Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 68

Ämne: Bmw r1100gs

  1. #1
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479

    Bmw r1100gs

    hej.
    någon som kan dela med sig av erfareneheter av en Bmw r1100gs ?
    den jag kollar på som en andra hoj är en 1995:a som rullat 9000 mil.

    jag har fått någon konstig smitta av att längta utanför vägen och börjat planera för en äventyrsresa till sommaren, där jag absolut vill kunna lämna asfalten, speciellt om det blir en Islands tripp. Kommer såklart åka och provköra maskinen så fort det går.
    nu kommer jag inte köra cross, som många påpekat har jag tänkt på att det trots allt kommer handla om större delen touring på asfalt så den lilla F650 som jag var inne på från början har jag lämnat.

    Är väl möjligtvis lite orolig för att den är för tung kanske ? 245 nåt kg !
    men här spelar också pengar en viss roll, och speciellt då jag redan har två hojar och kan inte lägga ut hur mycket som helst. denna går att få för lite drygt 20K.

    tacksam för alla tips om modellen !

    har läst en del tester, etc. den får väl både ris och ros, som alla hojar.
    en del tycker den saknar kraft, inte bäst på nåt, men bra på allt... typ.

    jag kommer ju inte köra några race direkt, det har jag annan leksak till... jag vill kunna resa långt med massa packning på en någorlunda pålitlig maskin


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  2. #2
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Som en ren jämförelse väger min Varadero 277 kg och den går som tåget på grus.

    Så till det du ska ha den till är den idealisk, mindre hojar är mindre bekväma och lastar mindre, visst folk hänger lika mycket packning på en liten hoj men då tappar man hela känslan.
    Förutom sedvanlig packutrustning så satsa bara på en annan ruta än original men tänk på att högre är inte alltid bättre utan hör dig för i rätt kretsar.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  3. #3
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Månne Visa inlägg
    Som en ren jämförelse väger min Varadero 277 kg och den går som tåget på grus.

    Så till det du ska ha den till är den idealisk, mindre hojar är mindre bekväma och lastar mindre, visst folk hänger lika mycket packning på en liten hoj men då tappar man hela känslan.
    Förutom sedvanlig packutrustning så satsa bara på en annan ruta än original men tänk på att högre är inte alltid bättre utan hör dig för i rätt kretsar.


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  4. #4
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    hej.
    någon som kan dela med sig av erfareneheter av en Bmw r1100gs ?
    den jag kollar på som en andra hoj är en 1995:a som rullat 9000 mil.

    jag har fått någon konstig smitta av att längta utanför vägen och börjat planera för en äventyrsresa till sommaren, där jag absolut vill kunna lämna asfalten, speciellt om det blir en Islands tripp. Kommer såklart åka och provköra maskinen så fort det går.
    nu kommer jag inte köra cross, som många påpekat har jag tänkt på att det trots allt kommer handla om större delen touring på asfalt så den lilla F650 som jag var inne på från början har jag lämnat.

    Är väl möjligtvis lite orolig för att den är för tung kanske ? 245 nåt kg !
    men här spelar också pengar en viss roll, och speciellt då jag redan har två hojar och kan inte lägga ut hur mycket som helst. denna går att få för lite drygt 20K.

    tacksam för alla tips om modellen !

    har läst en del tester, etc. den får väl både ris och ros, som alla hojar.
    en del tycker den saknar kraft, inte bäst på nåt, men bra på allt... typ.

    jag kommer ju inte köra några race direkt, det har jag annan leksak till... jag vill kunna resa långt med massa packning på en någorlunda pålitlig maskin
    Jag hade en just 95a. Körde 10000 mil med den. Min första GS. Vist va dom lite tyngre å lite mindre hk 1100an. Men räcker till det mesta. Nog det bästa man kan få för dom pengarna.
    Jan

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    BMW är en sån hoj som man antingen kommer bra överens med eller så ogillar man det.
    De vibrerar, drar åt höger vid häftig gaspådrag, samt att den vrider sig och det gör att det passar alla förare.Antingen tycker man om det eller så hatar man den.

    Så mitt råd är att provköra ordentligt. Mina fingrar domnade bort pga vibrationer redan i 160 km/h på en gs 1200 från 2008. Den nya r1200rt har en ny konstruktion när det gäller kammar och den går vibrationsfritt upp till 120 km/H. TOM jag som inte gillar boxermotorn tyckte att den var bra.


    Min känsla efter att ha läst massa annonser på blocket är att de flesta behöver renovera kardanen mellan 8-10 0000 mil.


    Det är vad jag kan bidra med.


    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    hej.
    någon som kan dela med sig av erfareneheter av en Bmw r1100gs ?
    den jag kollar på som en andra hoj är en 1995:a som rullat 9000 mil.

    jag har fått någon konstig smitta av att längta utanför vägen och börjat planera för en äventyrsresa till sommaren, där jag absolut vill kunna lämna asfalten, speciellt om det blir en Islands tripp. Kommer såklart åka och provköra maskinen så fort det går.
    nu kommer jag inte köra cross, som många påpekat har jag tänkt på att det trots allt kommer handla om större delen touring på asfalt så den lilla F650 som jag var inne på från början har jag lämnat.

    Är väl möjligtvis lite orolig för att den är för tung kanske ? 245 nåt kg !
    men här spelar också pengar en viss roll, och speciellt då jag redan har två hojar och kan inte lägga ut hur mycket som helst. denna går att få för lite drygt 20K.

    tacksam för alla tips om modellen !

    har läst en del tester, etc. den får väl både ris och ros, som alla hojar.
    en del tycker den saknar kraft, inte bäst på nåt, men bra på allt... typ.

    jag kommer ju inte köra några race direkt, det har jag annan leksak till... jag vill kunna resa långt med massa packning på en någorlunda pålitlig maskin

  6. #6
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    BMW är en sån hoj som man antingen kommer bra överens med eller så ogillar man det.
    De vibrerar, drar åt höger vid häftig gaspådrag, samt att den vrider sig och det gör att det passar alla förare.Antingen tycker man om det eller så hatar man den.

    Så mitt råd är att provköra ordentligt. Mina fingrar domnade bort pga vibrationer redan i 160 km/h på en gs 1200 från 2008. Den nya r1200rt har en ny konstruktion när det gäller kammar och den går vibrationsfritt upp till 120 km/H. TOM jag som inte gillar boxermotorn tyckte att den var bra.


    Min känsla efter att ha läst massa annonser på blocket är att de flesta behöver renovera kardanen mellan 8-10 0000 mil.


    Det är vad jag kan bidra med.
    tackar.. det är en tanke, även om BMW påstår de inte vrider sig när vrider på rullen.
    det får bli en ordentlig testkörning innan köp såklart. allt handlar i slutändan om vilken känsla det ger en att köra


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  7. #7
    Hondamannen
    Gäst



    Men jag måste också säga att de flesta bmw cyklar är väldigt vackra...r1200r, r1200rt, gs 1200 och f800gt med mera....motorerna är dock en helt annan historia

    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    tackar.. det är en tanke, även om BMW påstår de inte vrider sig när vrider på rullen.
    det får bli en ordentlig testkörning innan köp såklart. allt handlar i slutändan om vilken känsla det ger en att köra

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Hade får många år sen en R1100GS (min var en -94:a vill jag minnas) som jag körde ettpar tusen mil med.
    Idag, när man haft nyare cyklar med mindre vikt men mer effekt, kanske jag inte skulle tycka den lika rolig, men likväl är det en av de cyklar jag ägt som jag varit mest nöjd med.

    Den du tittar på har rullat mycker mer än den jag hade, så vad det innebär vill jag inte spekulera om.

    Tyngden på den upplevde jag aldrig som ett problem dock. Så fort du får rull på den är den väldigt smidig faktiskt. Och ganska kul varesig du vill skrapa saker i asfalten (hade motorbågar på min, men tog bort dem då jag tyckte det var obehagligt med känslan att det ville lyfta framhjulet när men skrapade i dem vid nerlägg, efter det var det istället fotpinnarna som tog i - trevligare känsla med dem), eller dra fram i hög fart på grusvägarna.
    Grusvägskörning är alltså inga som helst problem, inte heller på dåliga grusvägar. Däremot alldeles för stor att ta ut på en skogsstig.

    Dessa vridningar som Hondamannen gillar att ta upp har jag aldrig upplevt. Gasar man till när man står still utan växeln i kan man känna en lätt vridning, men inte annars.

    Det den är sämst på om något är väl högfartstransport på motorväg. Det är inga problem, men du håller dig helst runt 140-150, annars börjar varvtalet bli så högt och därmed även vibrationer, etc. En sjätte växel hade inte varit fel, den har kraft så att den hade klarat en högre utväxling på den och fått ner varvet. 1150GS'en fick en sjätte.

  9. #9
    Hondamannen
    Gäst
    Stefan, jag är känslig och nogrann och jag har frågat en vän som är maskiningenjör och om jag förstod det hela rätt så har det med gyroeffekten och därmed indirekt med hur boxermotorn är konstruerad.

    Om du inte har känt vridningarna eller att den drar åt höger vid häftig gaspådrag, det finner jag högst märkligt måste jag säga.


    Foosi, jag ta fram en länk åt dig lite senare idag så får du skaffa dig en egen uppfattning.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Stefan, jag är känslig och nogrann och jag har frågat en vän som är maskiningenjör och om jag förstod det hela rätt så har det med gyroeffekten och därmed indirekt med hur boxermotorn är konstruerad.

    Om du inte har känt vridningarna eller att den drar åt höger vid häftig gaspådrag, det finner jag högst märkligt måste jag säga.
    Gyroeffekt skulle väl närmast vara att hojen inte vill ändra riktning med full snurr på motorn = den vill gå rakt fram i kurvorna.

    De krafter du talar om är något helt annat. Vid torrusning utan växel i kommer motorns rörliga delar (vevaxel och balanshjul) att snurra i en riktning och de fasta delarna vill snurra åt motsatt håll, jag skulle helst vilja kalla det rekyl. Den typen av krafter ska nog knappast vara något problem när man kör eftersom varvtalssökningen då är relativt långsam. Möjligen kan det anas på de lägre växlarna.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •