Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: GPS

  1. #41
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Jag är en modern person som gillar teknik och eftersom jag också tourar en hel del så vill jag gärna kunna köra på ej förutbestämda rutter. Det där med att sitta hemma flera månader innan en tänkt avresa och planera rutter är definitivt inte min grej utan ibland bestämmer jag mig för att jag bara ska åka iväg.
    Ibland har jag inte ens ett mål utan hittar på målet varefter jag kör och då är GPS ett ypperligt hjälpmedel.

    Jag kör med Garmin Zumo 660 LM nu och hade en 500 Nüvi innan med full Europakarta men kompletterar alltid med en stor karta som jag kan få en bättre överslagsbild på. Däremot i år laddade jag in Europakartan på min ipad mini och använde just CoPilot som funkar i offlineläge för att ha till samma ändamål.
    Då ägnar jag en stund på kvällen åt att planera rutten för nästa dag. Funkar klockrent!

    Till GPSen har jag nu kopplat ett blåtandsheadset som medger att jag kan lyssna på musik medan jag kör, höra väganvisningar från GPSen samt höra trafikmeddelande om eventuell "STAU".
    Hör perfekt upp till 140 km/h bakom MRA rutan på varaderon var jag inte har speciellt mycket fartvind att tala om.
    Behöver jag ringa så slår jag numret direkt på GPSen då den är parkopplad med telefonen vilket är ypperligt också om man åker med andra med samma system i alla fall inom sverige och det är ju trots allt hemma jag spenderar de flesta av mina 2000 mil om året på hoj.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  2. #42
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Måste säga om mobilnavigation att det kostar när du använder den(roaming avgift). Det är min uppfattning i alla fall! När jag var över till Isle of Man så ville inte min vanliga GPS fungera och trodde då att navigationsfunktionen i min mobil skulle fungera. Det ville den inte då jag av någon anledning inte kunde få någon som helst kontakt med någon operatör (för ny telefon bunden till Telenor antagligen). Provade sedan när jag återkom till Sverige och insåg att datanätverksläge måste vara igång och därmed vara ansluten till 3G nätet. Sådant vet jag kan kosta skjortan när du är utomlands.

    PS: Klarade mig utmärkt då ön är för liten att köra vilse på och mitt lokalsinne är väldans bra.


    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  3. #43
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Måste säga om mobilnavigation att det kostar när du använder den(roaming avgift). Det är min uppfattning i alla fall! När jag var över till Isle of Man så ville inte min vanliga GPS fungera och trodde då att navigationsfunktionen i min mobil skulle fungera. Det ville den inte då jag av någon anledning inte kunde få någon som helst kontakt med någon operatör (för ny telefon bunden till Telenor antagligen). Provade sedan när jag återkom till Sverige och insåg att datanätverksläge måste vara igång och därmed vara ansluten till 3G nätet. Sådant vet jag kan kosta skjortan när du är utomlands.

    PS: Klarade mig utmärkt då ön är för liten att köra vilse på och mitt lokalsinne är väldans bra.


    Ja det kostar lite utomlands 49kr i europa och 29 i Norden (Telia).Men surfar man mycket så tar det ju fort slut och man får fylla på med summan igen.

  4. #44
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Måste säga om mobilnavigation att det kostar när du använder den(roaming avgift). Det är min uppfattning i alla fall! När jag var över till Isle of Man så ville inte min vanliga GPS fungera och trodde då att navigationsfunktionen i min mobil skulle fungera. Det ville den inte då jag av någon anledning inte kunde få någon som helst kontakt med någon operatör (för ny telefon bunden till Telenor antagligen). Provade sedan när jag återkom till Sverige och insåg att datanätverksläge måste vara igång och därmed vara ansluten till 3G nätet. Sådant vet jag kan kosta skjortan när du är utomlands.

    PS: Klarade mig utmärkt då ön är för liten att köra vilse på och mitt lokalsinne är väldans bra.


    Jag har Nokia Lumia mobil, gratis GPS navigation i hela världen! Behöver ej roama, har kartorna lagrade på mobilen!


    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  5. #45
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Måste säga om mobilnavigation att det kostar när du använder den(roaming avgift). Det är min uppfattning i alla fall! När jag var över till Isle of Man så ville inte min vanliga GPS fungera och trodde då att navigationsfunktionen i min mobil skulle fungera. Det ville den inte då jag av någon anledning inte kunde få någon som helst kontakt med någon operatör (för ny telefon bunden till Telenor antagligen). Provade sedan när jag återkom till Sverige och insåg att datanätverksläge måste vara igång och därmed vara ansluten till 3G nätet. Sådant vet jag kan kosta skjortan när du är utomlands.

    PS: Klarade mig utmärkt då ön är för liten att köra vilse på och mitt lokalsinne är väldans bra.


    Vilket lyckligtvis inte gäller för COPILOT appen då den fungerar exakt som en GPS dvs enbart via satellit.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  6. #46
    Lumia som Hamre skriver .
    Bara ladda ner kartor i dom länderna man ska köra i = offlineläge
    Kör med en tunn platspåse över så går det bra med handskar oxså hanteringen

  7. #47
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Kan tillägga att jag har en Samsung galaxy och den har navigation men behöver tydligen vara uppkopplad till nätet med datanätverksläge via 3G.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Idag slog jag till och köpte en Tomtom rider V5. 2990kr på Netonnet Göteborg.
    Ska bara uppdatera program sedan ska jag köra lite och se hur det känns.
    Med vänlig hälsning, Shaun

  9. #49
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Idag slog jag till och köpte en Tomtom rider V5. 2990kr på Netonnet Göteborg.
    Ska bara uppdatera program sedan ska jag köra lite och se hur det känns.
    Med vänlig hälsning, Shaun

    Lycka till Den ska funka väldigt bra säger dom


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •