då vill jag inte vara ägare till den.

    En bekant har en k 1200 gt (jag tror att det är den modellen) Den har gått snart 11 000 mil och behöver snart byta kopplingen. Precis som Vs säger så måste han ta ur motorn och det kostar honom 15000 kr. Min kostar 1500 kr. Det är skillnaden mellan bmw och japanska hojar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •